De RS5 behoeft weinig introductie. Audi’s concurrent voor de BMW M4 en Mercedes-AMG C63 verpakte tot voor kort een hoogtoerige atmosferische V8 onder de kap. Het nieuwe model? Een drukgevoede V6. Hoog tijd voor een dollemansrit door de Pyreneeën.
Wim Bervoets
VROOM Expert
29/06/2017
3,8
VROOM score
5
4
4
3
4
4
3
4

Voor- en nadelen

  • Dagelijks bruikbaar
  • Direct stuur
  • Grip
  • Supersonische prestaties
  • Tonnen grip
  • Hoog gewicht
  • Keramische remmen alleen vooraan
  • Mist emotie
  • Prijs inclusief opties

Maar eerst de kern van de zaak. De geweldige natuurlijk aangeblazen 4.2 V8 FSI ging op de schop. Het verbruik? Te hoog. De CO2-uitstoot? Te hoog. In zijn plaats komt er een 2.9 V6 TFSI met twee turbo’s, overgeheveld uit de Porsche Panamera. Daarmee volgt de RS5 in de voetsporen van de M4, die zijn atmosferische 4.0 V8 inruilde voor een 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s, en van de C63, die een 4.0 V8 met twee turbo’s de plaats zag innemen van de brutale atmosferische 6.2 V8.

Goed en slecht nieuws

Dat is goed en slecht nieuws voor de RS5. Goed, omdat de prestaties resoluut de hoogte ingaan: het vermogen blijft met 450 pk ongewijzigd maar wordt over een breder toerental vrijgegeven (5.700 tot 6.700 tpm). Het koppel krijgt een stevige boost: van 430 Nm in het vorige model naar 600 Nm (tussen 1.900 en 5.000 tpm). De Audi duikt daarmee onder de grens van de 4 seconden in zijn sprint naar 100 km/u: die duurt welgeteld 3,9 seconden. Stoppen doet hij pas bij 250 km/u.

Het slechte nieuws? De sound. Er klinkt natuurlijk weinig beter dan een atmosferische V8, maar de nieuwe V6 ligt te ingesnoerd in het oor. Je hoort het gefluit en geblaas van de turbo’s en achteraan in de uitlaat hebben de Audi-ingenieurs hun best gedaan om de RS5 sportief en agressief te doen klinken, maar wij missen de uitbundigheid die bij zijn agressieve smoel past. Beterschap is er op dat vlak wel wanneer je de RS5 ten volle aanspreekt.

Dr Jekyll

Toch verlopen onze eerste testkilometers rustiger. We vertrekken vanop de luchthaven van Toulouse en zetten via de snelweg koers richting Andorra en de Pyreneeën. De Audi gedraagt zich voorbeeldig: de sportzetels zitten comfortabel en steunen goed, de geluiddemping is voortreffelijk en de achttrapsautomaat – die de plaats inneemt van de S-Tronic-zevenbak met dubbele koppeling – kwijt zich discreet en alert van zijn taak.

Tijd dus om het interieur te monsteren: dat komt natuurlijk uit de gewone A5 maar voegt sportieve accenten toe, zoals een stuur in alcantara, inzetstukken in koolstofvezel, contrasterende stiknaden, enzovoort. De Virtual Cockpit is sportiever ontworpen, geeft onder meer G-krachten weer en zet de toerenteller centraal.

Wanneer de eerste bergwegen zich aandienen, gaat het Drive Select in Dynamic. De ophanging verscherpt, het gaspedaal reageert directer, de automaat schakelt hoger in de toeren en het stuurgewicht neemt toe. Je kunt de parameters aanpassen in de Individual-modus en manueel schakelen met de peddels achter het stuur. De RS5 laat het zich allemaal welgevallen, houdt het tempo hoog en rijgt de bochten vloeiend aan elkaar.

Mr Hyde

En dan gaat het plots hard. Oerend hard. We kiezen voor een bergpas en hebben vrije baan. Het gaspedaal wordt ingedrukt en de Audi schiet als een speer vooruit. Stukken bergop, hernemingen,… de TFSI haspelt het moeiteloos af. Alsof het hem geen greintje inspanning kost. Bij de bochten duiken we steeds later in de remmen en gaan we steeds vroeger op het gas. De RS5? Die geeft geen krimp. De standaard quattro-vierwielaandrijving lijkt performanter dan ooit en houdt de Audi stevig in het gareel. Een stapje opzij met de achteras? Vergeet het maar. Meedogenloze efficiëntie is het sleutelwoord. Gebruik het directe en precieze stuur om de wielen in de juiste richting te zetten, point and shoot. De trekkracht duwt je stevig in de zetel en de motor blijft gaan.

In die zin wordt het zelfs iets te vlak, en missen we wat karakter: een motor die pas het achterste van zijn tong laat zien bovenin de toeren bijvoorbeeld. Zoals zijn voorganger. Maar waar deze RS5 zijn voorganger wel mee overklast, is het gewicht: dat bedraagt zo’n 60 kilo minder. Toch blijft het met bijna 1,7 ton nog aan de hoge kant. Dat heeft zijn weerslag op de remmen, dus minderen we vaart en zetten we koers richting aankomst om onze conclusies op een rij te zetten.

Besluit

De nieuwe Audi RS5 staat in de catalogus vanaf € 85.400. Een competitieve prijs, die netjes binnen de grootteorde blijft van zijn concurrenten: de BMW M4 kost bijvoorbeeld € 82.600 en de Mercedes-AMG C63 Coupé € 81.312. Maar vergis je niet: met de onvermijdelijke optielijst loopt het prijskaartje natuurlijk snel op.

Audi Sport had met de nieuwe RS5 vooral een comfortabele gran turismo voor ogen, waarmee je ook dynamisch aan de slag kan. Daarin zijn de Duitsers ruimschoots geslaagd: de RS5 is een coupé waarmee je in alle comfort en veiligheid kilometers kunt afmalen, maar waarmee je ook bergpassen en bochtige wegen aan een verschroeiend tempo kunt verslinden. Dat doet hij moeiteloos en klinisch efficiënt, maar met minder karakter dan voordien. Al laat Audi Sport de deur op een kier voor een eventuele RS5 Plus. Deze RS5 is een hyperatletische GT dus, maar geen veeleisende bruut.

Verwante artikels

Nieuwe artikels

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.