BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
In 1966 waagde een kleine motorconstructeur zich aan een auto. Honda onthulde de S800.
Honda begon in 1947 en had al heel wat ervaring op motorvlak. Vanaf de jaren 60 wilde het bedrijf diversifiëren en waagde het zich aan auto’s. Zijn entree maakte het merk door de grote poort: via de Formule 1 en met een kleine coupé die de wereld verraste door zijn specificaties. In 1966 pakte Honda in Europa uit met de S800 coupé en cabriolet.
Helemaal nieuw was de S800 weliswaar niet: het ging eigenlijk om een stevige update van de Japanse S500 en S600. Op het Oude Continent zorgden de specificaties echter voor verrassingen: beperkte afmetingen (3,33 meter lang en 1,4 meter breed), een beperkte prijs en een ongeziene motor.
De 791 cc grote viercilinder-in-lijn had eigenschappen die zelfs de meest verfijnde Europese GT’s niet kenden: hij was volledig uit aluminium en had een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen. Hij beschikte over vier carburatoren en produceerde 78 pk bij 8.000 tpm. De Honda zette iets meer dan 700 kilogram op de weegschaal en bereikte een topsnelheid van 160 km/u.
Vergeleken met dit technologiefestival kon zijn voornaamste concurrent, de MG Midget, een klassieke viercilinder van 1.275 cc en 65 pk aanbieden. In het beste geval haalde die kleine motor 6.000 tpm. Ver verwijderd dus van de Japanse rode zone bij 8.500 tpm.
De levendige, betaalbare en krachtige S800 had niet alleen kwaliteiten, maar ook mindere kanten: de klank van de viercilinder ging na een tijd storen, het stuur miste precisie, de remmen waren onvoldoende en de afwerking liet grotendeels te wensen over, met namaakhout maar echt plastic. Heel wat potentiële kopers haakten af op het beperkte distributienetwerk en het intensieve onderhoud van de motor.
Tussen 1966 en 1970 werden er 11.406 exemplaren geproduceerd, en de S800 kende dus een onverwacht succes. Vandaag zijn de eerste modellen alleen weggelegd voor puristen: ze hebben nog een transmissieketting. De laatste exemplaren (van na 1968) waren esthetisch en mechanisch heel wat beter.
De S800 wisselde lange tijd van gepassioneerde eigenaar voor € 10.000 tot € 15.000. Hij is betrouwbaar, maar zijn motor heeft gespecialiseerde zorgen nodig. En daar knappen heel wat liefhebbers op af. Vandaag zijn die specialisten te vinden, en de auto valt opnieuw in de smaak: reken op minstens € 25.000 voor een coupé en voeg er nog € 15.000 aan toe voor een cabriolet…
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...