Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
In 1995 kon je op het salon van Genève een bijzondere conceptcar bewonderen: de Lamborghini Calà. Die kwam van het ontwerpbureau Italdesign en moest Lamborghini’s instapmodel worden.
Toch begint het verhaal in 1987, toen Lamborghini aan een opvolger van de Jalpa werkte. Het conceptmodel dat toen werd ontwikkeld, was de P140. Maar in datzelfde jaar werd Lamborghini verkocht aan Chrysler, dat geen brood zag in een “instap”-Lamborghini. In 1988 werd de carrière van de Lamborghini Jalpa dan ook stopgezet, zonder opvolger. En dus zonder P140.
Moederbedrijf Chrysler zette in 1990 alles op de langverwachte Countach-opvolger, de Diablo. Dat topmodel deed het aanvankelijk goed, maar kende de jaren nadien een tegenvallende verkoop, vooral wegens een te hoge vraagprijs. Een betaalbaarder instapmodel was net dan wat het merk nodig had, maar dat zag Chrysler te laat in.
In 1994 deed Chrysler Lamborghini dan ook van de hand. Het holdingbedrijf MegaTech was de koper van het Italiaanse merk, en dankzij de nieuwe investeerders was er opnieuw ruimte voor plannen voor een nieuw model. Al moest dat vertrekken van het chassis van de P140-conceptcar uit 1988…
Lamborghini stuurde het P140-chassis naar ontwerpbureau Italdesign. Onder leiding van Giorgetto Giugiaro leverde dat de Calà af, een opvallende, gele conceptcar met grote glaspartijen, luchtinlaten en spoilergeweld. “Calà” zou trouwens een Piemontees dialectwoord zijn voor “kijk daar”. De Italdesign Calà had zijn naam dus niet gestolen...
Onder de motorkap centraal achterin stak een 3,9 liter grote V10. Die produceerde 400 pk. Dat vermogen werd via een manuele zesversnellingsbak naar de achterwielen gestuurd, en zorgde ervoor dat de Italdesign – of Lamborghini – Calà een topsnelheid haalde van 291 km/u.
Het conceptmodel op het salon van Genève in 1995 was trouwens het enige exemplaar van de Calà dat er ooit werd gebouwd. In 1998 verkocht MegaTech Lamborghini namelijk aan de Volkswagen-groep, dat de plannen voor een instapmodel op de lange baan schoof. Die plannen zouden in 2003 pas worden opgerakeld met de Gallardo…
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.