Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De Saab 900, gebouwd tussen 1978 en 1993, werd lang beschouwd als de laatste échte Saab. Hoewel hij vandaag aanbeden wordt door de liefhebbers van het merk, blijft hij toch heel betaalbaar!
Zoals het een goed Scandinavisch product betaamt, werd de Saab 900 ontwikkeld om de zwaarst mogelijke winters te trotseren! En dat begint al bij… zijn design, dat getekend werd om ervoor te zorgen dat hij makkelijk sneeuwvrij gemaakt kon worden. En daar stopt het niet: de voorruit krijgt een aerodynamische vorm om water zo snel mogelijk af te voeren, de koplampen hebben ruitenwissers, de bedieningselementen op het dashboard kunnen gebruikt worden met handschoenen aan en, kers op de taart, de roestbescherming is zeer degelijk!
Onder de motorkap zit een blok van bij Triumph dat zwaar herwerkt wordt door de ingenieurs van Saab. Hij wordt een pak steviger en er komen verschillende uitvoeringen: atmosferisch of met turbo (met hoge of lage druk), carburator of injectie, 8 of 16 kleppen… Op technisch vlak krijgt de Saab 900 een zelfdragend koetswerk met voorwielaandrijving en vier schijfremmen. In zijn krachtigste versie (Turbo S) brengt de 900 zijn voortrein snel aan het blozen. Je moet niet op zoek naar deze ultieme uitvoering, de atmosferische versies zijn aangenaam om mee te rijden, vooral in deze repressieve tijden!
De moeilijkste opdracht wordt om een gezond exemplaar te vinden dat niet afgeleefd is en correct onderhouden. Mooie Saab’s 900 zijn immers zeldzaam (ondanks een productie van meer dan 900.000 exemplaren), zijn goedkoop (je vindt er voor minder dan 6.000 euro!), maar kosten veel wanneer je ze moet restaureren. Hoewel het onderhoud eerder eenvoudig is voor de basisversies, kan het toch duur worden, aangezien sommige onderdelen redelijk duur zijn. Wat de koetswerkvorm betreft, is de cabrio uiteraard de meest gezochte. Veel zoekplezier!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!