Testen

BMW X3 sDrive18d : wanneer de rede zegeviert

Een SUV? Koop je die vanwege zijn rijcapaciteiten in moeilijk terrein of omdat je je graag laat inspireren door zijn robuuste karakter en hogere zitpositie? Wanneer je deel uitmaakt van de tweede groep, geen paniek, dan bent u net zoals de meeste SUV-eigenaars. En daarmee stellen we ook de vraag: zijn twee aangedreven wielen en een kleine diesel dan niet voldoende?

  • Piette François
  • 10 februari 2015
  • BMW
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen

      De autoconstructeurs passen hun gamma aan, aan de vraag die er vandaag uit de markt komt. En de grootste vraag bij de SUV’s is er naar modellen zonder vierwielaandrijving. Dat heeft als voordeel dat het stoere uiterlijk behouden blijft, maar dat de CO2-uitstoot daalt. BMW vormt hier geen uitzondering op, want van de X1 tot en met de X5, zijn alle modellen beschikbaar met slechts twee wielen die worden aangedreven. Al zijn het in het geval van BMW wel de twee achterwielen die ervoor zorgen dat het vooruit gaat.

      Bekend
      De X3 maakt al geruime tijd deel uit van het Belgische wagenpark en hij is dan ook een bekend gezicht geworden dat je op elke hoek van de straat ziet. Maar heb je ook de facelift van de X3 opgemerkt? De vernieuwde versie kreeg in 2014 een nieuwe neus, met nieuwe, grotere lichtunits. De dubbele koplampen zijn in optie verkrijgbaar als LED’s, de richtingaanwijzers verhuisden naar de spiegelbehuizing en de bumpers kregen een modernere look.

      Luxueus
      Het interieur laat er geen enkele twijfel over bestaan: je zit met je derrière in een premium wagen. BMW heeft de kwaliteit van de materialen nog verbeterd en het multimediasysteem is nu ook voorzien van een touch screen zodat je eenvoudig tekst via je wijsvinger kunt invoeren. Het goede nieuws is dat dit systeem met zijn ontelbare mogelijkheden en internetverbinding nog steeds aan de top in zijn segment staat. Het slechte nieuws: de sfeer die het interieur uitademt is al gedurende tien jaar hetzelfde en overal zie je de te vertrouwde knoppen en combinaties weer.

      Nieuwe diesel
      Bij de motoren is er aan keuze geen gebrek: er zijn vier dieselmotoren en drie benzineblokken die een vermogen hebben dat varieert van 136 tot 313 pk. Onder de motorkap van de xDrive20d vinden we een volledig nieuwe motor terug! De 2.0 viercilinder dieselmotor is niet alleen krachtiger (190 pk in plaats van 184) maar ook nog eens zuiniger dan zijn voorganger.

      Ruimschoots voldoende
      De sDrive18d die wij aan de tand voelden, genereert 150 pk (of 136 als je daar vanuit fiscaal perspectief voor kiest) en wordt geleverd met ofwel een manueel bediende versnellingsbak of een automaat met 8 versnellingen. Die laatste is ronduit een juweeltje en laat de motor echt tot zijn recht komen. Met 150 paarden en 360 Nm koppel onder de rechtervoet heb je altijd ruim voldoende marge om het verkeer te trotseren. De X3 kan bovendien bij hernemingen ook nog eens bijzonder fluks uit de hoek komen. Dat gebeurt allemaal met het geluidscomfort van een taxi, terwijl je toch voldoende hoort wat er allemaal beweegt. BMW claimt dat de X3 9,8 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten en da’s geen klein bier.

      Zelfverzekerd
      De X3 straalt een natuurlijke vorm van avontuurlijke chic uit. Wie zich laat verleiden om die ambitie waar te maken, zal gauw voelen dat de twee aangedreven wielen snel aan het doorslippen slaan. Neen, het echte habitat van deze BMW is de openbare weg. En daar spreidt hij een zeer mooi, homogeen karakter ten toon, steeds zelfverzekerd en veilig.

      Op geen enkele manier gaat deze X3 je verleiden om er sportief tegen aan te gaan. Hij kiest ervoor om zijn passagiers te verwennen met een rustgevende melodie die je uit z’n knappe multimediasysteem kunt toveren. Als bestuurder mis je soms de mogelijkheid om naar een iets stuggere vering over te schakelen, maar de kans is klein dat je passagiers je daarin zullen volgen. Die worden op dat moment te veel verwent, want het interieur is ruim en piekfijn afgewerkt.

      Prijzen
      We kunnen niet van een verleidelijk prijskaartje spreken want de X3 is een 4,66 meter lange, Duitse, premium SUV. De eerste X3 die je in de cataloog tegen het lijf loopt, kost 37.750 euro (voor de diesel). Wil je daar de uitstekende automatische versnellingsbak bij, dan loopt het prijskaartje op tot 40.040 euro. En wanneer je op dit niveau bent aangekomen, zal je stilaan toch zorgen beginnen maken over de karige standaarduitrusting en de forse prijzen van de opties.

      Tijdens onze testrit klokten we af op een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per 100 kilometer, maar daar kan zeker 0,5 liter af wanneer je langere ritten maakt.

      Conclusie
      Trefzeker en comfortabel… Het kost de X3 geen enkele moeite om aan de hoge eisen van een erg kritisch clientèle te voldoen. Hij speelt op veilig, want je vindt er geen enkele spatje creativiteit terug dat buiten de lijntjes kleurt. Die eer blijft voorbehouden aan de i3 en i8-modellen. De X3 drukt nog steviger zijn voet neer, maar hij blijft conservatief. Het comfortniveau en de uitstekende multimedia mogelijkheden maken deze X3 tot een zéér aangename rijgezel waarmee je elke dag de baan op kunt. Heerlijk rationeel. 

      BMW

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: Manufacturer.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km