Testen

Méér en méér Europees

De Getz had eigenlijk geen echte gebreken maar kwam de laatste tijd toch wat tekort tegenover zijn gemoderniseerde concurrenten. Hyundai heeft dus niet te lang gewacht en het antwoord van de Koreanen heet i20. Hij ziet er alleszins goed gestyled uit terwijl ook de kwaliteit er aardig op vooruitgaat.
  • Piette François
  • 11 december 2008
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Constructiekwaliteit
  • Plaats aan boord
  • Uitstekende 1.4 diesel
  • Veiligheidsuitrusting
  • Ontgoochelende 1.6 diesel
  • Stuurinrichting te herzien

Een familie met een « i »

De i20 plaatst zich logisch gezien tussen de i10 en de i30 en respecteert ook dezelfde filosofie die bij het ontwerp van zijn broers werd opgelegd. Kwaliteit en veiligheid zijn de thema’s die ook bij de laatstgeborene vooraan stonden. Hyundai heeft vooral aan de betrouwbaarheid, de kwaliteit en de afwerking gewerkt terwijl ook de veiligheidsaspecten werden bestudeerd. Deze auto is trouwens de eerste van het segment die in serie met ESP wordt uitgerust en dat vanaf het instapmodel. Hyundai verbergt dan ook niet dat ze op de Euro NCAP-test 5 sterren willen behalen.

Europa

De i20 werd specifiek voor de Europese markt ontworpen. Om het hoofd te kunnen bieden aan de Europese concurrentie moesten de Koreaanse designers qua styling en dynamische kwaliteiten diep in de ton graaien. Elkeen moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken, maar de nerveuze trekken op de flank en de markante motorkap bewijzen dat de stylisten toch niet over één nacht ijs gegaan zijn..

Aparte keuze motoren

Bij de benzinemotoren vinden we twee exemplaren terug. De nieuwe 1.25 Liter van 78 pk en de 1.4 l van 100 pk. Uiteraard kan je op onze markt niet zonder dieselmotoren en we zien dan ook dat de 1.4 diesel zowel in 75 als in 90 pk versie te verkrijgen is. Toch is het jammer dat er geen partikelfilter beschikbaar is op deze versies. De 1.6 heeft er wel eentje en die levert zijn 128 pk’s aan het asfalt via een manuele zes-bak. Deze motor bestaat ook in 115 pk versie…maar die wordt in België niet ingevoerd… En dat is jammer.

Uitstoot

In afwachting van de iBleu die een daling van 15% wat C02-uitstoot betreft slaagt er geen enkele van de nu gepresenteerde versies in om onder de 115 gr/km te dalen. En toch scheelt het weinig. De 1.4 diesel en de 1.6 diesel stranden respectievelijk op 116 en 117 gr/km. Maar toch moet het ons van het hart dat we ons ergeren aan het feit dat deze laatste de fiscale premie kon binnenrijven…moest hij voorzien zijn van 15-duims velgen!

Ruim en goed afgewerkt

Van zodra je in de i20 stapt, merk je dat de constructeur heel wat geïnvesteerd heeft wat betreft afwerking. De materialen zijn van goede kwaliteit en alles werd netjes gemonteerd. Het interieur is ruim en zelfs op de achterste plaatsen hoeven de grotere lengtematen geen schrik te hebben dat ze met het dak in aanraking zouden komen. De uitrusting mag je best rijkelijk noemen en naargelang de versie krijg je iPod/USB-aansluiting, automatische airco, een in alle richtingen regelbaar stuur en zo verder… Als we dan toch over het stuur spreken willen we toch even vermelden dat de rijpositie erg correct is, maar in de Sport-versie heeft de stoel te lijden onder een te sterk geprononceerde rugwelving die jammer genoeg niet regelbaar is. En dat kan na en tijdje al eens voor wat ongemak in de rug zorgen. De zijdelingse steun is daarentegen perfect.

Op weg

Reeds van bij de eerste meters voel je dat het stuur wat gewenning nodig heeft. De stuurbekrachtiging geeft wat weinig feedback en voelt nogal artificieel aan. Maar al bij al word je er toch vrij gauw aan gewend. Het compromis comfort/rijgedrag dat de Koreaanse ingenieurs wisten uit te dokteren bevalt. De wagen is tegelijk levendig en toch comfortabel, maar het niveau van de referentie in dat domein: de Clio, haalt hij nog niet. Maar of we daar over moeten vallen…

Bij de motoren is het keuze gauw gemaakt. De 1.4 diesel van 90 pk lijkt het beste compromis te vormen. Hij is soepel en voelt op elk motorregime krachtig aan. We vinden hem aangenamer als de 1.6 wiens 128 pk’s wat tam overkomen terwijl het koppel bij lage toeren toch wat magertjes is. Bij een vlotte rijstijl blijf je dus maar beter boven de 1750 toeren en bij traagloop gromt hij relatief onaangenaam. De versnellingsbak laat zich daarentegen bijzonder makkelijk schakelen.

Tarieven

Een Hyundai i20 met een 1.2 benzinemotor en in STC-uitvoering (driedeurs) moet 11.599 € kosten. Voor de 1.4 diesel STC moet je 13.399 € neertellen en als je vijf deuren wil moet je 400 € extra rekenen. De 5-deurs zullen al vanaf januari in de showrooms staan maar voor de STC zal het tot april wachten zijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km