Toyota ziet nog toekomst in de verbrandingsmotor

De Japanse constructeur gelooft niet in een overheersing van elektrische wagens.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 februari 2024
  • Sector

Akio Toyoda, voorzitter en voormalig CEO van het Japanse Toyota-concern, is een gelukkig man. Zijn bedrijf heeft net een uitzonderlijk jaar achter de rug, met recordbrekende verkoopcijfers. Maar op de 11.233.039 afgeleverde wagens in 2023, waren er slechts 104.018 elektrisch (EV), wat neerkomt op een aandeel van slechts 0,926%. Voor de topman een bevestiging van zijn industriële benadering, waarbij hij van mening is dat de EV's nooit een marktaandeel van meer dan 30% zullen halen, ongeacht de toekomstige technologische ontwikkelingen. Toyoda concludeert daarbij dat de overige 70% opgemaakt zal worden uit auto's op benzine, waterstof, of hybrides.

In deze context gelooft Toyota dat verbrandingsmotoren nog steeds onmisbaar zijn, en dat ze dus verder verbeterd moeten worden. Tijdens een toespraak voor zo'n 200 kaderleden en managers van de Japanse groep, bevestigde Toyoda opnieuw zijn voornemen om een "groot motorontwikkelingsproject" te lanceren. Hij vertelde ook dat verbrandingsmotoren op waterstof een oplossing voor de toekomst zouden kunnen vormen.

Een opmerkelijke verklaring, gezien het grote aantal concurrenten die groots hebben ingezet op elektromobiliteit en daardoor al een houdbaarheidsdatum hebben gekleefd op hun verbrandingsmotoren. Denk maar aan Volvo, Jaguar, Bentley, Buick, Mini of zelfs Chrysler en Aston Martin. Autogroepen als Stellantis beloven zelfs dat ze enkel nog EV's zullen aanbieden tegen het einde van het decennium. Aan de andere kant blijft Toyota overtuigd dat elektrische wagens niet de enige oplossing kunnen vormen om koolstofneutraliteit te bereiken. Iets wat Akio Toyoda wil onderstrepen door te besluiten dat "er een miljard mensen op onze planeet leven zonder toegang tot elektriciteit"...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Toyota.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km