Volkswagen Polo BlueGT schakelt cilinders uit

  • Van den Bogaert Robin
  • 06 maart 2012

De nieuwe Polo BlueGT is de eerste Volkswagen met automatische cilinderuitschakeling. Dit snufje is al bekend van acht- of twaalfcilindermotoren en breekt nu ook door op meer betaalbare modellen.

Het principe is heel simpel: hoe minder cilinders gebruikt worden, hoe minder brandstof de motor verbruikt. Volkswagen is zeker niet het eerste merk dat deze technologie toepast (denk aan BMW, Cadillac, Chrysler, ... ) , maar het is wel nieuw dat dat op een toegankelijk model zoals de Polo gebeurt.

De tweede en de derde cilinder van de 1.4 TSI worden bij geringe belasting (toerental van 1.250 tot 4.000 tr/min en koppel van 25 tot 100 Nm) automatisch uitgeschakeld. Zo daalt het verbruik met 0,4 l/100 km en haalt de Polo BlueGT een gemiddelde van 4,7 l/100 km (108 g CO2/km) of zelfs 4,5 l/100 km (105 g CO2/km) als je kiest voor de DSG-zeventrapsautomaat.

De besparing kan oplopen tot één liter wanneer je constant 50 km/u rijdt in de derde of vierde versnelling. De Polo BlueGT is bovendien uitgerust met een start-stopsysteem en recuperatie van remenergie.

Toch sportief

Sportieve rijders huiveren wellicht bij de gedachte dat de Polo maar "op halve kracht" rijdt. Een gaspedaalsensor en intelligente motorsoftware herkennen echter een sportieve rijstijl en zorgen ervoor dat alle cilinders toch actief blijven als je sportief rijdt. Op een schermpje binnenin kun je volgen hoeveel cilinders ingeschakeld zijn.

De Polo BlueGT ziet er overigens best sportief uit. Hij kreeg 17-duims lichtmetalen velgen, een verlaagd onderstel, een achterspoiler, zijschorten, een achterbumper met diffuser, de mistlampen vooraan, een lederen sportstuur en aluminium accenten in het interieur. De topsnelheid van de Polo BlueGT bedraagt 210 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/uur duurt 7,9 seconden.

Volkswagen positioneert de Polo BlueGT (140 pk) tussen de Polo 1.2 TSI (105 pk) en de Polo GTI (180 pk). De lancering is volgende zomer gepland.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km