Vergeten model: Chevrolet Camaro, de American Dream voor € 5.000

De vierde generatie van de Camaro stond in de schaduw van de Corvette. Vandaag twijfelt hij tussen de status van “youngtimer” en die van gewone tweedehandswagen. Profiteer er dus van!
  • Piette François
  • 03 mei 2017

Samen met de Ford Mustang, Plymouth Barracuda en Pontiac Firebird is de Chevrolet Camaro een van de belangrijkste “pony cars” uit de jaren 60. Met de jaren kwamen helaas ook milieu- en veiligheidswetten, en torenhoge verzekeringspremies. Het gevolg: het vermogen van deze legendarische modellen ging drastisch naar beneden, waardoor ze alleen hun naam nog hadden om hun klanten te laten dromen.

Terug naar de bron

Begin jaren 90 keerde het tij voor het universum van de pony cars. De constructeurs wilden terug naar de eigenschappen die hun succesmodellen bepaalden: een stoere smoel en motoren boordevol pk’s. De vierde generatie van de Chevrolet Camaro zag het daglicht in 1992, met agressieve lijnen.

Alles was mogelijk

Net als in de gouden jaren 60 bood de Camaro al snel heel wat mogelijkheden: coupé of cabriolet, manuele bak of automaat en V6- of V8-motoren. Chevrolet koos er immers voor om viercilinders links te laten liggen en terug voor grotere motoren te gaan. Al was dat relatief, want de basis-V6 was weliswaar 3,4 liter groot, maar produceerde amper 162 pk. Gelukkig was de topmotor een V8. Die was afgeleid van de Corvette en was goed voor 280 pk.

Facelift

In 1998 kreeg de Camaro een facelift, wat hem geïntegreerde koplampen opleverde, een nieuw (maar nog steeds slaapverwekkend) interieur, en krachtigere motoren. De sportiefste Camaro beschikte over een “LS1”-V8 van 5,7 liter en 329 pk. Met een manuele zesversnellingsbak zorgde dat voor vuurwerk: 0-100 km/u in 5,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 250 km/u. In 2002 ging deze Camaro op pensioen.

Vandaag

Met een goede “pony car” moet je eigenlijk voor de topversie gaan: een 3.4 V6 coupé met automaat heeft namelijk niet dezelfde charme als een Z28 met manuele versnellingsbak en Corvette-V8. Dat heeft natuurlijk ook zijn weerslag in de prijzen: alles begint bij € 4.000 voor een exemplaar dat een revisie nodig heeft. Voor € 15.000 vind je een uitstekend exemplaar met V8.

Maar heb je echt een V8 nodig? Niet noodzakelijk. De klank en prestaties pleiten in zijn voordeel, maar in deze tijden kan een zuinigere V6 een aangenaam alternatief zijn. Vooral als 3.8. Aan jou om de knoop door te hakken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km