Testen

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Ondanks hun jonge leeftijd ondergaan de Alfa Romeo Stelvio en Giulia een paar kleine retouches links en rechts. Volstaat dat om de premium concurrentie te evenaren of zelfs te overtreffen?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 20 november 2019
  • Alfa Romeo
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/technologie
  • Dynamisch onderstel
  • Steeds beter kwaliteit materialen
  • Beperkte estetische evolutie
  • Geluiddemping motor verbeterbaar
  • Interieur overstijgt niet de middelmaat

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Ondanks de grootse ambities van het marketingteam en de ontwikkeling van een indrukwekkend platform op slechts 2,5 jaar tijd hebben deze Alfa’s het moeilijk om door te dringen in het premiumsegment. De cijfers liegen er niet om: de FCA-groep verkoopt meer Lancia Ypsilons op de Italiaanse markt dan heel Alfa Romeo in Europa. Pijnlijk… Om zich recht te houden, vooral dan tegenover de harde concurrentie, ondergaan de Giulia en Stelvio een paar retouches.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Onzichtbaar

Zoek zo hard je wil, de esthetische verschillen aan het koetswerk zijn… onbestaand. Met uitzondering van twee nieuwe lakkleuren, een herwerkte uitrustingspolitiek met een snuifje nostalgie en een zwart streepje veranderen de berline en de SUV niet. Om het spelletje “zoek de zeven verschillen” te spelen, moet je de deuren openen…

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Opgekrikte kwaliteit

De teams uit Arese en Turijn hebben zich geconcentreerd op een verbetering van de contactpunten tussen de mens en de machine. Zo zijn de kleine opmerkingen die we bijna drie jaar geleden hadden op de materiaalkwaliteit en de afwerking niet meer van toepassing. De middenconsole is volledig vernieuwd. Ze is breder en omvat een nieuwe middenarmsteun met daarin een draadloos oplaadpunt voor smartphones.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Premiumgevoel

Ook de draaiknop die het infotainmentsysteem bedient is verbeterd, vooral dan qua aanvoelen. Maar de echte perfectionering is aan de versnellingspook gebeurd. De plastic pook met Fisher Price-gevoel is (eindelijk) ingeruild voor een met leder en metaal bekleed exemplaar. Om af te sluiten evolueert ook het stuurwiel om nieuwe functies te verwelkomen. Het maakt meteen van de gelegenheid gebruik om zijn velg met echt leer te bekleden en herbergt nog steeds de startknop voor de motor.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

De ene en de andere

Gezien de Giulia en de Stelvio flink wat elementen van hun dashboard delen, gelden deze evoluties voor allebei. Uiteindelijk geven deze paar kleine toetsen de twee Alfa’s een interieur dat eindelijk kan wedijveren met de premium concurrentie, zowel qua assemblagekwaliteit als qua materiaalkeuze.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Met de vingertoppen

Naast afwerking hadden we vooral veel kritiek op het trage infotainmentsysteem. Ook dat is nu voorbij. In de plaats daarvan vinden we een volledig nieuw systeem dat wordt bediend met een draaiknop en, wat nieuw is, een aanraakscherm van 8,8 duim. Het systeem is goed ingedeeld om zich met de vingertoppen te laten bedienen en blijkt praktisch en eenvoudig te gebruiken. En als we dan toch over schermen bezig zijn: tussen de tellers, die nog steeds analoog zijn, zit een nieuw lcd-scherm.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Kijk, zonder handen!

Eveneens op technologisch vlak kunnen de Giulia en Stelvio eindelijk als optie worden uitgerust met een intelligente spoorassistent. In combinatie met de adaptieve snelheidsregelaar brengt dit geheel Alfa Romeo bij autonoom rijden van niveau 2. Zoals de meeste van dit soort rijhulpsystemen is het favoriete speelterrein een propere snelweg met duidelijke wegmarkeringen. Voor de motoren en chassis is het allemaal Business as usual. Zo blijven zowel de berline als de SUV de meest dynamische en plezierig rijdende modellen in hun segment.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Ons verdict

De evoluties die deze nieuwe Alfa Giulia en Stelvio tonen zijn weinig diepgaand, maar ze volstaan om ze een niveau hoger te brengen op het vlak van afwerking en premiumgevoel. Het Italiaanse merk hinkt eindelijk niet meer achterop, zowel qua kwaliteitsindruk als qua technologie.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km