Vergeten model: de brutale TVR Sagaris

Vind je moderne sportievelingen niet interessant? Zijn ze te braaf? Dan wekt dit je nieuwsgierigheid zeker: de zeldzame, brutale, wilde en schreeuwerige TVR Sagaris. Hij is nog maar tien jaar verdwenen, maar lijkt wel uit een andere eeuw te komen!
  • Piette François
  • 01 december 2016

De Sagaris was de zwanenzang van het merk. Dit brutale beest was het laatste model van het merk voor het failliet ging. En waarschijnlijk ook de beste moderne TVR. Hij was veel meer gefinetuned dan de andere modellen, en daardoor minder intimiderend om te rijden. Maar dat is uiteraard relatief…

Brutale stijl

We kennen weinig auto’s die er zo brutaal uitzien als deze Sagaris. Het wilde karakter springt onmiddellijk in het oog door zijn unieke gimmicks: een motorkap met welvingen en inkepingen, een uitstulping in het dak voor de chauffeur, een doorschijnende achtervleugel en fascinerende zijdelingse uitlaten. Het interieur is klassiek voor TVR: een beroerde ergonomie, haastige afwerking, looks van een lunapark en een vage lijmgeur.

Onder de kap

Begin jaren 2000 verving TVR de oude Rover-V8 door een zelfgemaakte zescilinder-in-lijn. Een originele… en gedurfde keuze. Het blok van 4 liter produceerde meer dan 400 pk met een onweerstaanbaar gedonder. Het onstuimige karakter boven 4.500 tpm maakte er een echt competitiebeest van, zeker omdat hij geen last had van inertie. Hij was gekoppeld aan een ruwe manuele vijfversnellingsbak.

Met een gewicht van slechts 1,1 ton gaf de zescilinder de Sagaris vleugels: een topsnelheid van 300 km/u en 0-100 km/u in minder dan 4 seconden. Spectaculaire cijfers, maar je moest er het hoofd koel bij houden.

Onderweg

Als we zeggen dat deze TVR makkelijker te besturen was dan de andere modellen uit het gamma, is dat uiteraard bijzonder relatief: de achterkant wil nog steeds uitbreken bij de minste gelegenheid, de motor is bijzonder agressief en de bediening van de versnellingsbak vergt heel wat spierkracht. Maar het chassis, dat rechtstreeks van racebolides kwam, is veel makkelijker in de omgang.

De Sagaris reageerde dus minder brutaal dan een TVR Tuscan, en veel progressiever. Zonder enige vorm van rijhulp – zelfs geen ABS – moest je je aandacht bij de Sagaris houden. Vooral omdat de passieve veiligheid van de auto… onbestaand was. Er was zelfs geen airbag! Een auto voor de grote jongens dus, die het hoofd koel konden houden en over snelle reflexen beschikten.

Betrouwbaarheid

Hier beginnen de problemen… De zes-in-lijn is al even agressief als fragiel. Een standaardmotor haalde zelden 30.000 km! Het goede nieuws is dat je hem vandaag veel betrouwbaarder kunt maken. Het slechte nieuws is dat je daarvoor naar Groot-Brittannië moet en je daar een gepeperde rekening wacht: reken op ongeveer € 10.000. De afwerking is bedroevend en er zijn bijna altijd elektrische problemen. Je koopt een TVR dus niet op dezelfde manier als een Japanse hybride. Je moet er dus echt in geloven. Jaarlijkse onderhoudskosten schommelen tussen € 2.000 en € 5.000.

Prijs

Nu wordt het nog moeilijker. De TVR Sagaris werd in een beperkte oplage gebouwd, dus er zijn niet veel exemplaren. Ook niet in hun thuisland! Je hoeft dus niet te zoeken naar een linksgestuurd exemplaar, want die zijn al helemaal zeldzaam. Je kunt het stuur laten ombouwen of leren rijden met het stuur rechts. Niets onoverkomelijks.

De zeldzaamheid heeft uiteraard een invloed op de prijs. Op dit moment staan er wereldwijd ongeveer zes te koop. De prijs? Ongeveer € 75.000. Heel wat meer dan de nieuwprijs van € 60.000.
TVR

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km