Testen

Body Building

In deze troebele tijden lijkt de verbazende BMW X6 niet geheel op zijn plaats te zijn. Hij werd ontworpen en gepresenteerd toen alles nog mogelijk was maar in het huidige tijdsbestek lijkt hij toch wat arrogant over te komen. Maar hij is wel verbluffend efficiënt !
  • Wouters Bruno
  • 09 maart 2009
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Arrogante styling
  • Rijplezier v8
  • Verbluffend efficiënte technologie
  • Arrogante styling
  • Gewicht
  • Prijs
  • Verbruik



BMW heeft het fijn gespeeld. Er bestaat immers een cliënteel dat zich een dergelijk dure auto kan veroorloven maar ook op zoek is naar de nodige originaliteit. De luxueuze 4X4’s deden al eens de toer waarbij vooral de X5, Cayenne, ML en Range resultaat boekten. Mercedes kwam met een vierzitscoupè en dus leek de kruising tussen beide werelden een mogelijke niche. De X5 was een uitsteklende basis en de designers deden hun best om ons een …opvallende lijn te bezorgen. En omdat het toch iets bijzonders moest zijn zorgden de ingenieurs voor beresterke motoren en een uiterst gesofistikeerde en elektronisch gecontroleerde ophanging.

Een leuke job !

En wat is het nu het resultaat van dit alles? Dat wij enkele dagen met een vermiljoen rode X6 xDrive50i mogen rondrijden. Soms is onze job toch te benijden hoor. Zeker als je de sleutels overhandigd krijgt van een auto met V8 en dubbele turbo waaruit 407 pk omhoog borrelen. En wij dus weg. Het xDrive uit de X5 werd overgenomen maar wordt hier aangevuld met het Dynamic Perform Control. De xDrive verdeelt het vermogen tussen voor- en achteras in functie van de aankleving maar heeft een geprogrammeerde voorkeur voor de achteras. Kwestie van een dynamisch rijgedrag te behouden en het onderstuur te vermijden. Het DPC verdeelt het koppel tussen de achterwielen waarbij het wiel met de meeste grip uiteraard het meeste vermogen krijgt. In een bocht naar links krijgt het rechterwiel dus meer pk-tjes te verwerken. Ons testmodel was van een Adaptive Drive voorzien die de rolneiging van de auto in bochten beperkt. Het werkt hydraulisch op de anti-rolbaren en dempers in en zorgt ook nog voor een anti-duikeffect bij sterk remmen.

Elektronica...

Die remmen krijgen trouwens een noodrembijstand. Bij een noodstop zorgt die bijstand voor extra remkracht en tegelijkertijd worden ook nog de knipperlichten ontstoken. De stuurinrichting wordt met een Active Steering uitgerust die op de stuuruitslag inwerkt. Bij hoge snelheid wordt de uitslag van de wielen beperkt terwijl bij lage snelheid en een gelijke stuuruitslag de wielen verder verdraaien. Hierdoor wordt de beweeglijkheid aan lage snelheid verbeterd en bij hoge snelheid rijdt de auto stabieler. Voeg daar nog een Headup Display, Adaptive Headlights (in ’68 verlichte een DS de binnenkant van de bochten al, hetzelfde systeem dus maar dan gesofistikeerder), de High Beam Assist die bij tegenliggers automatisch de verstralers uitschakelt, de achteruitrijcamera, de airco met vier gescheiden zones, de telefoon, Voice Control, navigatie, DVD-lader voor 6 CD’s, de DAB-tuner, de USB/Audio interface, het HiFi Professional met 16 luidsprekers, de comfortzetels met haast oneindige regelingen, massage en verwarming en tenslotte de Comfort Acces waarbij je de afstandsbediening in je zak mag laten. Wat een lijst ! Onze test X6 had bovendien een serieuze duik in de optielijsten genomen waardoor de rekening met 28.000 € opliep. Wie zei weer dat dit een auto voor de meer begoede burger was….

... is welkom!

Maar laten we eerlijk zijn. We waren nogal onder de indruk van de aparte charme van het toch weinig discrete silhouet van de X6, maar hadden tegelijkertijd toch de nodige reserves over de dynamische prestaties van dit 2,3 T wegende gevaarte met een bodemvrijheid van 21 centimeter. Om maar te zeggen dat een hoog gelegen zwaartepunt niet dadelijk voor veel dynamisme zorgt. Bovendien verliep de test in niet al te beste klimatologische omstandigheden met constante vriestemperaturen, ijs en sneeuw. Als daarbovenop mist de zichtbaarheid komt verstoren kan je begrijpen dat we soms spijt hadden dat er 400 pk en 600 Nm naar het asfalt moest versluisd worden.
Over de reputatie van BMW als motorenbouwer bestaan er al lang geen twijfels meer. We mochten de V8 met dubbele turbo al eens eerder smaken bij de presentatie van de nieuwe 7-serie en ook in de X6 verwent hij ons weer met een zachte maar krachtige vermogensopbouw die met een schitterende sound overgoten wordt. Hierbij wordt hij trouwens uitstekend in bijgestaan door de automatische Steptronic met zes verhoudingen. Die is trouwens met een erg prettige manuele bediening en een leuke sportstand uitgerust.

Fysica

Vermogen in een auto stoppen is eigenlijk niet eens het halve werk. Dat vermogen effectief aan de grond krijgen is andere koek. Maar de ingenieurs van BMW hebben sterk gepresteerd. Als je het rechter pedaal onbeheerst naar beneden trapt schiet de elektronica in actie. In een fractie van een seconde wordt de auto gestabiliseerd en wordt de kracht naar de wielen gestuurd in functie van hun aankleving. Het resultaat is verrassend: de auto rijdt niet alleen duivels efficiënt maar ook nog eens ongelooflijk makkelijk. Toch is het oppassen ! Het goede rijgedrag laat je immers vergeten dat je met goed twee ton en half onderweg bent en dat er fysische grenzen zijn. Een te enthousiast of onbezonnen genomen bocht kan wel eens uitmonden in stevig onderstuur waardoor je op het andere baanvak of in de gracht terecht kan komen.

Oeps…

Voorzichtig dus ! Laat je niet in de luren leggen door de erg goede ophanging want het vermogen van de krachtige V8 onbeheerst naar de wielen sturen kan wel eens slecht aflopen. Nog andere foutjes? Het interieur is tot 4 inzittenden beperkt en oogt wat smal. De toegang is met zijn hoge vloer niet zo evident terwijl het plafond toch redelijk laag is. Regelmatig kom je dan ook met je hoofd in aanraking met de dakhemel als je jezelf “aan boord hijst”. Vermijdt ook bleke broeken in de winter. Tijdens het uitstappen moet je al rare capriolen uithalen om niet met je broek over de deurdrempel te wrijven. Daarbij komt nog dat de X6 enkele maanden te vroeg geboren werd en dus niet van de nieuwe iDrive mag genieten. Die werd zopas op de nieuwe 7 voorgesteld en is veel aangenamer te bedienen als het oude exemplaar. Waarschijnlijk zal dit voor de volgende jaargang zijn maar toch kunnen deze kleine mankementen het enthousiasme niet temperen van hen die door deze buiten de normen gevallen auto gecharmeerd worden. En dan bedoelen we zowel lijn als prestaties. Ach ja, nog een klein nadeel: de prijs, erg BMW als je het ons vraagt. Het instapkaartje voor de xDrive 3.0d bedraagt al 58.950 €. Voor de V8 moet je minimaal 77.900 € ophoesten en ons testmodel was met een prijs van 104.340 € wat je noemt “best prijzig”…
 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km