Volkswagen: 30 elektrische voertuigen tegen 2020

Volkswagen kiest voor de radicale ommekeer. Om het negatieve imago na dieselgate van zich af te schudden, kiest de Duitse groep resoluut voor e-mobiliteit. Opmerkelijk: de Duitsers zien nog steeds toekomst in de dieselmotor.
  • Bervoets Wim
  • 15 mei 2017

Efficiënter en productiever werken in combinatie met een elektro-offensief tegen 2020, een miljoen elektrische auto’s per jaar en marktleider in e-mobiliteit tegen 2025 en marktleider in de mobiliteit van de toekomst tegen 2030. Dat zijn de drie krachtlijnen van Volkswagens ambitieuze toekomstplan.

Investering van miljarden

In Wolfsburg klinkt het ambitieus: “Tegen 2020 zal de Volkswagen-groep 30 elektrische voertuigen op de markt hebben”. De afgelopen jaren investeerde de constructeur al drie miljard euro in het ontwikkelen van voertuigen op alternatieve brandstoffen. De volgende vijf jaar wordt dat bedrag verhoogd naar negen miljard euro. Eind 2018 moeten de eerste resultaten van die investering zichtbaar worden, wanneer er tien extra elektrische modellen op de markt zullen verschijnen.

Marktleider tegen 2025

Tegen 2025 willen we de nummer één zijn op het vlak van elektrische mobiliteit”, aldus Matthias Müller, CEO van de Volkswagen-groep. Tegen datzelfde jaar wil VW ook een miljoen elektrische auto’s per jaar verkopen, zo liet het merk eerder al weten. Dat zien de Duitsers breder dan alleen de productie van auto’s: zo willen ze ook inzetten op het ontwikkelen van mobiliteitsdiensten, zoals autodelen.

Transformatie compleet

Na 2025 zal de auto-industrie volledig hertekend zijn”, aldus CEO Müller. “Volkswagen zal dan getransformeerd zijn van een autoconstructeur naar een wereldleider als mobiliteitsaanbieder.” Toch wil VW blijven inzetten op de klassieke verbrandingsmotoren: “Ze zijn een deel van de oplossing en geen deel van het probleem”.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km