Testen

Estate voor estheten

De Britse adel zal erom huilen: Jaguar breekt met de traditie en de etiquette door een break voor te stellen. Meer nog, hij is alleen beschikbaar met dieselmotoren. Geef deze XF Sportbrake echter een kans voor je moord en brand schreeuwt.

  • Piette François
  • 30 oktober 2012
  • Jaguar
Voor- en nadelen
  • Charmant interieur
  • Comfort
  • Presentatie
  • Schitterende v6
  • Standaarduitrusting
  • Uitstekende automaat
  • Veilig en leuk weggedrag
  • Beenruimte op achterste plaatsen
  • Multimediasysteem loopt achter op concurrentie
  • Ruwe 2.2d bij belasting

Standing

Het is inderdaad een break, maar vandaag is deze architectuur zeker geen synoniem meer voor een utilitaire berline die je alleen als lastezel gebruikt. Een break is voortaan een levenswijze. Praktisch en functioneel voor de vrijetijd, dynamisch en strak voor het imago. Hij is minder radicaal dan een monovolume en dynamischer dan een SUV. Een estate, zoals de Engelsen zeggen, is iets voor estheten. 

Tekenpen van Ian Callum

Een break hoeft trouwens niet lelijk te zijn. Zet Ian Callum, de levende legende van de Britse stijl, aan de tekentafel en het resultaat is een mooie sculptuur. Volgens zijn bedenker is de Sportbrake nog geslaagder dan de berline. Mister Callum zet een magistrale krachttoer neer en geeft de concurrentie een lesje in finesse en sportiviteit. Niets opzichtig, gewoon een vloeiende daklijn, enkele goed geplaatste gimmicks en een meesterwerk is geboren. Bravo!

Praktisch?

Laten we de praktische aspecten even bespreken, al lijkt dat een misplaatst voor een Jaguar. Nooit was één van de producten van dit nobele merk zo handig in gebruik. De achterbank klapt neer (40/60) en vormt een volledig vlakke vloer, de laaddrempel is vlak en de koffer vormt een perfecte rechthoek. Het koffervolume bedraagt maximaal 1.675 liter. Een mooie waarde, maar het plaatst Jaguar niet bij de beste leerlingen van het segment. De XF Sportbrake is geen vrachtschip maar een luxejacht met goede smaak. 

Diesel only

In het segment van de gezinsberlines verkopen de breaks uitstekend (de helft van de verkoop in Europa), maar in de rest van de wereld helemaal niet. Jaguar zal zijn nieuwste model dan ook niet exporteren buiten het oude continent. De motoren zijn dus aangepast aan onze markt, waardoor we alleen nog diesels vinden onder de kap.  

Het gamma begint met de 2.2 viercilinder, die recent door het merk geïntroduceerd werd. Door deze motor explodeerde de Jaguar-verkoop in België. Hij ontwikkelt 163 of 200 pk en in beide gevallen blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 135 g/km. Niet prestigieus genoeg? Kijk dan naar de 3.0 V6, beschikbaar met 240 of 272 pk en 600 Nm in de verleidelijke S-versie. De uitstoot klimt nog tot 163 g/km. De transmissie is eenvoudig: altijd een automaat met acht versnellingen.

Britse charme

Jaguar maakte er een punt van om de koffer een premiumafwerking te geven, met kwaliteitsvolle tapijten, een verlichte kofferklep en reeks accessoires die (soms) nuttig zijn bij dagelijks gebruik. De zitplaatsen blijven natuurlijk het mooist, met leder, Alcantara, inzetstukken in aluminium of hout voor een typische sfeer en charme die nog altijd werkt. Ik val in herhaling maar het interieur van een Jaguar is pure klasse.   

Getemde kat

De XF Sportbrake toonde op de schitterende, bochtige en natte Schotse wegen dezelfde talenten als de sedan. Namelijk: een comfortabele schokdemping en een leuk, evenwichtig weggedrag. Het geluid wordt natuurlijk uitstekend gedempt, vooral in de V6, die romig en stil draait. De viercilinder is ook goed ingekapseld, maar heeft van nature een wilder karakter bij acceleraties, waardoor hij minder goed past bij het prestige van de edele kat. Maar we moeten eerlijk zijn: de 2.2 is ruimschoots op zijn taak berekend. De V6 S met 272 pk brengt echter jouw rijbewijs in gevaar, zo goed is hij. 

Op het circuit met een frigo in de rug

Britse humor is meer dan een legende, want om de kwaliteiten van de pneumatische achterophanging te bewijzen (die de hoogte constant houdt) mochten we enkele rondjes op circuit rijden met en zonder een schitterende designfrigo met Union Jack in de koffer. Het resultaat is verbluffend. Brutaal van rijstrook veranderen, krachtig remmen, plots het gaspedaal lichten: het weggedrag verschilt amper met of zonder frigo in de koffer.    

Prijzen

De prijzen beginnen bij 45.900 euro voor de 2.2 diesel met 163 pk en klimmen tot 57.500 euro voor de V6 S. Veel meer dan een Audi A6 Avant met vergelijkbaar vermogen, maar zodra de uitrusting van de Duitser op hetzelfde niveau staat als de Brit is die laatste in het voordeel. De snelheidsregelaar en –begrenzer, de automaat, de adaptieve ophanging, leder en Alcantara en xenonkoplampen zijn allemaal standaard op de Jaguar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Jaguar.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km