Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Een “avant-garde gran turismo”. Zo moeten we volgens Volkswagen naar de Arteon kijken. De wat? De Arteon, de opvolger van de Passat CC. Al heeft deze nieuweling nog maar weinig gemeen met de Passat.
De Arteon verscheen voor het eerst als conceptcar in 2015, op het salon van Genève. Twee jaar later krijgt het productiemodel van VW een duidelijke boodschap mee: de vijfdeurscoupé moet vooral met zijn design klanten afsnoepen in het premiumsegment.
Ken je de Passat CC – die later gewoon “CC” gedoopt werd – nog? Die “Passat-met-lagere-daklijn”, oftewel de vierdeurscoupé van de Passat, is al een tijdje uit de catalogus verdwenen. Deze Arteon neemt zijn plaats in. Hoewel, Volkswagen drukt ons dit categoriek op het hart: de Arteon staat een volledige trap hoger dan de grote gezinswagen. Dat merk je bijvoorbeeld aan zijn lengte.
Behoorlijk groot. In het echt nog meer dan op foto. De Arteon staat op het MQB-platform van de Volkswagen-groep en is 4,86 meter lang, 1,87 meter breed en 1,45 meter hoog. Maar belangrijker nog: de wielbasis bedraagt 2.837 mm. Daarmee komt de Arteon op gelijke hoogte met… de Skoda Superb. Een royale binnenruimte verzekerd dus.
Bijzonder ruim, ook achteraan. Grotere passagiers zullen met hun hoofd misschien tegen het dak aanschurken, maar ze hebben meer dan voldoende plaats voor de benen. In de koffer past 563 tot 1.557 liter bagage, wat een respectabel cijfer is. Verder oogt het interieur bekend voor wie met de… Passat vertrouwd is. Dat betekent: kwalitatief en mooi afgewerkt, maar het premiumniveau waar de Arteon zich mee wil meten staat nog steeds een trapje hoger.
Volkswagen spreekt zelf over de BMW 4 Gran Coupé, die hetzelfde ontwerp van een vierdeurscoupé toepast, en liet zich ontvallen dat de lengte zelfs kan worden vergeleken met die van een BMW 5-Reeks of Mercedes E-Klasse. Wij zien er ook wel wat van Audi in. Qua lengte past deze Arteon bijvoorbeeld perfect tussen de Audi A5 Sportback en de A7. Qua prijs? Daar komen we meteen op terug.
Volkswagen begint voorlopig alleen met tweeliters: als diesel in de vorm van de 2.0 TDI van 150 en 240 pk, en als benzine voorlopig alleen als 2.0 TSI van 280 pk. Die laatste blijft vooralsnog de krachtigste uitvoering. Later is er nog een 2.0 TDI van 190 pk voorzien, en komen er nog twee benzinemotoren bij: de 2.0 TSI van 190 pk en de… 1.5 TSI van 150 pk. Een romige V6 zit er helaas niet meteen aan te komen, maar had wel gepast bij de premiumambities van deze Arteon.
Bij de presentatie konden we de topuitvoeringen proberen, dus de 2.0 TDI van 240 pk en de 2.0 TSI van 280 pk, die in beide gevallen waren gekoppeld aan de DSG-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten, en aan de 4Motion-vierwielaandrijving. Beide motoren schieten snel en gezwind uit de startblokken: 0-100 km/u legt de diesel af in 6,5 seconden, de benzine doet 5,6 seconden over dezelfde oefening. De DSG reageert niet razendsnel, maar rijgt de versnellingen wel vlot aan elkaar. Hoger in de toeren laat de 2.0 TDI zich uiteraard nadrukkelijker horen, maar de geluiddemping is in beide gevallen meer dan keurig.
Dynamischer dan – hier gaan we opnieuw – de Passat. Maar niet overdreven sportief: de 4Motion-vierwielaandrijving zorgt voor een stabiel en efficiënt weggedrag. Dat gaat de Arteon prima af. Beide topuitvoeringen krijgen daarnaast standaard de dynamische DCC-dempercontrole. Die kan je voortaan bijna traploos instellen zodat iedereen zijn perfecte compromis tussen sportiviteit en comfort kan vinden. Goed om weten: onze testwagens stonden op 20-duimsvelgen. Die leken ons wat teveel van het goede, maar Volkswagen voorziet standaard 17- en 18-duimers voor de Arteon.
Die is hyperuitgebreid. Een noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, parkeerassistentie en camera’s zijn uiteraard van de partij, maar speciale aandacht verdienen de adaptieve snelheidsregelaar en de vermoeidheidswaarschuwing. De snelheidsregelaar houdt voortaan rekening met gegevens van het navigatiesysteem en past de snelheid van de auto automatisch aan dorpskernen en verkeersborden aan, en ook aan ronde punten, bochten en kruispunten. De vermoeidheidswaarschuwing registreert wanneer de chauffeur het stuur of de pedalen niet meer bedient, en zet de auto in een noodsituatie volledig zelfstandig aan de kant.
Volkswagen zet de Arteon in de catalogus vanaf € 40.470. Dan rij je de showroom buiten met de 2.0 TDI van 150 pk. De Duitsers voorzien ook een luxueuzere en een sportievere aankleding. De eerste heet “Elegance” en begint vanaf € 42.820. De sportieve R-Line-aankleding is de enige versie waarin je bij ons de 2.0 TDI van 240 pk en de 2.0 TSI van 280 pk kunt krijgen. Daar betaal je respectievelijk € 52.160 en € 51.920 voor. Ter vergelijking: een BMW 4-Reeks Gran Coupé met tweeliter diesel van 150 pk, de 418d, kost € 39.450. Een Audi A5 Sportback met 2.0 TDI van 150 pk betaal je € 40.350. De A7 is er als diesel alleen vanaf de 3.0 V6 TDI en kost dan minstens € 56.660.
Volkswagen heeft met de Arteon opnieuw een vierdeurscoupé in de catalogus. Die onderscheidt zich voldoende van de Passat om zijn positie bovenaan het gamma te rechtvaardigen. Hij mikt duidelijk op de premiumconcurrentie, en dat zie je helaas ook aan zijn prijskaartje. De punten voor de afwerking moet hij aan diezelfde concurrenten geven, maar dat maakt hij meer dan goed met zijn interieurruimte en doorgedreven veiligheid. Ook zijn opvallende design is een extra argument, wat van deze Arteon een welgekomen aanvulling in de Volkswagen-catalogus maakt.
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?