Wolf in schaapsvacht: Alfa Romeo 155 Q4, de verkeerde Alfa

In 1992 verving Alfa Romeo de verouderde 75 door de gloednieuwe 155. Die veroorzaakte opschudding bij de puristen: hij was niet langer achterwiel- maar voorwielaangedreven. Toch voorzag Alfa een V6 en een Q4, die het sportieve DNA van het model moest beklemtonen.

  • Piette François
  • 10 augustus 2017

De 155 leende zijn platform bij de Fiat Tipo, maar zijn motoren ademden passie. Naast de klassieke viercilinders met dubbele ontsteking van 126 tot 143 pk was er ook de romige V6 uit de GTV6. Die 2.5 produceerde 166 pk met een geweldige soundtrack, maar kon moeilijk mee met de Teutoonse armada. Daarvoor had Alfa Romeo de Q4 in petto.

Verkeerde signalen

Een klavertje vier op de achterklep en de naam van het merk op de motor deden de puristen geloven dat het om een rasechte Alfa Romeo ging. Het merk gaf hem bovendien vierwielaandrijving. Die evenaarde weliswaar niet het karakter van de vorige achterwielaandrijvers, maar was wel aantrekkelijker dan de voorwielaandrijving van de andere modellen.

Toch deed deze Q4 de merkliefhebbers schrikken: het technische gedeelte werd namelijk overgeheveld van de Lancia Delta Integrale HF. De tweeliter viercilinder turbo produceerde namelijk 190 pk bij 6.000 tpm en een maximumkoppel van 291 Nm vanaf 2.500 tpm. Met vierwielaandrijving en een manuele vijfversnellingsbak zette de 155 Q4 stevige prestaties neer: 0-100 km/u in 7 seconden en een topsnelheid van 223 km/u. Eerbare prestaties, maar net iets trager dan die van… de Peugeot 405 T16. Op de weg ontgoochelde de 155 Q4 niet echt, maar zijn hoge gewicht zorgde niet bepaald voor een levendig weggedrag.

Vandaag

Tussen 1992 en 1995 werden er slechts 2.701 exemplaren geproduceerd, dus de 155 Q4 is een zeldzame verschijning in de zoekertjes. Je vindt ze meestal voor € 10.000 tot € 15.000. Hun prijs is de laatste jaren dan ook stevig toegenomen. Nog niet zo lang geleden vond je ze namelijk nog voor minder dan € 5.000. Let wel op: de auto heeft specifieke zorg nodig, te beginnen met het regelmatig vervangen van de distributieriem (tussen 3 en 5 jaar).

In het algemeen laat je best niet meer dan 5.000 kilometer tussen oliewissels. En vergeet de olie van de versnellingsbak niet. De turbo vraagt ook een specifiek gebruik (laat hem afkoelen voor je de motor aflegt). De afwerking en elektronica zorgen soms voor problemen. Kijk dus goed na of alle accessoires werken voor je een Q4 koopt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km