Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 oktober 2022
  • Divers

De Opel GT van de eerste generatie had een bijzonder sexy silhouet, maar stelde teleur door zijn viercilinder die afkomstig was uit een brave berline. De oliecrisis van de jaren zeventig kostte veel sportwagens hun kop, maar dat temperde het enthousiasme van de ingenieurs van Opel niet. Zij bleven werken aan een sportieve variant, die aangedreven zou worden door een... meer interessante motor. De 'W' in de naam geeft je misschien een aanwijzing: die letter verwijst naar de 'Wankelmotor', genoemd naar de ingenieur die de rotatiemotor creëerde!

Van een rotatiemotor naar een V8

Op papier zag het prototype er aantrekkelijk uit met zijn originele motor en verleidelijke lijnen, maar General Motors maakte snel een einde aan de speeltijd: een sportwagen lanceren met een motor die bekend stond als gulzig, en dat midden in de oliecrisis, had weinig kans op slagen. Toch werden niet alle plannen voor de ontwikkeling van een sportieve Opel stopgezet: een project voor een topklasse coupé met een V8 motor, gebaseerd op de Diplomat, zag uiteindelijk het levenslicht. Maar hij werd op de markt gebracht onder de naam Bitter CD... Een model dat geen succes werd, want de energiecrisis van die tijd was net zo funest voor rotatiemotoren als voor grote, dorstige V8's!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km