Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De Nissan 300ZX werd onthuld in 1983. Hij werd voorgesteld als de natuurlijke erfgenaam van de Z-lijn, een succesgeneratie die in 1969 aftrapte met de 240Z. Die generatie van de 300ZX, die door de kenners Z31 werd genoemd, werd in 1989 opgevolgd door de Z32. Logisch, want de motoren waren grotendeels hetzelfde, maar de lijn werd een stuk moderner.
Qua looks zie je meteen dat hij uit het land van de rijzende zon komt: een brutale blik, achterlichten die zich over de hele breedte uitstrekken en vier uitlaten zijn de juiste aanwijzingen. In het interieur hetzelfde: vooral plastic overheerst, maar de uitrusting is bijzonder uitgebreid. Van klimaatregeling via een Bose-stereo tot elektrische ruiten: het was een standaarduitrusting die bij Europese concurrenten ongezien was.
Onder de motorkap bood Nissan net zoals de Japanse concurrentie alleen een V6 aan. Die drie liter grote motor was er als atmosferisch blok (220 pk) of met twee turbo’s. Alleen die laatste werd in Europa ingevoerd. Zoals de Japanse wetgeving toen oplegde, werd het vermogen beperkt tot 286 pk, al kon hij makkelijk verder worden opgevoerd…
De strikte achterwielaandrijver kon op vraag worden uitgerust met een gesofistikeerde sturende achteras, waardoor je dus een soort vierwielsturing kreeg. Qua versnellingsbakken was er een manuele vijfversnellingsbak en een viertrapsautomaat, al lag het vermogen van die laatste iets lager.
De auto was vooral populair op de Japanse en Amerikaanse markt. Maar midden jaren 90 kwamen de gloriejaren van dit soort sportwagens aan hun einde. De SUV-mode kwam op in de Verenigde Staten en de verhouding tussen de yen en de dollar was niet meer gunstig. Het doek viel in 1996: Nissan voerde zijn 300ZX niet meer in de Verenigde Staten in. In Japan duurde het nog tot 2000.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!