Het is de norm bij zowat alle constructeurs: halverwege hun carrière krijgen modellen een lichte opfrisbeurt. Maar onder de make-up zitten er welgekomen evoluties. Het motoraanbod neemt (lichtjes) af in afwachting van de volgende RS, maar de prestaties van het chassis gaan erop vooruit, net als de veiligheid en het onvermijdelijke infotainment.
Bruno Wouters
VROOM Expert
16/02/2017
3,6
VROOM score
3
4
4
3
-
-
-
4

Voor- en nadelen

  • Aantrekkelijke motoren
  • Degelijk weggedrag
  • Interieursfeer
  • Overtuigende actieve ophanging
  • Praktische eigenschappen
  • Discrete en niet voor iedereen geslaagde facelift
  • Ergonomie van sommige infotainmentsystemen
  • Manuele vijfversnellingsbak op sommige motoren

De nieuwe aanblik springt onmiddellijk in het oog, maar sommige mensen zullen verrast zijn door de gescheiden koplampen en meteen denken aan de oude Mercedes E-Klasse. Het geeft het vooraanzicht van de Octavia een virieler karakter, dat beklemtoond wordt door zijn hertekende bumpers. De andere esthetische wijzigingen blijven discreet. Alleen een geoefend oog zal de nieuwe bumpers achteraan, de gedeeltelijke of volledige led-achterlichten en de nieuwe velgen herkennen. Door de restyling wordt de Octavia 11 millimeter langer (8 voor de Combi).

Het interieur ondergaat minder wijzigingen: de bediening voor de klimaatregeling wordt iets fijner, er is (optionele) sfeerverlichting in de deuren, en er zijn vooral vier nieuwe infotainmentsystemen met multifunctionele schermen, van het bescheiden Swing met 6,5"-scherm tot het ambitieuze 9,2”-scherm van de Columbus. Afhankelijk van het model merken de systemen wanneer je met je hand nadert, kunnen ze sms’en lezen en schrijven, hebben ze een wifi-hotspot, kan je je smartphone herladen via inductie, is er real-time verkeersinformatie, zijn er weerberichten of noodoproepen.

Veiligheid

De evolutie zet zich door op de assen. Achteraan werd het spoor 20 millimeter breder op de modellen met een multilink-achteras, en 30 millimeter op de modellen met een vierarmige achteras en met vierwielaandrijving. Nog interessanter is de optionele adaptieve DCC-ophanging die je op de vierdeurs en op de Combi kunt krijgen. Het systeem is verbonden met de rijmodi en biedt drie parameters: Comfort, Normal en Sport. Het DCC kan een stevige rijstijl detecteren en automatisch overschakelen op de Sport-modus om de stabiliteit en dus de veiligheid te verbeteren.

Qua rijhulpmiddelen zijn er vijf nieuwigheden. De voetgangerbescherming, dodehoekwaarschuwing (Blind Spot Detection), waarschuwing voor verkeer achter de auto (Rear Traffic Alert), aanhangerhulp (Trailer Assist) en proactieve beschermingssysteem voor passagiers (Crew Protect Assist). Zij vullen de systemen aan die al beschikbaar waren, zoals de adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, parkeerhulp, vermoeidheidswaarschuwing en grootlichtassistentie.

Vier benzine, vier diesel, een gas

Aan benzinekant vormt de 1.2 van 86 pk, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, de instapmotor. Daarna is er de 1.0 driecilinder van 115 pk, met manuele zesbak of DSG-zevenbak. De 1.4 is er zowel op gas als op benzine. Als CNG produceert hij 110 pk, op benzine 150 pk. Beide zijn gekoppeld aan een manuele zesbak of DSG-zevenbak. De topmotor is de 1.8 van 180 pk, met dezelfde versnellingsbakken.

Diesels zijn er alleen als viercilinders, de 1.6 van 90 of 115 pk en de 2.0 van 150 of 184 pk. De 90 pk-versie heeft een manuele vijfbak, net als de 115 pk-versie. Die laatste heeft ook recht op de DSG7. Met de 150 pk-versie kan je kiezen tussen een manuele zesbak en een DSG7, terwijl de 184 pk-versie gekoppeld is aan de DSG.

Wij begonnen met de 1.8 TSI in combinatie met de uitstekende DSG-zevenbak en de adaptieve DCC-ophanging. Die is uiteraard netjes afgewerkt, onder meer dankzij het Columbus-infotainmentsysteem met geïntegreerde navigatie. Die liet ons echter wat op onze honger zitten, wegens niet altijd even intuïtief en enkele foutjes tijdens de navigatie zelf. We vermoeden dat het helpt als je de handleiding grondig bestudeert…

Geslaagd

Verder valt er weinig op aan te merken. De Octavia blijft een geslaagde auto, en de 180 pk-versie zet mooie prestaties neer. De adaptieve ophanging voegt een meerwaarde toe die we daarna meteen opmerken aan het stuur van de 1.0 TSI met zesversnellingsbak en 115 pk, die er niet mee was uitgerust. Geen specifiek verwijt daarom, want de standaardophanging voldoet zeker, maar de wielslag is logischerwijs minder beheerst. De kleine motor kwijt zich van zijn taak met twee personen aan boord, maar met een volle koffer zal hij op bergwegen snel op zijn adem trappen. Toch blijft hij plezierig, met een aanwezige maar aangename klank.

De 1.6 CRDTI met 115 pk zal wellicht een van de populairste motoren worden, en blijft een gevestigde waarde. Vooral in combinatie met de DSG (die te verkiezen valt boven de manuele vijfbak) is hij gewillig en zuinig, maar hij blijft een typisch dieselklank en -karakter behouden. Enkele jaren geleden konden we nog perfect met die beperkingen om, toen het alternatief een atmosferische 1.6 benzine met weinig koppel was. Maar vandaag zijn ze storender in het licht van de bijzonder aangename 1.4 TSI van 150 pk in combinatie met de DSG. Een briljante combinatie.

Prijzen? De 1.0 TSI kost € 21.440 (Active) tot € 25.725 (Style). De 1.6 CRDTI met 115 pk staat in de catalogus van € 23.965 tot € 27.800, terwijl de 1.4 TSI € 24.770 vraagt in de “Ambition”-afwerking en € 27.390 in Style. De DSG-automaat kost € 1.800 meer. En dan kom je aan de opties…

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.