Testen

Vrij onder voorwaarden

Sinds de originele C3 Pluriel vervoert Citroën zijn klanten alleen in gesloten interieurs. Hoog tijd voor een frisse wind dus. En waarom niet meteen het dak verwijderen van het hipste model van het gamma, de DS3? Toch serveert Citroën geen echte cabriolet, eerder een auto met groot open dak.

  • Piette François
  • 30 juli 2013
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Aangename en zuinige thp 150
  • Kap bedienbaar tot 120 km/u
  • Leuk weggedrag
  • Personalisatieprogramma
  • Verzorgd voorkomen
  • Basisprijs thp 150
  • Belachelijke toegang tot koffer
  • Diesels alleen met gerobotiseerde bak
  • Instap achterin
  • Zicht achteruit bijna nihil (met neergeklapte kap)

Lange geschiedenis

Citroën was nooit echt een grote fabrikant van cabriolets, maar de zogeheten découvrables met stoffen plooidak zijn een ander verhaal. De bekendste is ongetwijfeld de 2 PK, die om kostenredenen bedekt werd met een stoffen kap. De DS3 is radicaal anders. Hij gebruikt ook het concept van de stoffen kap met dakbogen die op hun plaats blijven, maar de spartaanse presentatie werd geruild voor een chiquere sfeer.

Zoals Fiat 500C?

Er circuleerden al lang geruchten over een DS3 Cabriolet, maar die worden de kop ingedrukt door een auto die weliswaar deze naam draagt, maar eerder de architectuur van zo’n découvrable heeft, zoals de Fiat 500C. Moeten we nu de zakdoeken bovenhalen? Niet noodzakelijk. Dit concept geeft misschien niet dezelfde vrijheid, het is wel veelzijdiger. Je kunt de kap bedienen wanneer je maar wilt.

Magische kap

Deze DS3 Cabrio beschikt over een groot stoffen schuifdak, dat loopt van de voorruitstijl tot aan de achterklep. Het opent in drie mogelijke posities: gedeeltelijk, horizontaal of volledig. Uiteraard verloopt dat allemaal elektrisch. In zestien seconden plooit de kap volledig open. En nog goed nieuws: deze operatie is mogelijk al rijdend tot 120 km/u. Altijd dus, wettelijk gezien.      

Chic?

De kap is net zo gemakkelijk te personaliseren als de rest van de auto. Citroën stelt drie kleurencombinaties voor: opvallend blauw, zwart en grijs met DS-motiefjes. Voorts zijn er weinig technische veranderingen: de stroomlijn bleef hetzelfde, het gewicht nam helaas 25 kg toe en de functionaliteit is bijna identiek (behalve het koffervolume, verminderd tot 245 liter). Tot slot onderscheiden de achterlichten zich door hun led-lampen in 3D. Meer is er niet aangepast.

Vergeet de diesel

Qua motoren laat Citroën niet veel keuze: bij de diesels wordt de motor standaard gekoppeld aan de verschrikkelijke gerobotiseerde BMP-versnellingsbak. Een goede raad: kies resoluut voor de benzine. Dat gamma bestaat uit drie motoren: 1.2 en 1.6 VTi (82 en 120 pk) en 1.6 THP (150 pk). Heb je genoeg middelen, opteer dan voor die laatste, de meest coherente en aangename keuze.

Oude kameraad

Deze THP-motor is een oude bekende. Zijn cilinderinhoud van 1,6 liter wordt benut door een turbo die 150 pk en vooral 240 Nm koppel vanaf 1.400 tr/min opwekt. Net als een diesel smaakt deze krachtbron het beste bij lage en gemiddelde toeren. Hij draait stil en geraffineerd en herneemt vinnig ongeacht de versnelling. Vergeet echter de hoge toeren, dat is niet echt zijn cup of tea. De zesversnellingsbak staat hem perfect bij.

Hard en zacht

Terwijl de motor aangenaam zacht is, lijdt het comfort onder een iets te harde ophanging. De filtering laat te wensen over. Met de DS3 mikt Citroën vooral op dynamiek. En de DS3 Cabrio is inderdaad perfect stijf, waardoor het weggedrag nauwkeurig blijft. Doeltreffend en wendbaar rijgt hij de bochten aan elkaar. Cabrio of niet. Alleen de geluiddemping is anders en eerder middelmatig voor een cabrio.

Haren in de wind

Open rijden geeft niet hetzelfde vrijheidsgevoel als in een klassieke cabriolet. Maar dat je het dak kunt openen wanneer je maar wilt, zelfs op de autosnelweg,  is een onmiskenbaar voordeel. Dreigt er onweer aan de horizon? Eén knopdruk en hop, je zit droog. Met het dak open beschermt de DS3 zijn inzittenden relatief goed tegen turbulenties. Maar als de achterpassagiers willen meegenieten, moet je de kap volledig openschuiven, wat een groot obstakel vormt in de binnenspiegel.

Praktische kant

Aan de binnenruimte verandert er niets. De achterpassagiers worden het slechtst bedeeld: je moet even soepel zijn als een turner om achterin te gaan zitten en daar is de ruimte beperkt. Let op voor jouw hoofd. Maar het schoentje knelt vooral in de koffer. Op het volume van 245 liter valt weinig aan te merken, de DS3 Cabrio is zelfs één van de ruimste van het segment. Het probleem is dat de ruimte moeilijk te benutten is door de zeer smalle – om het woord ‘belachelijk’ niet te gebruiken – toegang.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 19.005 euro voor de 1.2 VTi. De THP 150 is alleen beschikbaar in de Sport Chic-afwerking, wat een prijs van … 24.585 euro oplevert. Geen cadeau dus. De uitrusting is gelukkig correct en het verbruik ruïneert je niet. Met een soepele rijstijl vraagt deze motor gemiddeld maar 7,4 l/100 km.

Conclusie

We moeten het toegeven, we hadden meer ‘openheid’ verwacht van Citroën. Nochtans is er geen reden om je neus op te halen, deze DS3 Cabrio slaagt er prima in het plezier van (bijna) open rijden te combineren met een veelzijdig gebruik. Als het even kan, neem dan de THP 150. De minst bescheiden motor van de hoop, maar veruit de aangenaamste.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km