Vergeten model: Lancia Beta Montecarlo, de poor man’s Ferrari?

Dit model had alles in zich om te slagen, maar kreeg nooit wat het verdiende. Hoog tijd om de Beta Montecarlo zijn adelbrieven terug te geven.

  • Piette François
  • 18 oktober 2017
  • Divers

Deze Lancia had trouwens eigenlijk een Fiat moeten zijn. In 1969 belandde Lancia onder de vleugels van Fiat, en al snel zou het kunnen profiteren van een model dat niet voor Lancia bedoeld was. Begin jaren 70 ontwikkelde Fiat twee sportwagens met motor centraal achterin. De kleinste werd toevertrouwd aan Bertone en werd uiteindelijk de X1/9. Het ambitieuzere project werd X1/8 gedoopt en zou normaal een drie liter grote V6 krijgen en bedoeld zijn voor de Groep 4 in de rallysport.

Op het salon van Genève in 1975 volgde de verrassing: de auto was niet langer een Fiat, maar een Lancia. De V6 werd ingeruild voor een viercilinder met dubbele nokkenassen van Fiat. Waarom de downsizing? Omdat de energiecrisis intussen was uitgebroken. De Lancia werd Montecarlo gedoopt (op zijn Italiaans, dus aan elkaar geschreven) en liet al snel van zich spreken.

GT-kwaliteiten, op één detail na

De auto had alles om te slagen: een ontwerp van Pininfarina in topvorm, en een sportief en gedistingeerd cachet. Bovendien kon de architectuur van de Beta Montecarlo de liefhebbers bekoren: de motor zat centraal achterin. Onder de motorkap zat een viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen, ontwikkeld door een ex-ingenieur van Ferrari, Lampredi. In 1976 volgde de begeerlijke Spider-versie met neerklapbaar dak.

Het probleem was de algemene efficiëntie van de auto. Het weggedrag lag boven de standaarden uit die tijd, maar de Beta Montecarlo had middelmatige remmen en te weinig punch om zijn capaciteiten te verkennen. De muzikale motor werd gevoed door één carburator en produceerde 120 pk. De prestaties (0-100 km/u in 9,3 seconden en een topsnelheid van 195 km/u) waren eerbaar, maar niet geweldig.

Eeuwige spijt

Nog meer jammer is dat Lancia in die tijd een versie met mechanische compressor van die motor had, de “Volumex”. Diens 135 pk en hoger koppel hadden de Montecarlo vleugels kunnen geven… Maar de combinatie kwam er nooit. In de motorsport haalde de auto heel wat successen, maar diens kenmerken hadden natuurlijk weinig gemeen met de productieversie. Ze hadden bijvoorbeeld een turbo…

Vandaag

Tussen 1975 en 1981 werden er van alle modellen samen ongeveer 7.800 exemplaren geproduceerd. De Beta Montecarlo is dus niet zeldzaam en kost ongeveer € 20.000. Zijn prijs is recent gestegen, dus zijn kwaliteiten krijgen eindelijk erkenning. De motor is betrouwbaar, maar het zoeken van sommige specifieke onderdelen kan je heel wat kopzorgen geven. Probeer dus een exemplaar te vinden dat zo trouw mogelijk gebleven is aan het origineel.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km