Testen

Teken van succes

Achter het stuur kruipen van een BMW blijft, zeker in deze categorie, een groot moment. Zoveel indruk maakt de expertise van de Duitse ingenieurs. De 640d Cabrio xDrive is geen uitzondering op die regel. Deze topcabriolet is geslaagd tot in de minste details biedt het beste qua motor, onderstel, uitrusting, afwerking, rijeigenschappen, prestaties en zuinigheid.

  • Wouters Bruno
  • 04 mei 2013
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Comfort-zetels
  • Geslaagde automaat
  • Leuk weggedrag
  • Prestaties en zuinigheid
  • Gewicht
  • Prijs
  • What else?

De tweede generatie van de 6-Serie werd begin 2011 gepresenteerd en doet de kritiek op de controversiële Chris Bangle-stijl verstommen. De nieuwe 6-Serie is eerder het resultaat van een consensus, maar straalt vermogen en elegantie uit met zijn lange motorkap, ver naar achteren geplaatste interieur en korte achterzijde.

In tegenstelling tot de 3-Serie of de Z4 blijft de 6-Serie trouw aan het stoffen dak, dat zich elegant uitstrekt tot de achterkant, waar het de verticale achterruit omkadert. De 6-Serie Cabrio werd eerst voorgesteld met benzinemotoren, snel gevolgd door een coupé. Sinds begin 2012 zijn beide varianten beschikbaar met een dieselmotor en ook met de xDrive-vierwielaandrijving, een ongekend aanbod in deze categorie.

Graag een extraatje

Zo belanden we achter het stuur van een cabriolet 640d xDrive, zoals gewoonlijk uitgedost met even diverse als aanlokkelijke opties. Sommige zouden we op dit niveau in het gamma toch liever standaard zien, zoals de sleutel met comforttoegang (1.100 euro), de achteruitrijcamera (450 euro), of de antiverblindingsspiegels (430 euro). Andere zijn minder noodzakelijk zoals het instrumentenbord afgewerkt met leder (1.500 euro) of heel erg nuttig zoals het head-upscherm (1.610 euro) aangevuld met Speed Limit Info (395 euro).

Heel geavanceerd zijn de Active Cruise Control met Stop and Go (2.020 euro) en de adaptieve led-koplampen (2.460 euro). Comfortabel zijn de Comfort-zetels (2.350 euro). Erg krenterig vinden we dan weer de muziekverbinding voor een smartphone, waarvoor BMW 105 euro aanrekent. Al die snufjes verhogen de prijs van dit vlaggenschip tot een mooie 118.180 euro, wat hem vrij exclusief maakt en voor ons onhaalbaar (lees: onbetaalbaar) om mee te rijden, behalve dan tijdens deze test die we graag met jou delen.

Motor

BMW weet wat een goede motor betekent en ondanks het gewicht van twee ton legt de 6-Serie Cabrio xDrive 0 tot 100 km/u af in minder dan 5,5 seconde en haalt hij duizend meter uit stilstand in een respectabele 25 seconden. Het dieselblok met zes cilinders in lijn is uitgerust met Twin Power Turbo-technologie met directe injectie en wordt standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De motor levert 313 pk en drinkt als een mus, aangezien het normverbruik schommelt rond 5,9 of 6,0 l/100 km naargelang de bandenkeuze. Dat komt overeen met 154 tot 158 g CO2/km.

De xDrive-transmissie is heel gemakkelijk in gebruik en verdeelt het koppel volledig variabel tussen de voor- en achteras. Het beheer van deze transmissie is verbonden met de dynamische stabiliteitscontrole. De verdeling van het genereuze koppel van het dieselblok (630 Nm) varieert tussen de voor- en achtertrein, maar ook tussen het linker- en rechterwiel achteraan naargelang de omstandigheden. Dit maximaliseert een dynamisch weggedrag. Je voelt nooit de grote massa van de auto, zo doeltreffend is het chassis.

xDrive

Het typische BMW-gevoel van achterwielaandrijving blijft in alle omstandigheden bewaard. Zo vloeit in normale omstandigheden zestig procent van het koppel naar de achterwielen. Het elektronisch beheer reageert in duizendsten van een seconde om de transmissie te controleren en de koppelverdeling te beïnvloeden. Deze verbluffende transmissie vind je niet alleen in het X-gamma, maar ook in de 1, 3, 5, 6 en 7.

Geneugten van de elektronica

Behalve over vierwielaandrijving beschikt de 640d ook over een ‘dynamische weggedragcontrole’. Een ingewikkelde omschrijving voor een kleine knop op de centrale console die toelaat om de sportiviteit en het comfort van de auto aan te passen aan de voorkeur van de bestuurder. Die kan kiezen tussen de modi Comfort, Normal, Sport, Sport+ en Eco Pro.

Het systeem wijzigt de geleidelijkheid van het gaspedaal, de respons van de motor, de bekrachtiging van het stuur, de tussenkomst van de tractiecontrole, de snelheid van de schakelovergangen en de schokdempers en antirolstangen. De Eco Pro-modus bevordert vanzelfsprekend een zuinige rijstijl en werkt ook in op comfortparameters zoals de klimaatregeling en de zetel- of buitenspiegelverwarming, elementen die energie vreten. Het resultaat mag gezien worden: op 1.500 km achter het stuur van de 640d xDrive Cabrio verbruikten we gemiddeld 7,7 l/100 km. Niet slecht voor een auto van twee ton met 313 pk.

Eco Pro

De Eco Pro-modus is trouwens helemaal niet frustrerend. We gebruikten deze stand zoveel mogelijk zonder ons ongelukkig te voelen. Wanneer het parcours zich daartoe leende, gebruikten we echter zonder aarzelen de Sport+-stand. Verbluffend om vast te stellen met welk gemak de Duitse ingenieurs het gewicht en de afmetingen van dit vlaggenschip (490 cm lang) weggommen. De wendbaarheid is verbluffend en het is een plezier om bochten te nemen. De motor klinkt wild en melodieus: de ingenieurs-muziekliefhebbers zijn erin geslaagd een dieselklank te ontwikkelen die getuigt van plezier en goede gezondheid.    

Nog meer complimenten? Een opmerkelijk comfort en goede ophanging, ongelooflijke Comfort-zetels, een toegang achterin die aanvaardbaar blijft voor de achterpassagiers, … Kers op de taart is dat je van al dit plezier kunt genieten in een diesel. Een gebrek: deze kers laat zich duur betalen.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km