Vergeten sportieveling: Renault Mégane 2.0 16V, betaalbare Williams

Hoewel er van de eerste generatie van de Renault Mégane nooit een RS-afgeleid kwam, kende hij toch een sportieve variant: de 2.0 16V, met de motor uit de Clio Williams.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 april 2021
  • Divers

Vergeten sportieveling: Renault Mégane 2.0 16V, betaalbare Williams

Toen deze Mégane-versie in 1995 op de markt kwam, werd hij voorgesteld als de waardige opvolger van de R19 16S. Onder de motorkap lag de motor die zoveel plezier had gebracht in de Clio Williams en de Spider, namelijk een tweeliter van 150 pk. Het chassis van zijn kant was navenant afgestemd.

Vergeten sportieveling: Renault Mégane 2.0 16V, betaalbare Williams

Deze motor had een sterk temperament en klom vlot in de toeren, maar eind 1999 werd hij opgegeven. De krachtbron die hem verving (de 2.0 IDE met 140 pk) had een directe injectie en een herwerkte cilinderkop. Hij was duidelijk veel soepeler en had helemaal niet hetzelfde karakter, tot grote spijt van sportieve bestuurders. In januari 2002, na drie korte jaren, werd ook die motor weer vervangen door een nieuwe (met identiek vermogen), die beter ontwikkeld was en die het zou uitzingen tot het afscheid van de Mégane I eind 2002.

Vergeten sportieveling: Renault Mégane 2.0 16V, betaalbare Williams

Goed om weten:

  • De Mégane 2.0 16V vind je slechts zelden in zoekertjes, maar een exemplaar in goede staat tik je op de kop voor slechts 3.000 euro.
  • De IDE-motor is soepel, maar zijn gebrek aan karakter is teleurstellend voor sportieve bestuurders. Ook bij zijn betrouwbaarheid worden regelmatig vragen gesteld.
  • De Williams-motor van zijn kant is heel sportief maar ook dorstig.

Op zoek naar een coupé?

Ben jij op zoek naar een coupé ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor coupés nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km