Testen

Ford Kuga: lezerstest, de mening van onze bezoekers

De nieuwe Ford Kuga is minder radicaal en breekt met zijn voorganger. Deze SUV met stevige afmetingen mikt vandaag resoluut op comfort. Verloor hij hierdoor zijn karakter? Aan onze bezoekers om die vraag te beantwoorden.

  • Van den Bogaert Robin
  • 20 november 2013
  • Ford
Voor- en nadelen

      Minder sportief?

      Het gedrongen uiterlijk en temperament van de Kuga behoren tot het verleden. Deze heeft de Kuga minder uitgesproken dynamische trekken. “Ik vind het design minder vrouwelijk dan vroeger”, zegt Fabienne Benoît, 50 jaar en werkzaam bij het Europees parlement. Qua afmetingen valt de nieuwe generatie forser uit: hij is meer dan acht centimeter langer (4,524 meter).

      Erg ruim

      En wat vonden onze lezers van het interieur? “Achter het stuur voelde ik me echt heel veilig”, geeft Fabienne toe. “De zetels steunen goed, je kunt ze in alle richtingen goed instellen”, zegt een enthousiaste Eric Deridder, 59 jaar en manager van een consultancybureau.

      De koffer heeft een goed formaat. “Een erg grote en vlakke kofferruimte”, merkt Eric op. Enige schaduwzijde: de kwaliteitsindruk werd wat verwaarloosd. Fabienne betreurt dat: “Ik vind de bedieningen een beetje lomp.”

      Maxim (13) en Moreno (12) vonden op de achterbank voldoende plaats en ‘experimenteerden’ met de verstelbare rugleuning. “Het handige stopcontact achterin is heel leuk voor de kinderen, bijvoorbeeld om een iPad aan te sluiten”, zegt mama Ann. Papa Marino vond de kofferklep die met een voetbeweging onder de bumper opent, een erg handige optie. Al is niet iedereen overtuigd: “Leuk, maar eigenlijk niet echt nodig”, vindt Marc Bourguignon (58). Zijn vrouw Mia Van Cleven (55) miste ook enkele opbergvakjes, zeker in vergelijking met hun Renault Scénic.

      De mechaniek

      De Kuga bestaat als ecoversie met 139 g CO2/km, uitgerust met de 2.0 TDCi diesel met 136 pk en aangedreven op de voorwielen. Ford biedt dezelfde motor ook aan met 163 pk, naast een benzinevariant met 1.6 Ecoboost (150 pk). Uiteraard zijn ook een automaat en vierwielaandrijving mogelijk.

      Prestaties

      “De motor lijkt niet veel te verbruiken, maar ik vind hem een beetje luidruchtig bij hoge snelheden”, oordeelt Eric. Fabienne vindt dat de Kuga “correct accelereert, maar een beetje punch mist. Eens hij gelanceerd is, valt er niet te klagen.”

      “Hij schakelt vlot en trekt goed op dankzij de krachtige motor”, zegt Marc, die op dat vlak maar weinig minpunten kon ontdekken.  

      Weggedrag nog altijd dynamisch

      Van de rijkwaliteiten van de Kuga werd heel wat verwacht. Kan hij dat nog altijd waar maken, ondanks zijn gezinsroeping? “Hij is opgehangen zoals een gewone auto. De grip van de vier wielen is echt perfect”, verzekert Eric ons. Fabienne deelt die mening: “Hij kleeft heel goed aan de weg en hoewel het een hoge auto is, gaat hij niet schommelen.”

      “Voor zo’n grote auto is de Kuga erg wendbaar”, vinden ook Marino Cottyn (39) en Ann Vansteenkiste (37).

      Comfortabel?

      De Kuga blijft een leuke auto om te besturen, maar blijkt ook comfortabel. “Je voelt je goed in de Kuga. De kwaliteit van de geluidsinstallatie is uitstekend, het open dak is heel aangenaam, de zetels steunen goed en de uitrusting is volledig. Ik heb ook niets aan te merken op de connectiviteit”, zegt Eric. Fabienne, die gewend is aan de droge ophanging van een Mini, is in de wolken: “Het comfort is top, echt grandioos.”

      Conclusie

      Puristen vinden zijn temperament misschien iets te rustig, maar Ford heeft met de nieuwe Kuga wellicht de juiste formule gevonden. Hij is comfortabeler, ruimer en beter uitgerust. Toch moet je minder diep in de portefeuille tasten: de prijzen dalen. Een overtuigend aanbod dus in een marktsegment dat immuun lijkt voor de crisis.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Van den Bogaert Robin
      Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Ford.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km