Testen

Opel Corsa OPC: goed gekruid

Hij is nog maar net op de markt, maar de Corsa krijgt al een gepeperde OPC-versie. Met zo’n variant dient Opel de gebruikelijke Renault Clio RS, Ford Fiesta ST en Peugeot 208 GTI van antwoord. Daar heeft hij zijn eigen troeven voor …

  • Piette François
  • 30 april 2015
  • Opel
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Grip, zelfsper (performance pack)
  • Interessante prijs
  • Prestaties
  • Ruimte binnenin
  • Snedig bij aansnijden van bochten (performance pack)
  • Geleiding versnellingsbak
  • Koppeleffecten in het stuur
  • Problematisch multimediasysteem intellilink
  • Stevig comfort
  • Te banaal geluid binnenin

Laten we eerlijk zijn: de vorige sportieve Corsa’s lieten geen voortreffelijke indruk na, behalve de Nürburgring Edition. De mechaniek verkeerde meestal in goede gezondheid, maar het onderstel kon niet volgen. Vandaag pakt Opel het allemaal wat steviger aan. Op papier tenminste, maar hoe zit het in werkelijkheid?

Bodybuilding

Net als alle OPC-producten holt de Corsa zijn spierballen. De kleine vlo laat zich echter niet verleiden tot uitspattingen. Hij heeft een bijkomende luchtinlaat op de motorkap, een voorbumper vol roosters, een achterspoiler, specifieke velgen, een dubbele uitlaat en een diffuser achteraan. Dat geeft de Corsa een sportieve look, zonder te overdrijven. In het interieur bekennen de blauwe inzetstukken (de tint van Opels sportieve OPC-afdeling) snel kleur, net als de uitstekende optionele Recaro-zetels. De uitstekende rijpositie is een sterk punt van de Corsa OPC.

Nu wordt het ernstig

Laten we meteen tot de kern van de zaak komen. Onder de motorkap gebruikt Opel een 1.6 turbobenzine, net als de meeste rivalen. Hij ontwikkelt hier 207 pk en een koppel van 280 Nm met de overboostfunctie. Een handgeschakelde zesversnellingsbak leidt de prestaties in goede banen: 6,8 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 230 km/u. Om wat kleur toe te voegen aan het geluid, liet Opel een uitlaat ontwikkelen bij Remus, welbekend bij tuningliefhebbers.  

Onderstel

Zoals gezegd, is dit traditioneel het zwakke punt van dit model. Opel heeft naar eigen zeggen kosten noch moeite gespaard om op dit vlak te bekoren met automatische, adaptieve schokdempers (een mechanisch systeem), een directere besturing en een ESP met drie standen (On, Competition en Off).

Performance Pack

Precies dit pakket maakt deze OPC bijzonder: behalve een harder onderstel omvat het een zelfblokkerend differentieel (zeldzaam), Michelin SuperSport-banden, verstevigde Brembo-remmen en een hardere schokdemping. Op papier ziet het er veelbelovend uit.

Voor wie houdt van pit

De motor van de Corsa OPC is absoluut pittig. De 1.6 turbo geeft zijn vermogen vrij over een breed toerental, waardoor je niet zo veel hoeft te schakelen. Het geluid mag dan opvallen aan de buitenkant, maar klinkt banaal vanbinnen en de inertie is hoorbaar. De motor is krachtig, maar mist finesse en zingt niet zo mooi.

De bediening van de versnellingsbak, aangepast voor deze gelegenheid, overtuigt nochtans, ook wanneer de bestuurder tussengas geeft, wat vergemakkelijkt wordt door de voortreffelijke pedalen. 

Eerste indrukken

Voor deze eerste test stonden uitsluitend modellen met Performance Pack ter beschikking. Bij de eerste grote acceleratie voelen we teleurstelling: het stuur heeft alle moeite van de wereld om het koppel te verwerken en zodra de voorwielen grip vinden zoeken ze hun weg. Maar laat je niet afschrikken: bij hogere snelheden heeft de Corsa OPC een sportief potentieel. De voortrein is nauwkeurig en grijpt snedig bochten aan, terwijl de zelfsper toelaat om zeer vroeg op het gas te gaan. Erg doeltreffend en bovendien volgt de achtertrein zonder verpinken, ook met de ESP in Competition-stand.

Blijft hij comfortabel?

De Corsa OPC is meer dan een speeltje voor in het weekend. Opel zorgde ervoor dat hij veelzijdig blijft. De kuipzetels behouden genoeg ruimte achterin, terwijl de koffer een mooi bruikbaar volume biedt. Op de weg maakt de harde schokdemping rijden in de stad of op slechte wegen minder aangenaam. De hardheid van de ophanging veroorzaakte ook enkele geluiden in het interieur van ons testexemplaar. Tot slot vormt het IntelliLink-systeem, dat je smartphone spiegelt op het centrale scherm, nog altijd een probleem. Het werkt niet snel en vloeiend genoeg.

Prijs

Goed nieuws: de Corsa OPC spaart jouw portefeuille. 22.100 euro is niet zo goedkoop als de Ford Fiesta ST, maar het blijft één van de goedkoopste sportievelingen in deze klasse. Het Performance Pack lijkt ons een must en kost maar 2.400 euro extra.

Aan de pomp is de Corsa OPC minder economisch. Zonder start-stopfunctie haalt hij gemiddeld 7,5 l/100 km (174 g CO2/km). De autonomie dreigt dus tegen te vallen, met een brandstoftank van 45 liter.

Conclusie

Deze keer zit het goed. Opel schotelt ons een degelijke Corsa OPC voor, die echter zijn temperament van een minidragster niet verliest. Het Performance Pack is hiervoor wel aangewezen: zijn zelfsper zal piloten-in-spe absoluut bekoren. Voor de prijs die Opel vraagt, moet je het zeker niet laten. Toch een klein gemis: de Corsa OPC is doeltreffend maar mist dat ‘extraatje’, een frivool en speels kantje dat je bij concurrenten zoals de Ford Fiesta ST wel vindt. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km