Testen

Audi A7 Sportback: de limousine 2.0

Audi trok naar het Zuid-Afrikaanse Kaapstad om de nieuwe generatie van zijn “vierdeurscoupé” voor te stellen. Een uitzonderlijk decor voor deze hightech limousine met zijn elegante en sportieve design.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 17 februari 2018
  • Audi
4,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Combinatie van comfort/rijplezier
  • Geluidsdemping is fantastisch
  • Muzikale en krachtige motoren
  • Verbluffend efficiënte technologie
  • Alles via schermbediening
  • Behoorlijk prijzig

Vind je een Audi A8 te klassiek maar zoek je toch een dynamische premiumberline? Dan hoef je niet verder te kijken dan de nieuwe A7 Sportback. De concurrent voor de Mercedes CLS en in mindere mate de Jaguar XJ zet nieuwe standaarden op vlak van technologie. Maar slaagt hij erin om met glans comfort, sport en praktisch nut te combineren?

Veelzeggende smoel

De wereld van de grootste berlines is qua design niet de meest aantrekkelijke, op enkele modellen na die het er nog goed van afbrengen. Zoals de A7 Sportback, die voor zijn tweede generatie scherpere lijnen krijgt, gespierdere schouders en lagere zijruiten. Dat atletische postuur wordt versterkt in de lange motorkap, dito wielbasis en korte overhangen. De manier waarop de daklijn naar de achterkant duikt, haalt zijn inspiratie uit de wereld van de luxejachten. Kers op de taart is de horizontale lichtstrook over de poep. Het krachtige imago wordt vooraan gespiegeld door het singleframe-radiatorrooster, dat breder en lager is dan bij de A8, en door scherpe lichtblokken.

Futuristische lounge

Het interieur van de nieuwe A7 Sportback straalt futurisme en minimalisme uit. Het aantal knoppen en schakelaars werd herleid tot een strikt minimum: in plaats daarvan koos Audi voor een dubbel touchscreen op de middenconsole, dat naar de chauffeur is gericht. Zodra je de auto opent, lichten de schermen op om de verschillende functies te tonen. Net als in de A8 werd de draaiknop die Audi zo dierbaar was vervangen door rechtstreekse bedieningsfuncties in een intuïtief menu. Het MMI-infotainmentsysteem met radio, navigatie en telefoon bedien je met het bovenste scherm, klimaatregeling en tekstinvoer doe je op het onderste. Kies je voor MMI Navigation Plus, dan krijg je ook een head-updisplay en de uitstekende Virtual Cockpit met 12,3 duim groot instrumentenpaneel. Stembediening staat ook op de optielijst.

Overal hightech

Het technologieaanbod in de A7 Sportback stopt niet bij de futuristische cockpit. De hele catalogus opnoemen duurt te lang, maar er zijn wel interessante nieuwigheden zoals de Audi AI Remote Garage Pilot en de Audi AI Remote Parking Pilot, die de auto automatisch in- en uit laten parkeren dankzij de Central Driver Assistance Controller. Die genereert een beeld van de rechtstreekse omgeving rond de auto. En dan zijn er nog de 39 rijhulpmiddelen die het je als chauffeur makkelijker moeten maken.

Ook qua navigatie zet de A7 Sportback nieuwe referenties, met 3D-kaarten van Google en de HERE-applicatie die je beter oriënteert in ruimtes zoals steden maar die ook de voorkeuren van de chauffeur onthoudt. Wifi-verbinding is er uiteraard ook.

Sportief en comfortabel

Als goede gran turismo kreeg de A7 Sportback een chassis dat de kilometers in alle sereniteit afmaalt. Op bochtige wegen gedraagt de Audi zich levendig en dynamisch, maar hij is ook verrassend comfortabel op de snelwegen. Optioneel kan je kiezen voor Dynamic All-Wheel Steering, vierwielsturing die hem nog beter doet manoeuvreren, standaard is er een progressief stuur, en er zijn nog een Electronic Chassis Program en luchtvering terug te vinden in de optielijst.

De dynamische vierwielsturing zat op onze testmodellen, en combineert een directe en dus sportieve respons met een onverstoorbare stabiliteit. Kwestie van het dilemma tussen dynamiek en comfort aan te pakken. In de bochtige bergwegen rond Kaapstad toont het zich efficiënt, maar ook bij manoeuvres is de A7 Sportback wendbaarder dan zijn concurrenten.

Naast de standaard Quattro-vierwielaandrijving kan je op de A7 Sportback ook nog een sportdifferentieel aanstippen dat het koppel tussen de achterwielen verdeelt. Dat werkt samen met de chassiscontrole. In het Audi Drive Select kan de chauffeur verschillende rijprofielen kiezen, zoals Sport en Comfort.

Twee V6-motoren onder de kap

In het begin zal de A7 Sportback alleen worden aangeboden met een V6 benzine en een V6 diesel. Beide motoren krijgen een mild hybrid-systeem van 48 volt, met een alternator-starter die de motor tussen 55 en 160 km/u uitschakelt in vrijloop als de omstandigheden het toelaten. De benzinemotor (55 TFSI) produceert 340 pk en 500 Nm, de diesel (50 TDI) 286 pk en 620 Nm. In de TFSI stuurt een gerobotiseerde S-Tronic-versnellingsbak met zeven verzetten het vermogen naar de vier wielen, in de TDI doet een klassieke achttrapsautomaat het werk. Dat geeft een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km (en 163 g/km aan CO2) voor de benzine en 5,8 l/100 km (150 g/km CO2) voor de diesel.

Op de weg ontpopt de Audi zich als een evenwichtige, efficiënte en krachtige vierdeurscoupé, ongeacht de rijomstandigheden en de motor. De TFSI is soepel en past perfect bij het dynamische temperament van de S-Tronic; de TDI is dan weer zuiniger, tenzij je hem in de Sport-modus zet. Dan geeft hij zijn volle potentieel vrij. Duitse prestaties zijn verzekerd: 0-100 km/u duurt 5,3 seconden in de 55 TFSI, 5,7 seconden in de 50 TDI.

Op slecht wegdek zijn de 21-duimsvelgen van ons testmodel niet de beste keuze. Zelfs in combinatie met de luchtvering geven die elke trilling en schok van de kleinste oneffenheid door. Voor ons wegennet niet aan te raden dus.

Meer is beter

Deze tweede generatie biedt meer ruimte dan zijn voorganger, ondanks de lagere daklijn. De binnenruimte werd 21 millimeter langer, vooral in het voordeel van de knieën. De achterpassagiers krijgen ook meer hoofdruimte, en de kofferruimte werd breder. Je geraakt er 535 liter aan bagage in kwijt, en 1.390 liter met de achterbank neergeklapt.

Pluspunten zijn er ook voor het Air Quality Pack, dat de kwaliteit van de interieurlucht opwaardeert met ionisatie en een filter, en voor de dubbel gelaagde ruit die de geluiddemping versterkt. Ten slotte staat het optionele Bang & Olufsen Advanced Sound System op topniveau.

Prijzen

Momenteel zijn er dus maar twee V6-motoren, maar de volgende maanden plant Audi bescheidenere en ook krachtigere motoren. De A7 TFSI kost € 71.500, de TDI € 69.900. Personaliseer je exemplaar en duik in de optielijst, en dat prijskaartje loopt natuurlijk snel op.

Besluit

Net als de eerste generatie combineert de nieuwe A7 Sportback het comfort van een topberline met de dynamiek van een GT. Een mooi evenwicht, aangevuld door een bijna ongezien technologisch topniveau, waardoor deze Audi een van de meest geslaagde limousines van het moment is.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Audi AG. Video ©: Audi AG.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km