Testen

BMW X6 xDrive50i: mastodont met verbluffende ballerina allures

Hij is gigantisch en zijn superieure airtje stoot menig man of vrouw tegen de borst, maar toch werden er van de eerste generatie 250.000 stuks verkocht! En de tweede generatie is weer vastbesloten om zich aan de top van zijn segment te nestelen. Hij is nog duurder en is meer dan ooit de rasechte ‘Panzer coupé’.

  • Piette François
  • 11 juni 2015
  • BMW
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfort
  • Ingebouwde technologie
  • Prestaties v8 en geluid
  • Verbluffend rijgedrag
  • Gaspedaal moet goed gedoseerd worden
  • Geen noemenswaardige offroad capaciteiten
  • Te groot voor in de stad
  • Uiteindelijke prijs, opties inbegrepen
  • Verbruik (natuurlijk)

Sommigen vinden hem geweldig, anderen verafschuwen hem grondig, maar uiteindelijk zijn de succesvolle verkoopresultaten van de X6 die hem een legitieme bestaansreden geven. Rationeel is deze X6 niet want we kunnen geen rationeel argument bedenken waarom je niet voor een stijlvollere, ruimere en minder dure X5 zou gaan. Dat wil niet zeggen dat BMW niet op de pijnpunten van de eerste generatie X6 heeft gewerkt. Zowel de ruimte voor de inzittenden als die voor de bagage zou gegroeid moeten zijn bij deze tweede generatie X6. 

Spectaculair

Als je ‘m langs de openbare weg geparkeerd ziet staan, dan blijft de X6 ronduit een spectaculaire wagen. Hij zal nooit prijzen winnen voor zijn verfijning en elegantie, maar zijn omvang is indrukwekkend. De strakke, gespierde lijnen over het koetswerk versterken de imposante indruk alleen maar. Zelfs met donker lakwerk is het moeilijk om discreet te zijn met deze wagen.

Te groot?

Klim aan boord en dat gaat nog eenvoudiger als je de optionele drempelopstap overslaat. Binnen is de ruimte royaal, maar de verhouding tussen spectaculaire buitenkant en het interieur is niet zo indrukwekkend als je zou verwachten. De kofferruimte is 580 liter groot en dat is aanvaardbaar, maar voor een wagen van dit formaat verwachten we beter.

Achter het stuur bekruipt je meteen het gevoel dat je alles onder controle hebt. En dat is maar goed ook wat de X6 is 4,91 meter lang, 1,7 meter hoog en 2 meter breed. Met die afmetingen heb je dus best alles goed in de hand want soms lijkt hij wel een olifant in een porseleinenkast wanneer je door het stadsverkeer laveert.

Moet er nog zand zijn?

Wanneer het op technologische snufjes aankomt, toont de X6 zich heer en meester. De technologie waakt mee over je veiligheid. Verwacht je dus aan actieve cruise control, een lane departure warning systeem, automatisch remsysteem,… Maar het oog wil ook wat en dat wordt geëntertaind door de nieuwe kleuren head-up display, de panoramische camera, het geavanceerde infotainmentsysteem met internetverbinding en een al even geavanceerde stereo,…

Fire in the hole!

Open de gigantische motorkap en je staat oog in oog met een powerhouse dat voor het nodige vuurwerk zal zorgen. De 4,4 liter grote V8 twin-turbo benzinemotor levert 450 pk en een verbluffende 650 Nm koppel. BMW koppelt deze krachtbron aan haar automatische 8-versnellingsbak.

En alsof dat nog niet genoeg is, zorgt BMW ook nog eens voor een M-versie! Die is zo krachtig dat je het gaspedaal met de spreekwoordelijke fluwelen handschoen moet aanspreken. Deze motor laat desgewenst de 2,2 ton zware vierwieler vertrekken als een pijl uit een boog, licht als een veertje lijkt het. Het vertrekken vraagt van ons wat oefening. Dat zal allicht te wijten zijn aan de afstelling van het gaspedaal en dat van de - verder uitstekend presterende - automatische versnellingsbak.

Supersonische prestaties

Je mag gerust zijn: achter het stuur van deze X6 heb je niets van te vrezen van GTI-modellen want deze BMW lust alles wat er op z’n pad komt rauw. De V8 katapulteert deze Duitser van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden. Zijn acceleratie is van een verschroeiend niveau en de hernemingen doen daar eigenlijk niet voor onder. De symfonie die van onder de motorkap en uit de uitlaten rolt is een weldaad voor je oren. Het dikke, doffe gebrul is bovendien nooit opdringerig of agressief.

Uitgerust met het M-pakket staat de X6 garant voor nog een nog beter rijgedrag. De verwachtingen zijn hoog wanneer we op de eerst bocht afstevenen. De remmen grijpen gretig aan en zetten vastberaden hun tanden in remschijven. We duiken de bocht en… ervaren dat de X6 zich even gewillig laat besturen als een sedan. Bij het uitkomen van de bochten is het zelfs mogelijk om een licht overstuur te behouden. Leuk, en eigenlijk verbluffend voor een machine van dit kaliber. Hoe gezwind hij ook zijn bochten rondt, hou steeds in het achterhoofd dat je met een mastodont onderweg bent, al wordt je daar ook aan herinnerd wanneer je krappe bochten moet nemen. De passagiers zal het allemaal worst wezen, want die kunnen zich helemaal uitleven op de gadgets terwijl ze genieten van een uitstekend comfort en die heerlijke V8-soundtrack.

Laten we het nog even over zijn offroadcapaciteiten hebben. Visueel gezien zijn die erg sterk aanwezig, maar op het onverhard voelt deze X6 zich toch bijzonder slecht in zijn vel. Een steile helling op een vochtig stuk grond brengt ‘m immers al van de wijs.

Budget

Van nature uit is een SUV in België geen rationele beslissing. En een model met een V8 biturbo onder de motorkap en dergelijke gigantische afmetingen, in een coupé versie al helemaal niet. Concreet mag je je verwachten een prijskaartje dat begint aan 84.650 euro. De CO2 van 225 g/km is al even fors. Maar daar houdt het niet op. De lijst met opties is zo dik als het telefoonboek uit München en dat doet het uiteindelijke kostenplaatje van deze X6 hard oplopen. Ons testexemplaar kostte zo  maar eventjes 120.000 euro. En na de aankoop van deze BMW dien je nog rekening te houden met regelmatige bezoekjes aan de benzinepomp want het gemiddeld verbruik klokt af op 14 l/100 km, met een rechtervoet die in bedwang wordt gehouden.

Conclusie

De X6 XDrive50i zal je niet verleiden met rationele argumenten. Hij is duurder, heeft minder ruimte en is niet zo praktisch als een X5… Maar dat maakt het technologische huzarenstukje dat BMW verwezenlijkte er niet minder op. Ze zijn immers in staat om van deze mastodont een heuse ballerina te maken. Faut le faire…

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km