Vergeten model: Saab 900, de meest ‘winterse’ auto ter wereld!

De Saab 900, gebouwd tussen 1978 en 1993, werd lang beschouwd als de laatste échte Saab. Hoewel hij vandaag aanbeden wordt door de liefhebbers van het merk, blijft hij toch heel betaalbaar!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 januari 2022
  • Divers

Zoals het een goed Scandinavisch product betaamt, werd de Saab 900 ontwikkeld om de zwaarst mogelijke winters te trotseren! En dat begint al bij… zijn design, dat getekend werd om ervoor te zorgen dat hij makkelijk sneeuwvrij gemaakt kon worden. En daar stopt het niet: de voorruit krijgt een aerodynamische vorm om water zo snel mogelijk af te voeren, de koplampen hebben ruitenwissers, de bedieningselementen op het dashboard kunnen gebruikt worden met handschoenen aan en, kers op de taart, de roestbescherming is zeer degelijk!

Stevig!

Onder de motorkap zit een blok van bij Triumph dat zwaar herwerkt wordt door de ingenieurs van Saab. Hij wordt een pak steviger en er komen verschillende uitvoeringen: atmosferisch of met turbo (met hoge of lage druk), carburator of injectie, 8 of 16 kleppen… Op technisch vlak krijgt de Saab 900 een zelfdragend koetswerk met voorwielaandrijving en vier schijfremmen. In zijn krachtigste versie (Turbo S) brengt de 900 zijn voortrein snel aan het blozen. Je moet niet op zoek naar deze ultieme uitvoering, de atmosferische versies zijn aangenaam om mee te rijden, vooral in deze repressieve tijden!

Vandaag

De moeilijkste opdracht wordt om een gezond exemplaar te vinden dat niet afgeleefd is en correct onderhouden. Mooie Saab’s 900 zijn immers zeldzaam (ondanks een productie van meer dan 900.000 exemplaren), zijn goedkoop (je vindt er voor minder dan 6.000 euro!), maar kosten veel wanneer je ze moet restaureren. Hoewel het onderhoud eerder eenvoudig is voor de basisversies, kan het toch duur worden, aangezien sommige onderdelen redelijk duur zijn. Wat de koetswerkvorm betreft, is de cabrio uiteraard de meest gezochte. Veel zoekplezier!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km