Testen

Back to the roots ?

Bij gebrek aan actualiteit deze laatste jaren, biedt de trans-Alpijnse constructeur deze keer een versie voor rond een thema die hij (vroeger) gewoonlijk beheerst(e) : het mengen van sport en design.
  • Piette François
  • 27 juni 2007
  • Lancia
Voor- en nadelen
  • Sympathieke looks
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Vooruitgaand weggedrag
  • Bediening van versnellingsbak
  • Holle motor bij "laag" toerental
  • Ondersteuning van de zetels
Als autojournalist is het nogal zelden om op het agenda een testrit van een Lancia te staan hebben. Sinds enkele jaren stationair draaiend, verdwijnde de constructeur ten voordele van zijn zustermerken (Fiat en Alfa Romeo), en liet dus zo het vlammetje achter die het hart van de liefhebbers verwarmde in de periode van de Stratos, 037 en daarna van de Delta Integrale. Dit gezegd zijnde, doen de vertegenwoordigers van het merk sinds enkele maanden hun best om het vuur aan te wakkeren : het 100 jarige bestaan van het merk, de voorstelling van de nieuwe Delta (gebaseerd op de Fiat Bravo die in 2008 op de markt gebracht wordt), en nu deze Ypsilon Sport MomoDesign. U zult het gemerkt hebben, in de doopnaam van deze nieuwe versie vindt men er «sport» en «design» in terug. En wat dit laatste betreft, is het Momo die aan het werk gaat. Gewoonlijk ontwerpt het MomoDesign Style Center helmen, uurwerken, brillen en andere schoenen. Maar deze keer valt hij de kleine Ypsilon aan. Bovenop een nieuw logo voor het merk en enkele chromatische toetsen (vier speciale tinten en flink getinte ruiten achteraan), heeft men recht op een uiterste mooie binnenkant, die de technische stoffen perfect mengt met het leder (met uitzondering van de zetels, die jammer genoeg een tekort aan ondersteuning bieden). 1.3 diesel, 105 pk ! Men heeft het al gezegd : in deze Lancia, is het design aanwezig, maar ook sport. Dit is toch wat de verantwoordelijken van het merk durven zeggen tegenover de tekortkomingen van het weggedrag van de Ypsilon (met de uitermatige slingeringen, slecht beheerste raambewegingen en uitgesproken ondersturing). Om dit te verhelpen, heeft Lancia de wagenhoogte algemeen verlaagd en hebben de trommels achteraan de plaats gelaten aan remschijven. Het resultaat is toereikend, maar niet om van de Ypsilon een sportwagen te maken. Onder de motorkap, heeft men recht (indien men dit wilt) op de versie met de 105 pk van de waardige 1.3 Multijet. Een versie die een koppel biedt van 200 Nm, zijnde exact dezelfde waarde van de versie met 90 pk ! En dus vraagt men zich zo af wat het bestaansrecht nog is van deze gevitamineerde versie, al stellen de prestatievermogens een lichte vooruitgang voor (0 tot 100 km/u in 10,5 seconden en 177 km/u topsnelheid).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lancia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km