Testen

Double chevron gaat hogerop

 

Ongeacht de crisis en de olieprijzen die de pan uit swingen, heeft de verkoop van compacte SUV’s de wind in de zeilen. Een zegen voor wie vandaag al actief is op de markt. De anderen moeten dringend investeren in deze doelgroep. PSA (Peugeot-Citroën) werkt hiervoor samen met Mitsubishi en gebruikt de basis van de ASX. Zo werd de tweeling Citroën C4 Aircross en Peugeot 4008 ontwikkeld.

  • Piette François
  • 06 april 2012
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Aangename 1.6 hdi
  • Aangename lijn
  • Comfortabele demping
  • Dynamisch weggedrag
  • Interessante co2-uitstoot
  • Geen automaat
  • Interieur identiek aan mitsubishi asx
  • Rijpositie
  • Ruwere 1.8 hdi

Citroën en Peugeot steken niet weg dat de financiële resultaten onrustwekkend zijn. Ze hebben liquide middelen nodig en snel. Vandaar de nieuwe samenwerking met General Motors, dat een belang van 7 procent heeft genomen in PSA tegen een bodemprijs. Er zijn dus heel wat nieuwe gezamenlijke projecten op komst, maar de bedoeling is om de identiteit van elk merk te bewaren. In ieder geval zal dit de toekomst van de twee Franse merken radicaal veranderen. De eerste vruchten van deze samenwerking worden pas over drie tot vier jaar verwacht.

En Mitsubishi?

Bij deze test gaat het om een andere samenwerking, die tussen PSA en Mitsubishi. Door beide groepen worden geregeld drielingen gevormd: de elektrische stadswagens i-Miev, C-Zero en iOn en het SUV-trio Outlander, C-Crosser en 4007. Vandaag is downsizing in de mode, ook bij de SUV’s. Daarom wordt van de ASX een C4 Aircross (voor Citroën) en een 4008 (voor Peugeot) afgeleid van de ASX. Toch zijn er enkele wijzigingen.

Unieke stijl

Hoewel enkele koetswerkpanelen van de Citroën en de Mitsubishi hetzelfde zijn, is het moeilijk om ze met elkaar te verwarren. De ontwerpers van Citroën hebben uitstekend werk verricht door de voor- en achterkant grondig te herwerken. Qua exterieurstijl is er geen twijfel mogelijk, dit is een Citroën. En een mooie bovendien.

Teleurstellend interieur?

In het interieur stappen we echter binnen in de wereld van Mitsubishi. Er was eerst sprake van een specifieke boordplank, maar uiteindelijk werd die oplossing verworpen wegens te duur. De sfeer en de uitrusting van de C4 Aircross en de ASX lijken als twee druppels op elkaar. Eerlijk gezegd blijven we wat op onze honger zitten: bepaalde kunststoffen zien er wat goedkoop uit en de lay-out van de gps is gedateerd, net als de ergonomie en de verschillende bedieningen, die nu al uit de mode lijken.   

Tot zover de sfeer. Op de ruimte en de opbergvakken kunnen we niet veel aanmerken, behalve dat er achteraan niet zo veel hoofdruimte is met het optionele panoramische dak. De koffer biedt voldoende volume, een comfortabele laaddrempel en een moduleerbare achterbank (1/3-2/3). Goed gedaan!

De motoren

Laten we de 1.6 benzine met 115 pk snel overslaan, die is alleen beschikbaar met voorwielaandrijving en gaat bij ons een bescheiden commerciële carrière tegemoet. De grote nieuwigheid van dit model is ongetwijfeld de 1.6 HDi met 115 pk. In de plaats van de Japanse 1.8 diesel biedt Citroën deze motor aan als basismodel. Het voordeel is de lage CO2-uitstoot van 119 g/km.

De top van het gamma bestaat daarentegen nog altijd uit de Mitsubishi-diesel met een cilinderinhoud van 1,8 liter en 150 pk, een mooi specifiek vermogen voor een diesel.

De twee dieselmotoren zijn alleen beschikbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een transmissie op twee of vier wielen.

4WD

Voor 2.000 euro extra levert Citroën vierwielaandrijving. Via een kleine knop achter de versnellingspook kan de bestuurder kiezen tussen drie modi: 2WD (of voorwielaandrijving voor een laag verbruik), 4WD (brengt standaard 98% van het koppel over op de voorwielen en 2% op de achterwielen, maar kan bij gripverlies tot de helft naar de achterwielen sturen) en de Lock-modus, voorbehouden voor besneeuwde of gladde wegen, die tot 70 procent van het koppel naar de achterwielen katapulteert.

Achter het stuur

De eerste indruk die overheerst is in dit geval de rijpositie, vooral met de elektrisch verstelbare zetels. Het stuur staat altijd iets te laag, wat de grote bestuurders zal storen. Voor deze eerste testrit legden we de hand op de versie HDi 115. Hij vertrekt in stilte, het bewijs van een geslaagde transplantatie.

Eens we op de weg rijden, onderscheidt de motor zich door zijn gewilligheid. De prestaties zijn natuurlijk niet verpulverend, maar dit is een dappere kerel met goede gezondheid, gezien het gewicht dat hij moet verplaatsen. De versnellingsbak lijkt echter hakerig en de bediening van de koppeling is verrassend brutaal wanneer je voor de eerste keer vertrekt.

Op slechte wegen ontplooit de C4 Aircross zijn volle potentieel. Het evenwichtige onderstel laat toe om krappe bochten precies te nemen en houdt het koetswerk verrassend goed onder controle. De schokdempers zijn eerder soepel en verteren zonder problemen oneffenheden en schokken.

Comfortabel en dynamisch, wat wil je nog meer? Meer vermogen? Dat is mogelijk met de 1.8 diesel met 150 pk, al raden we die niet per se aan. Deze motor is namelijk luidruchtiger, lijkt wat lui onderin de toeren en komt pas tot zijn recht vanaf 1.500 tot 2.000 tr/min.     

De prijzen

Drie afwerkingsniveaus worden aangeboden: Attraction, Séduction en Exclusive. De 1.8 diesel behoudt alleen de twee laatste uitvoeringen. De basisuitrusting omvat zeven airbags, vertrekhulp op hellingen, een radio-cd-speler met mp3, elektrische ruiten (vier) en spiegels, een donkergetinte achterruit en airco.

De prijzen beginnen bij 22.885 euro voor de 1.6 Attraction benzine en lopen op tot 32.585 euro voor de 1.8 HDi Exclusive 4WD. Het beste compromis is ongetwijfeld de 1.6 HDi Séduction 2WD voor 26.585 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km