Testen

Dit is Belgisch

Er rust een zware last op de schouders van de nieuwe Audi A1. De fabriek in Vorst dankt er zijn redding aan en Audi heeft grote commerciële verwachtingen voor zijn kleinste model. Om maar te zwijgen van de trendy jongeren die er ongeduldig op zitten te wachten.
  • Piette François
  • 22 juni 2010
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Bereidwillige 1.2 tsi
  • Erg zuinige motoren
  • Infotainmentsysteem
  • Leuk weggedrag
  • Made in belgium !
  • Rijplezier
  • Stijl
  • Efficiënte maar karakterloze 1.6 tdi 90
  • Hoge prijs
  • Karige uitrusting
  • Ruimte achteraan
  • Slechts vier plaatsen

Segment lager

Voor Audi is dit een kleine revolutie: met de A1 keert het terug in het segment van de polyvalente stadauto’s. In de jaren zeventig deed het al een eerste poging met de Audi 50, maar dat was niets meer dan een omgedoopte Volkswagen Polo met een chiquere en betere afwerking.

Deze keer pakt Audi het origineler én grondiger aan. Het platform en de motoren zijn wel nog identiek aan zijn Wolfburgse neef, maar al de rest verschilt. Zelfs als je met de ogen dicht zou rijden – wat we sterk afraden – komen de verschillen meteen aan de oppervlakte. Vergeet trouwens niet dat we onderweg zijn in de premiumklasse: directe concurrenten zijn de Alfa MiTo, de Citroën DS3 en de Mini.

In de mode

Bij Audi straalt het hele gamma sterke familietrekjes uit. Toen de de A1 werd aangekondigd, hadden we dan ook enkele bekende stijlkenmerken verwacht. En inderdaad, de kleine A1 zit vol Audi-DNA. Hoewel hij minder dan 4 meter lang is, straalt hij veel persoonlijkheid uit. Brede schouders, uitgesproken wielkasten, een priemende blik, vier wielen op de uithoeken van het koetswerk en de karakteristieke grille maken van de A1 een compacte en sportieve verschijning. De koplampen met led-dagrijverlichting vallen het meeste op.

Kwaliteit, het codewoord

Audi maakt van afwerking altijd een topprioriteit. De constructeur geldt als referentie ter zake en geeft de A1 een afwerking mee die niet zou misstaan in een limousine van een hoger segment.
Het interieur is op de millimeter juist geassembleerd en de materialen zijn van topkwaliteit. Je hoort dan ook geen enkele rammeltje. Op en top Duits. Vrolijk word je er helaas niet van. Zeker de S-Line met zijn lederen zetels oogt erg somber.

Uiteraard is de optielijst erg lang: van de centrale bekleding van de stoelen tot de verluchtingsmonden van de verluchting, bijna alles kun je een persoonlijke toets meegeven. Een absolute must is het infotainementsysteem MMI, dat uit de A8 werd overgenomen. Het biedt tal van leuke hebbedingen. Bluetooth, USB-aansluiting, iPod, iPhone en Google Earth: de A1 heeft het allemaal.

Onder de kap

Het benzinegamma start met de 1.2 TFSI met 86 pk. Daarboven vinden we de 1.4 TFSI met 122 pk. Zonder twijfel volgt er later nog een krachtigere versie, wellicht dezelfde 1.4 benzinemotor met wat meer spierkracht.
Bij de diesels staat de bekende 1,6-liter TDI met 90 en 105 pk op het programma. Hij verbruikt respectievelijk 3,8 en 3,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt minder dan 100 g/km in de versie met 90 pk. Dat betekent vijftien procent overheidskorting op de aankoopprijs.

Binnenin

Over de rijpositie niets dan goeds: een traditie bij Audi. De stoelen laten zich uitgebreid verstellen en zelfs dubbele meters vinden een goede rijhouding. Achterin zit je wat krapper, zeker wat de hoofdruimte betreft, en heb je weinig zicht naar buiten. Qua ergonomie, afwerking en kwaliteit zit het allemaal snor.

Op weg

Vergeet de Polo, de A1 rijdt helemaal anders. Het is allemaal wat beter doordacht: de bediening voelt stevig en precies aan. Audi wil de A1 duidelijk profileren als een dynamische auto. Dat merk je aan het stevige en goed afgestelde onderstel. Maar het comfortniveau van een Citroën C3 haalt hij niet.

Bij de diesels is de variant met 105 pk sterke versie de meest pittige en aangename om mee te rijden. De meerprijs van 1.000 euro is hij zeker waard. Bij de benzineversies is de 1,2 TSI met 86 pk voldoende op zijn taak berekend. Hij reageert levendig en soepel. Een motor vol kwaliteiten die bovendien nog erg zuinig is. Van de vier motoren is het volgens ons de beste keuze.

De 1,4 TFSI is uiteraard nog bereidwilliger. Zijn grote troef is de versnellingsbak: de S-Tronic met dubbele koppeling en zeven gangen is een pareltje. Merk ook op dat alle motoren voorzien zijn van een start-stopsysteem.

Prijzen

Vier motoren en twee uitrustingsniveaus (Attraction en Ambition): het leven kan simpel zijn. De prijzen van de dieselversies starten bij 17.950 euro en de kleinste benzineversie kost 15.950 euro. Zoals gewoonlijk bij Audi is de basisuitrusting eerder karig (airco is een optie op de basismodellen) en zijn de opties talrijk en duur.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km