Testen

Klasse wagen

Onder de carrosserie van deze compacte berline verbergt Mercedes de kwaliteiten van een grote reiswagen: krachtig, comfortabel en veilig! De drieliter V6 diesel en de superzacht werkende automaat zorgen voor het rijplezier en de vier aangedreven wielen zorgen voor de nodige veiligheid, waardoor deze C-Klasse voorbestemd lijkt om een echte asfaltverslinder te worden.
  • Piette François
  • 02 juli 2008
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Comfort
  • Fantastische automaat
  • Indrukwekkende motor
  • Leuk weggedrag
  • Redelijk verbruik
  • Dure opties
  • Gepeperde tarieven
  • Opbergvakken
  • Ruimte achteraan
  • Standaarduitrusting

Presentatie

De C-klasse bezit een, op zijn minst gezegd, uitgebreid motorengamma. We vinden er onder andere een V6 diesel, die wel eens een erg aantrekkelijk  aanbod zou kunnen zijn. Hij is krachtig, koppelrijk en toch zuinig en lijkt zo het ideale compromis te vormen tussen passie en redelijkheid. De CDI 220 trekt zich verbazingwekkend uit de slag, maar zal nooit de rondheid van een 6-cilinder evenaren.

Onlangs werd de C-Klasse van de 4-Matic voorzien. En deze integrale aandrijving verhoogt nog maar eens het niveau van het uitstekende chassis.

De cijfers

Deze V6 diesel van Mercedes is een oude bekende, die we onder verscheidene motorkappen terugvinden. Zelfs onder de kap van sommige Chryslers of Jeeps. Met zijn drieliter inhoud ontwikkelt hij 224 pk, terwijl het koppel bij 1800 toeren al aan een trotse 510 Nm piekt. Hierdoor wordt deze C 320 CDI 250 Km snel en vergaan er bij het optrekken van 0 tot 100 slechts 6,7 seconden. De uitstoot bedraagt volgens Mercedes 202 gr/km.

Aan het stuur

Tijdens het gebruik valt onmiddellijk op dat de motor zich erg goed voelt onder de kap van deze wagen. Gewoonlijk dient hij veel zwaardere carrosserieën voort te bewegen en hij heeft dan ook geen enkele moeite om de C-klasse gezwind voort te stuwen. Zelfs een lichte druk op het rechterpedaal laat de auto met een ongelooflijk gemak en in de kortste tijd, naar hoogst illegale snelheden brengen. Een erg indrukwekkend resultaat dat zich door de onovertroffen automatische zevenbak nog meer laat smaken. De zeven trappen laten zich zacht, maar levendig wisselen, terwijl de sport-mode het geheel nog een sportievere toets bezorgt, zonder daarbij het comfort of de vloeiende werking te vergeten.

De vier aangedreven wielen zorgen voor een absoluut veilig weggedrag. Of de ondergrond nu nat of droog is, nooit zal je motriciteit op een foutje betrappen en volgt de C-Klasse getrouw de bevelen van zijn bestuurder. De liefhebbers van grote glijpartijen zullen zeker en vast de achterwielaandrijver berouwen, maar bij deze wagen is het weggedrag echt superieur! Onverstoorbaar…

Ondanks dit overschot aan vermogen toont de C 320 CDI zich nog behoorlijk sober. Ons gemiddelde bedroeg dan ook slechts 9,5 l per 100.

Een C-Klasse C met kwaliteiten….en fouten

Voor de rest is de C320 CDI een C-Klasse als een andere. Hij rijdt erg comfortabel en is van uitstekende ergonomische zetels voorzien. De afwerking is erg goed, maar haalt net het niveau van zijn rivaal, de Audi A4, niet. Oorzaak daarvan zijn sommige  wat goedkoop ogende kunststofonderdelen! De interieurruimte is eerder middelmatig en zeker de achterste zitplaatsen worden niet echt met centimeters bedeeld. Als je groter als 1m90 bent, vergeet je maar beter het panoramische dak. Anders wordt een onaangename en irriterende aanraking van je haar met het dak haast onvermijdelijk. En wat bergruimtes betreft zal je bij Mercedes wel nooit vooraan in de rij moeten gaan staan.

Gepeperde rekening

Wat de afrekening betreft moet je diep in de geldbuidel reiken. Zowel de Avantgarde als de Elegance moeten 47.795 € kosten. Een rekening die makkelijk kan oplopen, want als je bijvoorbeeld leder wil voor het interieur, mag je dadelijk 2012 € bijtellen (of 518 € voor Artigo-leder). Metaalkleur laat de rekening met 914 € verhogen, terwijl regensensoren met 123 €, park-assistance met 846 € of nog Bi-Xenonlichten met 1031 € aantikken.

Conclusie

De C-Klasse moet dus wat kosten! Voor die prijs heb je een mooie auto uit een hoger segment voor de deur staan. Maar de C 320 CDI 4-Matic is wel een ongelooflijke homogeen en aangenaam rijdende auto geworden. Hij rijdt erg zeker, veilig en toch efficiënt en blinkt uit als een fantastische reisauto. Zoals een C 220 CDI dus!? Ja, maar dan wel met erg hoge prestaties en de heerlijke rondheid van een zescilinder en de veiligheid van vierwielaandrijving als surplus.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km