Vergeten concept: Isuzu Como F1 Super Truck, pick-up met F1-V12

In de jaren ’90 waagde Isuzu zich aan het F1-avontuur door zijn eigen V12 van meer dan 600 pk te ontwikkelen. Om dat feit de nodige luister bij te zetten besliste het Japanse merk om hem in zijn favoriete soort auto te lepelen: een pick-up.
  • Bouland Felix
  • 29 juli 2020
  • Divers

Vergeten concept: Isuzu Como F1 Super Truck, pick-up met F1-V12

In de jaren 1990 stond Isuzu net zoals vandaag bekend om zijn pick-ups, vrachtwagens en dieselmotoren. Toch werd in een achterhoek van de kantoren in Japan gewerkt aan een geheim project dat het merk in de autosport moest introduceren.

Motor zonder auto

Vergeten concept: Isuzu Como F1 Super Truck, pick-up met F1-V12

Al een paar jaar sleutelden de ingenieurs van het merk aan een V12 met dubbele bovenliggende nokkenas, een cilinderinhoud van 3,5 liter en een vermogen van 640 pk bij 12.500 o/m. Maar daarmee had Isuzu een motor… maar geen auto. En toen dook een onverwachte meevaller op: Lotus was destijds op zoek naar een motor voor zijn F1-wagen 102B. Het huwelijk tussen de twee en de creatie van de Lotus 102C was een echt succes.

Waanzinnige conceptcar

Helaas trok de Japanse economische zeepbel een streep door de ambities van Isuzu en het project ging de vuilbak in na slechts 7 gebouwde motoren. Toch was dat niet het laatste wat we van de V12 hoorden, want hij eindigde zijn carrière in de Como F1 Super Truck, een futuristische conceptcar die veel laadruimte combineerde met veel vermogen.

Vergeten concept: Isuzu Como F1 Super Truck, pick-up met F1-V12

De pick-up kwam uit het hoofd van Simon Cox, die later ook de Cadillac Cien zou tekenen, en droeg de beroemde 3.5-V12 centraal achterin. Volgens Isuzu werd die keuze ingegeven door de binnenruimte en de laadruimte achteraan.

Zonder ooit enige ambitie voor serieproductie te hebben moest de conceptcar als visitekaartje voor Isuzu dienen in de jaren ’90, om te tonen waar het merk toe in staat was.

Vergeten concept: Isuzu Como F1 Super Truck, pick-up met F1-V12

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km