Testen

Vervoer in eerste klasse

Bij BMW staat een break niet voor een praktische verhuiswagen, maar voor doorgedreven luxe en sportiviteit. Rijplezier wordt nooit vergeten. De vijfdeursversies van het merk zijn meestal niet de grootste van het segment, maar behoren wel tot de aangenaamste om mee te rijden.
  • Piette François
  • 15 juni 2010
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfort
  • Functionaliteit van de kofferruimte
  • Geraffineerde diesel
  • Leuk weggedrag
  • Rijplezier
  • Stevige tarieven
  • Talrijke en dure opties

Elegant en geraffineerd

Bijna iedereen waardeert het uiterlijk van de nieuwe 5-Reeks berline: gespierd en toch elegant. Het is een geslaagde combinatie van finesse, robuustheid en dynamisme, een trio dat moeilijk te combineren valt. Bovendien past het design perfect binnen de huisstijl van het merk. De nieuwe breakversie voegt hier nog een praktisch kantje aan toe.

Koffer

Hoewel BMW lang voor stijl in plaats van functionaliteit koos, houdt de nieuwe 5-Reeks het midden tussen beiden. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar de Duitse ingenieurs hebben hun beste beentje voorgezet. Dat levert een bagageruimte op van 560 liter. Met de achterbank neergeklapt staat 1.670 liter ter beschikking. Dat is meer dan voldoende voor een grote picknick, maar voor een verhuis moet je nog altijd bij de Mercedes E-Klasse zijn: 1.950 liter.

Functionaliteit

Hier maakt de Touring het grote verschil met de berline. Zo is de rugleuning van de achterbank verstelbaar in zeven verschillende posities, naargelang je meer comfort voor de passagiers of meer ruimte in de koffer nodig hebt. De achterbank kan neergeklapt worden in een erg praktische 40-20-40-verhouding, maar ook 60-40 behoort tot de mogelijkheden.
Om kleine voorwerpen in de koffer op te bergen, kun je de ruit van de achterklep elektrisch openen vanop afstand. Tegelijkertijd schuift de bagage-afdekking weg. Die opent en sluit altijd samen met de achterklep.
Op de optielijst staan nog meer handige extra’s, zoals een elektrische achterklep of een opbergsysteem op rails waarmee je de bagageruimte onderverdeelt. Onder de dubbele vloer kun je nog heel wat kleine dingen kwijt. Je merkt het, BMW mikt niet alleen op sportiviteit want in dit competitieve segment volstaat dat niet langer.

Evenwichtig rijgedrag

De 5-Reeks Touring is een echte kilometervreter en verdedigt zichook op een bochtig parkoers met verve. Het evenwichtige rijgedrag wordt nog beter als je kiest voor de uitzonderlijke adaptieve ophanging. In Comfort-modus strijkt hij alle oneffenheden perfect glad, terwijl de Sport-modus de koetswerkbewegingen uitstekend in bedwang houdt en de grip spectaculair verhoogt. Voor diehards is er nog de stand Sport+.

Motoren

Bij de productiestart voorziet BMW vier motoren: twee zescilinder benzinemotoren (204 en 306 pk), een zescilinder diesel (245 pk) en een 2-liter viercilinder van 184 pk. In België trekt deze laatste de meeste aandacht. Ondanks 7 pk extra is het een ware zuinigheidskampioen: 5,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 137 g/km. Weliswaar met de hulp van een start-stopsysteem, als je tenminste voor de manuele versnellingsbak kiest.

Op de weg

De motor is erg geraffineerd. Zijn geluid en trillingen worden perfect weggefilterd, wat een goed comfort verzekert. Het gewicht laat zich wel voelen, maar eens boven de 1.500 toeren trekt de motor krachtig door en verkeert hij in uitstekende conditie tot 4.000 toeren. Voor snelle inhaalmanoeuvres moet je wel terugschakelen, maar in het algemeen blijft het een erg aangename motor. De versnellingsbak voelt sportief aan, typisch BMW. De automaat met acht verhoudingen past nog beter bij zijn roeping als reiswagen.

Compleet

De veiligheidsuitrusting staat op topniveau. Je kunt de 5-Reeks uitrusten met adaptieve cruise control, projectie in de voorruit, een systeem dat snelheidsbeperkingen herkent, ongevaldetectie die automatisch remt, Night Vision en noem maar op. De iDrive-bediening werd gemoderniseerd en is dezelfde als die van de 7-Reeks.

Tot slot geven we nog mee dat een semi-automatisch parkeersysteem de lange lijst opties uitbreidt vanaf maart. Zoals het systeem van Volkswagen en Audi herkent deze parkeerhulp geschikte parkeerplaatsen en hoef je alleen nog de pedalen te bedienen terwijl de auto het stuur van je overneemt.

Prijzen

Eerst het goede nieuws: BMW heeft aan België gedacht en voorziet een fiscaal interessante versie met 163 pk. Minder goed nieuws is dat de prijzen allesbehalve democratisch genoemd kunnen worden: 42.900 euro voor de instapversie.
Voeg daar nog lederen zetels, 18-duimsvelgen, een krachtige stereo en enkele leuke gadgets aan toe en je mag ruim 50.000 euro neertellen. Toegegeven, een gelijkaardig uitgeruste Mercedes kost nog enkele duizenden euro’s meer, maar dan krijg je standaard wel een adaptieve ophanging mee.
 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km