Testen

Meester over alle wegen

De BMW X3 werd geboren in 2004 en zag de concurrentie de afgelopen jaren steeds talrijker en agressiever worden. Tijd om orde op zaken te stellen.
  • Wouters Bruno
  • 11 januari 2011
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Geslaagde automaat
  • Opmerkelijk efficiënt onderstel in alle omstandigheden
  • Vele en dure opties
  • Weinig sensationele en te luidruchtige motor

 

De lijn van de X3 veranderde niet revolutionair maar eerder subtiel om beter te passen tussen de kleinere X1 en de grotere X5, waarmee deze X3 zich onmiddellijk identificeert. De X3 maakte van de gelegenheid gebruik om wat langer en breder te worden, wat vooral de ruimte voor de passagiers ten goede komt.

Hoewel hij in de Amerikaanse staat South Carolina naast de X5 en X6 in elkaar wordt geschroefd, vinden we in deze X3 typische kenmerken van een BMW: een verzorgde afwerking, toptechnologie en helaas ook een optiepolitiek waarmee je de auto niet alleen aantrekkelijker maar ook flink duurder maakt. Wat de technologie betreft, grijpt BMW terecht terug naar de verdienstelijke xDrive-transmissie, die zoals we dadelijk zullen zien gesofisticeerd en efficiënt is.

xDrive

In functie van de grip van de voor- en achteras wordt de kracht voortdurend verdeeld tussen beiden in een verhouding die varieert tussen 0 en 100 procent. Met andere woorden, als één van de assen alle grip verliest, kan het volledige vermogen naar de andere as gestuurd worden. Ook de linker- en rechterwielen worden in balans gehouden. In extreme situaties wordt maar één wiel aangedreven of bijvoorbeeld alleen het linkervoorwiel en rechterachterwiel.

Deze geavanceerde transmissie wordt bijgestaan door rijhulpsystemen zoals HDC (Hill Descent Control), dat je over de moeilijke afdalingen heen helpt. Om te bewijzen dat het hier om meer dan mooie woorden gaat, nodigde BMW Belux ons uit aan de Waterloolaan in het hart van Brussel, waar we de X3 konden testen op een klein parcours. Kwestie van de technische uitleg van Danny Janssens van BMW Drivers Training in de praktijk te brengen.

Demonstratie

Eerst bollen we naar beneden van een steile helling. Het systeem reageert onmiddellijk. De as die grip verliest, heeft zelfs niet de tijd om door te slippen. De wielen draaien maar enkele graden voor alle kracht naar de andere as wisselt. Aan de top van de helling schakelen we de HDC in en de auto rijdt zachtjes naar beneden met een snelheid van 8 km/u en zonder de minste reminterventie. Die snelheid kan trouwens met de cruise control ingesteld worden tussen 5 tot 25 km/u.

We komen ook op een brug terecht waar slechts twee diagonaal tegenovergestelde wielen het contact met de ondergrond behouden. Bij een kleine dot gas reageert de transmissie op deze situatie door de losstaande wielen te blokkeren en de kracht over te brengen op de twee wielen die wel nog grip hebben. En na het omslagpunt krijgen meteen de andere wielen grip. Verbazingwekkend eenvoudig en efficiënt.

Op de weg

We namen het stuur van de X3 20d op een gemengd parcours in de stad, op de autosnelweg en op gewestwegen, zowel met manuele als automatische versnellingsbak. Grote nieuwigheid van de nieuwe X3 is de achttrapsautomaat met start-stoptechnologie. Die maakt de X3 bijzonder aangenaam in alle omstandigheden, maar dat comfort heeft zijn prijs: 2.340 euro.  

De manuele versnellingsbak zorgt voor een nerveuzere rijstijl waardoor het lijkt dat de X3 levendiger presteert, maar dat vertaalt zich niet in de cijfers die de constructeur opgeeft. Keerzijde van de medaille is het weinig aangename geluid van de viercilinder dat doordringt in het interieur. In België ontwikkelt deze motor 163 in plaats van 184 pk om eenvoudige fiscale redenen. Hoewel de tweeliter berekend is op zijn taak in het steeds drukker wordende verkeer, is het toch geen schoolvoorbeeld van de Freude am Fahren waar het merk in zijn reclame prat op gaat.

Comfortabel   

Deze motor blijft ongetwijfeld de meest verstandige en voor velen onder ons de enige haalbare keuze in het gamma. De korte testrit liet ons niet toe om het verbruik te meten, maar de X3 beschikt over alle EfficientDynamics-snufjes om het verbruik te verlagen. Het rijgedrag, voorbeeldig door zijn precisie en efficiëntie, bewijst de doeltreffendheid van de xDrive-transmissie. Een groot verschil met de vorige generatie is dat de inzittenden van de nieuwe X3 dit niet moeten bekopen op het vlak van comfort, dat er duidelijk op vooruitgaat. De ophanging, de afwerking van het interieur en de uitstekende zetels maken van de X3 een plezier om mee te rijden.

Opties

Het comfortniveau hangt voor een deel af van de uitrusting die je aankruist op de optielijst. De X3 20d kost 40.600 euro, voor het pakket Business Line + (elektronische klimaatregeling, metaalkleur, Park Distance Control, navigatiesysteem Business, Bluetooth en USB-aansluiting) betaal je 4.600 euro extra. Voor het pakket Exclusive Line met verwarmde zetels, xenonverlichting, leder, gsm-voorbereiding, navigatiesysteem Professional met 8,8 duim scherm en nog wat andere functies moet je rekenen op 9.300 euro. Andere opties zijn het glazen open dak (1.580 euro), de elektrisch regelbare zetels (1.315 euro), de achteruitrijcamera (715 euro) en het head-upscherm (1.120 euro). Zeer dure extra's, maar wel heel aangenaam voor wie ze zich kan veroorloven. 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km