Testen

Regels breken als kunst

Je zou er grijze haren van krijgen: in welk segment moeten de nieuwe Citroën DS4 onderbrengen? Dit unidentified driving object heeft de stijl van een coupé, de architectuur van een berline en de hoogte van een kleine SUV. De DS4 breekt met gewoontes, is non-conformistisch en wil vooral verrassen. Met succes of niet?
  • Piette François
  • 12 mei 2011
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Elegant concept
  • Goed presterende motoren
  • Inspirerend weggedrag
  • Prettige afwerking
  • Sfeer binnenin
  • Geen handgreep vooraan
  • Geen open dak beschikbaar
  • Gevaarlijke achterdeuren
  • Vaste ruiten achteraan

 

Gespierd

De DS4 lijkt, tenminste op de foto's, heel sterk op de C4 waarop hij gebaseerd is. Als je hem in de straat ziet, oogt hij wel een tikkeltje gespierder. De atletische flanken springen uit het koetswerk zoals de gespannen spieren van een wielrenner die voluit gaat. Een knappe designvondst, die weerspiegeld wordt in een hele reeks details van het koetswerk. We overdrijven misschien, maar het geheel heeft in ieder geval geen gebrek aan allures. De coupélijn zorgt voor verfijning en dynamiek.

Wat een sfeer!

Net als in de DS3 heeft Citroën geprobeerd om een coconsfeer te scheppen in de DS4. Lekker knus door de hoge gordellijn, het klassevolle zwarte dak en details in chroom. Schitterend, temeer omdat de voorruit ver doorloopt in het dak en zo het interieur mooi verlicht en een sombere sfeer vermijdt.

Enkele minpunten

De ruimte is vrij van kritiek (behalve de beenruimte voor de achterpassagiers), maar enkele verrassende details komen het plaatje toch verstoren. De zijruiten achteraan bijvoorbeeld, die niet open kunnen. De bijzondere vorm van de achterdeuren bemoeilijkt de zaak uiteraard, maar het is ongewoon en mogelijk zelfs problematisch dat je de zijruiten niet kunt openen.

Nog een onaangename verrassing is de afwezigheid van handgrepen op de voorste zitplaatsen. De oorzaak: de voorruit loopt te ver door. Last but not least: de geopende achterdeuren hebben een gevaarlijke rand die jouw borstkas kan doorboren. De speelse en evenwichtige stijl van de DS4 vraagt dus een aantal toegevingen.

Aangepast onderstel

De DS4 neemt het platform van de C4 over, maar met enkele verbeteringen om hem levendiger te maken. De C4 is namelijk meer op comfort gericht, in de DS-lijn mag het allemaal sportiever. De veren werden strakker en de antirolstangen en schokdempers zijn specifiek. Tot slot werd het koetswerk drie centimeter verhoogd voor een cross-overlook. Echte bestuurders verkozen wellicht een verlaging, maar het grote publiek beslist.

Weelderige uitrusting

Qua uitrusting heeft de DS4 alles van een grote, zoals gezegd wordt in de reclame. Je vindt de gebruikelijke snufjes zoals een regen- en lichtsensor, een achteruitkijkspiegel die niet verblindt en een snelheidsregelaar en -begrenzer, maar ook een systeem dat waarschuwt als je ongewild van de rijstrook afwijkt, een dodehoekdetector en Bluetooth-, aux- en USB-verbindingen.

Helemaal het einde is het lederen interieur, met een zetelbekleding die het motief van de armband van een luxehorloge nabootst. Je leest het goed. Kers op de taart: ook het dashboard is bekleed met dit leder. Zo wordt de DS4 echt weelderig.     

Motoren

Ingewikkeld is het gamma niet: Citroën stelt drie benzine- en evenveel dieselmotoren voor. Dieselrijders kiezen tussen de 1.6 HDI 110 met manuele zesbak, de e-HDI met 112 pk en gerobotiseerde zesversnellingsbak en de sterke 2.0 HDI met 160 paarden.

Het benzinegamma begint met de 1.6 VTi met 120 pk, gevolgd door de 1.6 THP 155 met gerobotiseerde zesbak en om af te ronden de 1.6 THP 200 met manuele zesbak. Die laatste vormt de topversie van de DS4-familie en is uitgerust met een trillend membraan dat bij acceleraties de motorklank meer kleur geeft.

Achter het stuur

Ondanks zijn status van 'halve cross-over' verschilt de rijpositie van de DS4 helemaal niet van een gewone berline. De DS4 geeft zijn passagiers de indruk niet boven maar in het verkeer te zitten. Plaats is er genoeg, behalve voor de benen achterin. De donkere coconsfeer en de panoramische voorruit vormen een mooi contrast. Betreurenswaardig is de ergonomie zoals in de C4 met een overvloed aan knoppen op het stuurwiel, waardoor menu's doorbladeren een ontdekkingstocht wordt.

Op de weg

Onze eerste gevoelens zijn gemengd omdat de stuurbekrachtiging niet genoeg gecentreerd is en feedback mist. Eenmaal begonnen aan een speels parcours vergeten we dit kleine gebrek en concentreren we ons op het onderstel. Dat is efficiënt en zelfs speels. Als je het uitlokt, zet de achteras graag een stapje opzij. Daar houden we van! De voortrein is scherp, vooral met de benzinemotoren die de neus minder zwaar belasten. Het toppunt van het spektakel is de schokdemping die altijd een goed comfortniveau garandeert.

Citroën stelde de HDI 160 en de THP 200 ter beschikking voor een korte test. De eerste verbaast door zijn soepelheid en stilte, de tweede door zijn kracht, pittigheid bij hoge toeren en geluid. De THP klinkt kunstmatig maar verduiveld verleidelijk. De versnellingsbak is aangenaam en schakelt kort en precies, zoals we het graag hebben. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km