Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Er was uiteraard Peugeot, dat een sensationele GTI-versie van zijn 205 bouwde. Bij Renault lachten ze eerder groen. Er moest stevig geantwoord worden, en er werd dus werk gemaakt van een sportieve variant van de R5. Het eerste resultaat verscheen in de fabriek in Dieppe: de R5 Alpine.
In 1981 had Alpine moeite om de toppers in zijn segment te volgen. Zijn motor mocht dan wel briljant en nerveus zijn, hij miste verfijning. Maar Renault was ook actief in de Formule 1, en de Fransen gingen daarmee tegen de stroom in: ze ruilden de atmosferische motoren in voor een kleine V6 turbo. Daarmee kreeg de kleine R5 de nodige finesse en een link met de F1. Het resultaat: de Renault 5 Alpine Turbo.
Toen de tweede reeks van de Renault 5 verscheen, de Super 5, werd de Turbo-versie uiteraard voortgezet. De productie liep van 1985 tot 1991 en het model kreeg een facelift en een vermogensupgrade in 1987. In 1991 liep de productie van de Super 5 GT Turbo na 160.000 exemplaren ten einde. Het duurde nog tot de vierde generatie van de Clio RS voor er opnieuw een turbo zijn opwachting maakte in een kleine Renault.
De turbo transformeerde de motor volledig. De 1.4 viercilinder produceerde 115 (en later 120) pk en garandeerde dus uitstekende prestaties. Het ontbrak de motor ook niet aan temperament, met een klassiek motorkarakter: bedaard in lage toeren, en brutaal wanneer de turbo begon te werken. Het weggedrag had niet de briljante levendigheid van de 205 maar werd ook efficiënter gemaakt. Met zoveel kwaliteiten werd de R5 GT Turbo al snel een succes. Aan de toog konden de discussies niet meer beslecht worden tussen deze R5 en de 205 GTI. Al lijkt deze laatste vandaag het pleit gewonnen te hebben.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!