Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
In 1992 presenteerde Ford zijn Escort RS Cosworth. Het minste wat je kon zeggen, is dat hij brak met zijn prestigieuze verleden: na twee generaties met achterwielaandrijving en een model met voorwielaandrijving schakelde de Escort RS over op vierwielaandrijving. Die was bijzonder uitgekiend en gaf de voorkeur aan de achterwielen, met 66% van het vermogen dat naar achteren werd gestuurd.
Onder de motorkap was het eveneens feest: de 1.6 van de vorige versie werd ingeruild voor een tweeliter turbo. Die viercilinder-in-lijn werd herwerkt door Cosworth. De legendarische motortuner leverde geen half werk, met een turbo en aangepaste injectie.
Het vermogen was indrukwekkend voor die tijd: 220 pk (daarna 227 in 1994). Combineer dat met de vierwielaandrijving en je krijgt geweldige prestaties: een topsnelheid van ongeveer 230 km/u en 0-100 km/u in 6 seconden. De prestigieuze GT’s van toen konden maar beter uitkijken.
Dit is een racebeest. Hij is betrouwbaar, maar het betekent wel dat het onderhoud de nauwkeurigheid vereist van een GT en niet die van een gezinswagen. Alles moet elke 5.000 kilometer worden nagekeken, de distributieriem moet elke 40.000 kilometer worden vervangen. Die prijs betaal je voor een van de meest geweldige compacte berlines uit de jaren 90.
Reken voor een onderhoud op € 400 tot € 500 als er iets moet worden vervangen. De waarde van de Escort RS neemt toe, met prijzen tussen € 18.000 en € 50.000. Het merendeel van de exemplaren kost ongeveer € 30.000. Op zoek? Veel succes, want tussen 1992 en 1996 werden er slechts 7.145 exemplaren geproduceerd.Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.