Testen

Absoluut meesterschap

Lexus bouwt traditioneel uitmuntende auto’s, berlines die vaak foutloos zijn maar met een glad karakter en te ‘rustig’ temperament tegenover de Duitse concurrentie, die ook ernstig is maar dynamischer uit de hoek komt. De nieuwkomer wil orde op zaken stellen en wapent zich met de traditionele hybrideformule van het merk, uniek in zijn genre.

  • Piette François
  • 20 november 2012
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Belachelijk verbruik
  • Comfort
  • Dynamisme
  • Perfecte beheersing hybridetechnologie
  • Presentatie binnenin
  • Topprestaties
  • Verfijning
  • Geen break
  • Nutteloze manuele modus
  • Personalisatie bijna onmogelijk
  • Ruimte achteraan
  • Te krachtig voor ons land?
  • Zeer beperkte functionaliteit

Indrukwekkende cijfers

Op papier oogt deze GS aantrekkelijk: een atmosferische V6 benzine, 345 pk, 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden en een verbruik van slechts 5,9 l/100 km. Hoe doen ze het? Simpelweg door de elektrische groep als versnellingsbak te gebruiken, in tegenstelling tot de concurrentie. Het verbruik wint wat het werkingscomfort verliest, want zelfs met de schakelpaletten verlopen de acceleraties niet zo ritmisch als met een traditionele automaat. Maar waarom zouden we klagen, als we de cijfers zien?

Te rustig?

Lexus maakt er geen mysterie van: het wil de tenoren van de categorie, het trio Audi-BMW-Mercedes, bedreigen. Dat gebeurt met een politiek van meer gestileerde producten en een straffer chassis. Ik zou het graag anders zien, maar ik werd bij de eerste foto’s niet echt aangetrokken door het nieuwe design van Lexus. Maar bij nader inzien heeft de GS wel iets. Het is zoals een saaie bankbediende of een ideale schoonzoon, die onder zijn grijze kostuum een gespierde atleet blijkt te zijn.    

Dynamisme

Lexus steekt niet weg dat het chassis even sterk moest uitblinken als dat van de BMW 5-Serie. Een ambitieus doel, maar Lexus zorgt voor de nodige middelen. Zo kun je kiezen voor vierwielaandrijving of een F Sport-versie met een strakker chassis en dito ex- en interieur.

Ook in de praktijk blijken de duidelijke keuzes die Lexus heeft gemaakt. De GS biedt een uitstekend compromis tussen comfort en weggedrag, maar de balans blijft licht in het voordeel van de beste concurrenten. We betreuren vooral een te kunstmatige stuurbekrachtiging.

Eigenschappen

Achterwielaandrijving, een motor voorin, geen versnellingsbak maar een elektromotor die voortdurend varieert, 345 pk in de gecombineerde modus en vier rijmodi (van Eco tot Sport+, het lijkt wel een gadget). Tot zover de theorie.

In de praktijk?

Absoluut verbluffend. De hybride aandrijving functioneert op een verfijnde manier. Tegenover de zware en krachtige Duitse diesels plaatst Lexus een stillingvrije en stille GS. De acceleraties verlopen zacht en lineair zoals een vliegtuig dat opstijgt.

Sportief

Het mag dan een hybride zijn, duw het rechterpedaal in en de cavalerie staat te trappelen. De V6 gaat huilen, terwijl de zetel je rug masseert. Geen twijfel mogelijk: de paarden zijn er. Maar de hybride onthult zijn ware magie pas in de juiste omgeving: in de stad verplaats je je muisstil op de elektromotor. Toyota en Lexus weten natuurlijk hoe ze een hybride moeten bouwen.

Topsfeer

In vergelijking met de vorige GS’en werkte Lexus hard aan de interieursfeer. De GS is een prestigieuze cocon, voortreffelijk afgewerkt en met materialen van goede kwaliteit. Niets trilt. De stereo is verduiveld goed, maar het comfort van onze F Sport-testwagen is storender dan we gewoon zijn. We betreuren ook de beperkte ruimte achterin, zeker gezien de buitenafmetingen. Ook is de kofferruimte weinig moduleerbaar omdat de rugleuningen niet neerklappen door de batterijen. Maar tegenover de vorige GS gaat het volume met stip vooruit.

Multimedia

De GS scoort op het vlak van interactiviteit, met een multimediascherm dat tot dertig centimeter groot is. Uiteraard kun je allerlei apparaten verbinden en tekent internet present, maar het is een probleem om in de vele menu’s iets terug te vinden. Die bedien je trouwens met een moeilijk te hanteren muis. Ongetwijfeld een kwestie van gewoonte.

Prijzen

Een laag Voordeel Alle Aard (VAA), een lage BIV in Vlaanderen, een verbruik onder 8 l/100 km benzine (op een gemengd parcours haalden we ongeveer 7,8 l/100 km), een fiscale aftrekbaarheid van 75 procent en een relatief gunstige prijs gezien de uitrusting: de GS profileert zich als een sterke outsider. Problematisch is dat je deze bolide in vergelijking met de concurrenten bijna niet kunt personaliseren. Lexus verkiest een andere uitrustingspolitiek, het is te nemen of te laten. De GS kost 58.580 euro in basisversie.

Conclusie

Een opmerkelijke auto. De Japanse ingenieurs demonsteren hun knowhow met een GS 450h die veel competenties heeft. Een buitengewone auto die uitblinkt, al was het maar door zijn unieke compromis tussen sport, comfort en verbruik. Deze schitterende, technologische machine zal nochtans moeite hebben om klanten te vinden in ons vlakke landje. Wat dan wel nodig is? Een kleine zus genre 250h met minder paarden onder de motorkap om de boekhouder te plezieren. En nu we toch bezig zijn: een break.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lexus.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km