Dacia
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?
Na heel wat dikke SUV’s verandert Chevrolet het geweer van schouder met de lancering van een kleine cross-over. Een formule die werkt, getuige de verkoopvolumes. De Trax, het broertje van de Opel Mokka, betekent de Amerikaanse intrede op deze vruchtbare markt.
Chevrolet heeft nu alle resten van het Daewoo-gamma weggegooid. De producten zijn nu jong en aantrekkelijk en hebben een typisch design. Meer nog: het Amerikaanse merk is interessant geprijsd. Meer was er niet nodig om de verkoop te boosten. Chevrolet is herrezen na de financiële crisis en verkeert eindelijk weer in goede gezondheid.
Nog niet zo lang geleden was het segment van de compacte SUV’s verlaten. Nissan waagde zich aan een origineel uitstapje met de Juke. De formule sloeg aan en er kwamen heel wat spelers bij: Renault Captur, Peugeot 2008 en de tweeling Opel Mokka en Chevrolet Trax. Wat geniet de voorkeur, de Mokka of de Trax? Dat hangt af van het merk dat jou het meeste aanspreekt en het budget, aangezien Opel traditioneel iets hoger gepositioneerd wordt dan Chevrolet.
Chevrolet was 75 jaar geleden de bedenker van de SUV’s met de Suburban. Daar valt over te discussiëren, maar in ieder geval werden Amerikanen altijd al aangetrokken door hoge, massieve wagens. Qua voorkomen hoeft de Trax zich niet te schamen tegenover zijn grote broers: gespierde voorvleugels, een imposant gezicht, strakke lijnen enzovoort. Het ontbreekt hem niet aan allures. Hij is minder gewaagd dan de Juke en traditioneler dan de Captur, maar ondanks zijn lengte van 4,25 meter niet minder indrukwekkend.
In het interieur is er genoeg plaats en voelen vier volwassenen zich op hun gemak. Dat kunnen we niet zeggen over de bagageruimte van 356 tot 1.370 liter. Binnenin appreciëren we de eenvoudige vormen en de instrumenten geïnspireerd op de motorwereld. Van de afwerking met harde plastics geraken we echter niet in extase.
Het multimediasysteem innoveert omdat het jouw smartphone helemaal kan integreren. Via de BringGo-app die je op jouw telefoon downloadt, beschik je over GPS-navigatie geprojecteerd op het scherm van de auto. Op papier is het idee uitstekend, want het gebruikt geen 3G-verbinding en kost weinig (ongeveer 45 euro).
Maar het is niet allemaal rooskleurig. Ten eerste heeft de navigatie enkele gebreken: het is onduidelijk, verliest de netwerkverbinding, geeft niet altijd de juiste aanwijzingen, maakt omwegen, … Kortom, er is ruimte voor verbetering. Tot slot beschikt het systeem over stemherkenning, maar alleen via het Siri-systeem van Apple. Pech als je geen iPhone 4S of iPhone 5 hebt.
In eerste instantie biedt Chevrolet drie relatief krachtige motoren: de 1.6 (115 pk) en de 1.4 Turbo (140 pk) in benzine en de 1.7 diesel met 130 pk. Een automaat is beschikbaar, net als vierwielaandrijving (alleen op de LT+), maar de combinatie van de twee is onmogelijk. Er staan drie afwerkingsniveaus op het programma: LS, LT en LT+. De uitrusting is correct vanaf het basisniveau, maar omvat geen automatische klimaatregeling (het is altijd een manueel systeem).
Het weggedrag is sereen in alle omstandigheden. De Trax rust op een goed ontworpen onderstel en haalt een goed werkingscomfort. Tenminste als je kiest voor de benzinemotor. De 1.4 Turbo is een perfecte bondgenoot van de Trax: hij is soepel en stil en past perfect bij de filosofie van deze stads-SUV. Buiten de gebaande wegen trek je beter niet op avontuur: de terreinmogelijkheden zijn eerder beperkt.
De diesel rijdt helemaal anders. Het extra koppel (300 Nm) laat energieke hernemingen toe, maar maakt vele kabaal. Een echte industriemotor die weinig verbruikt, maar de oren treitert met een ruw geluid. Kortom, vergeet de diesel en kies voor de benzine.
De Trax is goedkoper maar minder verzorgd dan de Mokka. De prijs start bij 16.699 euro als LS 1.6 benzine. Het topmodel is de 1.7 diesel LT+ met vierwielaandrijving die 23.399 euro kost. De beste keuze? De 1.4 Turbo LT met voorwielaandrijving, vanaf 20.199 euro.
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?