Vergeten concept: TVR Cerbera Speed 12, het ontembare beest

TVR bouwde geweldige sportwagens. Enorm geweldig zelfs, maar ook enorm listig. Ze waren licht, krachtig en hadden geen behoefte aan rijhulp. Stel je dat eens voor in een auto van 1.000 pk…
  • Bervoets Wim
  • 29 september 2017

Het verhaal van deze TVR Cerbera Speed 12 begon in 1996. De Britse constructeur pakte uit met de Project 7/12, een conceptcar die naar eigen zeggen meer dan 800 pk produceerde en sneller was dan een McLaren F1. Die stevige uitspraken staafden ze met een 7,7 liter grote V12.

Op het circuit en de weg

Met de Project 7/12 had TVR twee ambities voor ogen: een circuitversie bouwen om in te zetten in uithoudingsraces, en een productieversie voor de openbare weg. De toenmalige FIA-wetgeving voor de circuitversie plafonneerde het vermogen van de conceptcar op ongeveer 660 pk, terwijl het concept van de straatversie 800 pk produceerde. Al werd dat laatste nooit officieel gemeten…

Speed 12

In 1998 maakte de Project 7/12 plaats voor de productieversie. Die maakte nog steeds gebruik van de 7,7 liter grote V12. Het motorblok vervaardigde TVR uit twee zes-in-lijnmotoren van de Speed Six, en koppelden de Britse ingenieurs aan een manuele zesversnellingsbak. Het resultaat noemden ze “Speed 12”.

Naar de GT1

TVR had als ambitie de 24 Uren van Le Mans voor ogen, maar dat konden de Britten nooit waarmaken. De Speed 12 werd wel ingezet in enkele races in het GT1-kampioenschap. Tot de concurrentie zoveel technologische vooruitgang boekte dat de reglementen werden aangepast en TVR moest afhaken…

Straatversie

Het ontwerp voor de straatversie was uiteindelijk klaar in 2000. Die kreeg de naam “Cerbera Speed 12” en maakte eveneens gebruik van de kolossale V12. De topsnelheid lag volgens de Britten nog steeds boven die van de McLaren F1, maar een officiële meting kwam er nooit.

Op de rollen

Een meting van het vermogen wel… tot de Cerbera Speed 12 volgens de legende de testbank kapotreed. Daarop zouden de twee afzonderlijke cilinderbanken zijn gemeten, die elk 480 pk bleken te produceren. Opgeteld: 960 pk. TVR-baas Peter Wheeler nam het prototype mee naar huis, maar vond hem te onstabiel en te krachtig. Nochtans was Wheeler wel het een en ander gewoon…

Voorschot terug

TVR besloot daarop de productie van de straatversie af te blazen. Klanten die al een voorschot hadden betaald, kregen hun geld terug. Wel was er nog steeds een raceversie, al mikte die nu eerder op het GT2-kampioenschap, waar hij wegens mechanische problemen vaak aan de kant moest. De prototypes van de straatversie werden ontmanteld, en hun onderdelen werden gerecupereerd voor de circuitwagens.

En toch…

Toch werd er in 2003 één Cerbera Speed 12 verkocht. TVR besloot een straatversie te reconstrueren en aan een zorgvuldig uitgekozen liefhebber te verkopen. Het koetswerk van die straatversie kwam grotendeels van circuitmodellen en was dankzij koolstofvezel veel lichter dan de oorspronkelijk geplande productiemodellen. Het vermogen bedroeg 880 pk, het gewicht minder dan 1.000 kilogram. Het unieke exemplaar wisselde enkele jaren geleden van eigenaar, maar de prijs werd nooit vrijgegeven…

TVR

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km