Vergeten model: Bugatti Type 57, de laatste echte Bugatti?

Volgens sommigen is dit de ultieme Bugatti. Er volgden natuurlijk nog uitstekende modellen, maar deze 57 zou de Bugatti-spirit perfect samenvatten.
  • Piette François
  • 21 februari 2017

De Bugatti Type 57 is de Bugatti uit de tijd van de grote tourers van eind jaren 30. Hij bevat alle technische ontwikkelingen uit de racerij die werden geoptimaliseerd voor weggebruik. Hij kreeg koetswerken van de meest prestigieuze koetswerkbouwers en kreeg zowat alle formaten: berline, cabriolet, coupé, roadster,… De Galibier, Ventoux, Atalante en Atlantic hebben vandaag een legendarische status. Vooral de twee laatste zijn gegeerd op veilingen omwille van hun zeldzaamheid. Goed om weten: de fabriekskoetswerken werden meestal ontworpen door Jean Bugatti.

De motor: een zeldzame parel

Onder de lange motorkap vinden we een grote traditie van het merk terug: een achtcilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen. Naar goede Bugatti-gewoonte is de cilinderkop niet afneembaar en maakt hij integraal deel uit van het motorblok. Zijn afwerking is zo verzorgd dat hij perfect in een vitrine zou kunnen staan. Zeker vergeleken met de met plastic afgedekte motorblokken van vandaag…

De klank

De motor was niet alleen geweldig, maar klonk ook zo en bood heel wat vermogen voor die tijd. De 3,2 liter grote motor ontwikkelde minstens 135 pk in zijn traditionele versie. De versie met compressor (57C) produceerde 160 pk. De uiterst zeldzame 57S had dan weer 180 pk dankzij nieuwe nokkenassen, en deed het zonder turbo. De ultieme versie is natuurlijk de 57SC, die een compressor toevoegt en minstens 200 pk garandeert. Niet slecht voor de jaren 30…

Maar het beste is het motorkarakter: de motor klom gespierd en verrassend makkelijk in de toeren tot meer dan 5.000 tpm. Bovendien was hij redelijk betrouwbaar en was hij gekoppeld aan een vierversnellingsbak zonder synchro. Het chassis was ook zuiver Bugatti: een starre voor- en achteras en tot 1938 mechanische remmen. Vanaf dat jaar switchte Bugatti naar hydraulische remmen en telescopische schokdempers.

Vandaag

Van 1934 tot 1939 werden er 685 exemplaren geproduceerd, waardoor de Type 57 de meest geproduceerde Bugatti ter wereld was. Hij is dus niet uiterst zeldzaam, maar alles hangt er natuurlijk van af wat je zoekt. Voor een Atlantic coupé waarvan er maar drie exemplaren bestaan, mag je de prijs van een Galibier berline met basismotor maal honderd doen. Reken in alle gevallen op een startprijs van ongeveer € 300.000. Dat blijft relatief betaalbaar, gezien de stamboom van het model. Het blijft tenslotte de ultieme auto die ontworpen werd door Jean Bugatti.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km