Testen

Stijl über alles

De CLA is, net als de CLS een segment hoger, de bimbo van de compacte berlines. Hij heeft een schitterende coupélijn, getekend puur voor het plezier van de ogen. Het valt nog te bezien of de beperkingen van deze stijl, de auto minder bruikbaar maken in de dagelijkse praktijk.

 
  • Piette François
  • 12 juni 2013
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Co2-uitstoot
  • Karaktervol design
  • Nauwkeurig weggedrag (sport-onderstel)
  • Prestaties
  • Rijgemak op goede wegen (sport-onderstel)
  • Verbruik
  • Beperkte garantie
  • Standaarduitrusting
  • Stevige prijs
  • Toegang en ruimte achterste plaatsen
  • Toegang tot koffer
  • Zeer harde ophanging (sport-onderstel)

A-Klasse als basis

De A-Klasse is het zoete broodje van Mercedes: de verkoop kan niet beter lopen. Een goede zaak, want het merk besloot om van dit platform verschillende koetswerkversies af te leiden. Hier is alvast de vierdeurscoupé CLA, voor de toekomstige kleine SUV GLA. Net als de A-Klasse waarvan hij is afgeleid, wordt de CLA alleen op de voorwielen aangedreven. Of bijna, want Mercedes ontwikkelde ook een versie met vierwielaandrijving, die 4Matic heet. Maar voorlopig beschikken de diesels daar niet over.      

Aantrekkelijke lijn

De ontwerpers lieten niet de minste centimeter van het koetswerk ongemoeid. Achter de finesse die meteen zichtbaar is, ontdek je heel wat stijldetails die de auto karakter geven. Eén ding is zeker: hij maakt indruk. Al zijn de meningen over de achterkant verdeeld, een kwestie van smaak.

Cocooningsfeer

We openen de deur. De sfeer is een mix van luxe en sportiviteit met een verzorgde afwerking, sprankelende details en een intiem kantje. De donkere afwerking van de vloer tot plafond maakt het interieur niet echt vrolijk, maar geeft het wel een sportieve toets. Kruip achter het stuur en je proeft deze sportieve sfeer. Voor grote jongens is de rijpositie wel een beetje te hoog, maar laten we niet muggenziften.

Let op je hoofd

Achterin wordt het ingewikkelder. Je moet je bukken om te voorkomen dat je hoofd tegen het dak botst en je zit verkrampt door de zeer beperkte hoofdruimte. De beenruimte voldoet net. Teleurstellend voor een auto van 4,63 meter lang. We stappen uit (alweer opletten voor het hoofd) en bekijken de kofferruimte. Die is diep en heeft een zeer correct volume, maar stelt teleur door een smalle toegang. De koffer is uit te breiden door de achterbank neer te klappen.

Bekende motor

Onder de motorkap vinden we een oude bekende. De 220 CDI is voor 100 procent een Mercedes-motor: een viercilinder 2.2 turbodiesel met naar keuze 163 of 170 pk. Het koppel maakt indruk: 350 Nm beschikbaar vanaf 1.400 tr/min. De krachtbron wordt gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.    

Lawaaierig

De finesse en elegantie van de lijn worden tijdens het rijden verstoord door het gekletter van de mechaniek die nog koud staat. Een taxigeluid, dat verdwijnt zodra de motor op temperatuur is. Sterke acceleraties veroorzaken ruwe reacties. De automaat heeft niet dezelfde verfijning en zachtheid als een klassieke automaat en zijn beheer kan niet tippen aan de 7G-Tronic-versnellingsbak. In zijn geheel functioneert hij wel voldoende. De sportmodus en manuele schakelfunctie laten we voor wat ze zijn.

De prestaties stellen echter niet teleur: ongeacht het toerental is er altijd een stevige duw bij hernemingen.

Nauwkeurig weggedrag

Wat het meest verbaast, is de nauwkeurigheid van de stuurbekrachtiging. Die is zeer direct en lijkt de gedachten van de bestuurder te lezen en zonder onderbreking door te geven aan de voorwielen. De CLA staat stevig op zijn ophanging, toch met het sportonderstel, en stuurt als een blok. Je hebt het al begrepen: de CLA is een dynamische auto. Op bochtige wegen blijkt ook dat de achtertrein wel houdt van een kleine drift op verzoek. Allemaal zonder rolneigingen, maar … ook zonder comfort.

Hard comfort

De constante snelheden is de geluiddemping opmerkelijk en rijpositie ideaal, maar het comfort wordt verstoord door de droge ophanging. In die mate zelfs dat we het Comfort-onderstel sterk aanbevelen, al maakt die het weggedrag minder levendig. De ideale oplossing? Een adaptieve ophanging. Maar die is (nog?) niet beschikbaar … Om de ‘rugpijn’ te verlichten, kun je gelukkig je oren verwennen met een zacht muziekje, dankzij de uitstekende geluidsinstallatie. Het multimediasysteem biedt verbindingsmogelijkheden en een goede afleesbaarheid en ergonomie.

Prijs en verbruik

Je betaalt de stijl cash. Tegenover de A-Klasse moet je duizenden euro’s extra betalen om te genieten van het sensuele design van de CLA. Reken op 31.339 euro voor de CLA 200 CDI ‘basisversie’ en 37.389 euro voor de sterkere 220 CDI. Weet je wat? Eeen C-Klasse 220 CDI (met dezelfde motor) kost minder. Maar laten we niet moeilijk doen, deze twee modellen richten zich op verschillende klanten. Dat veronderstellen we toch …

Gezien de prijs is de standaarduitrusting karig: manuele klimaatregeling, geen alarmsysteem of armsteun achterin, het PreSafe-systeem als optie, … Kortom, de rekening loopt snel op.

We eindigen het hoofdstuk met het verbruik. We haalden zonder moeite 5,8 l/100 km op een parcours van afwisselend gewest-, stads- en snelwegen. Reken op 5,2 l/100 km met een lichte rechtervoet. Zeer opmerkelijk. De krappe brandstoftank (50 liter) wordt dus gecompenseerd met zuinigheid. De CO2-uitstoot bedraagt 109 g/km.

Conclusie

Zie deze CLA niet voor wat hij niet is. Zoek je een comfortabele berline om ver te reizen met twee volwassenen, kijk dan eerder naar een C-Klasse, het liefst nog als break. Vind je de CLA een sensuele en dynamische coupé met iets betere functionaliteit door de twee achterdeuren, dan geven we groen licht. Enkele details zijn nog te verbeteren, vooral de schokdemping van de Sport-ophanging die je flink door elkaar schudt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km