Testen

Dag en nacht gereed

Na de voorstelling van zijn economische berline, lanceert Dacia een break die in staat is om vele behoeftes te voldoen. Net zoals de versie met drie volumes, bevoordeelt de break een minieme kostprijs bij gebruik. Deze Dacia MCV werd dus voorgesteld aan een spotprijs, zeker met de beschikbare plaats. Hoofdaankoop in zijn categorie? In onderstaande lijnen het antwoord.
  • Piette François
  • 10 september 2007
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Aanpasbaarheid
  • Comfort van de ophanging
  • Onklopbare prijs
  • Ruimte binnenin
  • Soberheid
  • Afwerking
  • Beperkt prestatievermogen
  • Rijpositie
  • Zichtbaarheid achteraan
Stijl Om de kosten te minimaliseren, gebruikt deze break versie een maximum aan elementen die gemeenschappelijk zijn met de berline... Wat hem noodgedwongen een gelijkaardig design geeft... vooraan ! Want het is naar het achteraanzicht dat er verschillende dingen te zien zijn, met een meer functionele look. Een voorbeeld van voertuig waar het gebruik primeert op de esthetica. Alles werd bestudeerd om het gebruik te vergemakkelijken, wat deze Logan niet belet om een zekere charme uit te oefenen om te bedienen en niet om te verleiden... Motorisering Indien drie benzine motors beschikbaar zijn, wordt (voor het ogenblik toch) enkel één diesel voorgesteld : men spreekt hier van de wel gekende 1.5 DCI, in een variante met 70 pk. Volgens de laatste berichten zou hij bevorderd worden naar een opgevoerde versie met 85 pk, binnenkort beschikbaar ! Niemand twijfelt dat deze vijftien bijkomende paarden welkom zullen zijn, want deze kleine diesel zoals hij nu is, geraakt vlug buiten adem op bergachtige wegen, en zeker wanneer de 7 zetels bezet zijn ! Maar laten we maar niet moeilijk doen : zoals hij nu is, slaagt de Logan erin om te overtuigen, want hij volgt gemakkelijk talrijke andere wagens. Maar om deze in te halen, ga gerust ergens anders kijken... Deze motor wordt ambtshalve gekoppeld aan een manuele 5-doos, waarvan de trapsgewijze opstelling logisch nauw zit. Dit laat toe om het beste te halen uit deze kleine vijftien honderd, en vooral bij heuvelachtige ritten. Wat betreft de bediening, hij stelt een nogal banaal plezier voor, nogal typisch Renault-achtig, met maar weinig oprechte vergrendelingen. Rijgedrag Bestudeerd om op onperfecte banen te gebruiken, stelt de Logan een ruime veerhoogte voor. Dit laat hem toe om zich ongeveer overal een weg te banen, zonder het comfort van de passagiers te bederven. Gewoonlijk stil, vertoont deze kleine dCi zich nogal luidruchtig, de geluiddemping is hier van minder goede kwaliteit dan in de andere Renault die ermee uitgerust zijn. De rijhouding werd juist berekend en is dus te juist voor grote mensen, die zich moeten wennen aan een zicht door het bovenste gedeelte van de voorruit. Het stuur is niet regelbaar in de diepte. De leefbaarheid daarentegen is er gewoonweg royaal ! Aan zo’n prijs is het onnodig ergens anders te zoeken, geen enkele concurrent kan dezelfde moduleerbaarheid bieden. Dus, niet alleen zijn de zeven plaatsen bruikbaar, maar bovendien, met voorwaarde dat men de ene of de andere passagier uithaalt, is de koffervolume een lichte vrachtwagen waard ! En van de lichte vrachtwagen, heeft hij zelfs de achterdeuren van behouden. Dit onderscheidt de wagen van de ludospaces, meer op een kofferklep gericht. Al zijn deze praktisch bij gebruik, moet men zich daarentegen wennen aan de randen van dezelfde deuren in de achteruitkijkspiegel te zien staan. Altijd qua zichtbaarheid, en wanneer de zeven plaatsen opgericht zijn, storen de hoofdsteunen van de laatste rij in de binnenspiegel. Tarieven en uitrustingen Twee versies zijn beschikbaar : Ambiance (11.800 €) en Lauréate (12.450 €). Dergelijke tarieven komen gewoonlijk overeen met kleine benzine stadswagentjes, en zelden met diesel break wagens van zeven plaatsen ! Te noteren dat de configuratie met de fameuze zeven plaatsen in optie beschikbaar is. En hieromtrent, vindt men in de optielijst enkele uitrustingen die uw aandacht moeten trekken : de metaalkleur (300 €), de mono radio CD 4 x 15 W (400 €, niet voor niets !), de airconditioning (900 €),... En wat betreft het verbruik, ligt de kleine dCi nogal aan de sobere kant, al heeft hij heel wat werk voor de boeg ! Reken op een gemengd verbruik van 6,5 l, wat uiteindelijk een uitstekend resultaat is ! Besluit Voor wie geen beroemd embleem nodig heeft op de top van zijn motorkap, stelt deze Logan beslist de hoofdaankoop voor ! Natuurlijk hebben we qua afwerking, uitvoering en prestaties beter gekend, maar het totaalbeeld geeft weer dat het onmogelijk is om de verhouding prijs/kwaliteit te evenaren in zijn categorie ! Zowel voor sjacheraars als grote families, beantwoordt deze Logan aan alle verwachtingen, met een verzorgde omgang qua gebruik !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km