Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Lancia Fulvia is zonder twijfel één van de grootste successen van het Italiaanse merk. Zijn eerder vrouwelijke en subtiele lijn wist heel wat harten te veroveren, maar sommige klanten vonden hem echter te ‘tenger’ om geloofwaardig te zijn als sportieve wagen… Daarom boog Zagato zich over het model om een ‘mannelijkere’ versie voor te stellen!
In vergelijking met de in serie gebouwde Fulvia Coupé, een zuiver gelijnde en strak getekende auto, stelde Zagato een veel sportievere versie voor: geen achterbank meer, maar een iets benauwder en zeker 'sportiever' interieur. Deze lichtere versie slaagt erin om zowel agressiever te zijn qua look als efficiënter op het vlak van aerodynamica! Zagato is er zelfs in geslaagd om een lichtere auto voor te stellen (aluminium koetswerk) en ook een praktischere, met een achterklep die uitgeeft op een grote en mooie bagageruimte.
Hoewel sommigen misschien het gebrek aan finesse van deze Zagato-versie ten opzichte van de 'donorauto' betreuren, was hij niettemin een redelijk succes! De in 1965 gelanceerde Fulvia Zagato gebruikt dezelfde motor als de klassieke Fulvia, een kleine 1.2 liter V4 met 80 pk, een formidabele motor in termen van lichtheid, responsiviteit en compactheid.
Helaas had Zagato al snel door dat aluminium duur is! De koetswerkbouwer beperkte het gebruik van dit edele materiaal daarom tot de deuren, om er in de herfst van 1970 helemaal mee te stoppen! Gelukkig werd de motor krachtiger, geleidelijk oplopend tot 1.3 liter en 90 pk. In 1971 was de Fulvia Zagato ook verkrijgbaar met het 'grote' 1.6 liter 115 sterke blok! De boost was van korte duur: een jaar later verliet de Fulvia Zagato de markt nadat er iets meer dan 7.000 exemplaren van waren verkocht. Zagato en Lancia hoopten er meer te kunnen slijten, maar achteraf gezien kan je het moeilijk een flop noemen!
Voor een budget van 35.000 tot 60.000 euro (afhankelijk van conditie en bouwjaar) kan je een Fulvia Zagato vinden. De eerste versies in aluminium (met de motorkap die opent aan de zijkant) en die met de 1.6 liter motor zijn het meest gewild... en dus het duurst. Ze halen een flinke meerprijs vergeleken met een traditionele Fulvia, maar voor een door Zagato ontworpen Italiaanse sportwagen uit de 'Golden Sixties' is het een koopje! Als je voor een stalen versie kiest, wees je er dan van bewust dat roest volop woekert!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!