Testen

De ultieme cabrio ?

De SL-lijn van Mercedes wordt al sedert 55 jaar geproduceerd en we mogen onomwonden stellen dat hij in het segment van de roadsters zowat het summum vertegenwoordigt van wat er op de markt te krijgen is. Zijn sportieve roots vind je er niet echt meer in terug maar de term Groot Toerisme is zowat het credo van het model geworden. Wat kan een mens nog meer vragen dan een dikke V8 van haast 400 pk om de reis (rij)-microbe weer wakker te maken.
  • Piette François
  • 06 februari 2009
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Betoverend geluid
  • Hightech uitrusting
  • Homogeen rijgedrag
  • Niet verouderende klassieker
  • Schitterende v8
  • Uitzonderlijk comfort
  • Gewicht
  • Niet erg

 Mythisch

We hebben jullie deze knapperd al eens eerder voorgesteld samen met enkele oudere broers. Maar toen nestelden we ons in het basismodel, de 280 en die kon niet echt overtuigen als het over de prestaties ging. Zijn V6 van 3 liter had de nodige moeite om twee ton luxe vlot te verplaatsen. Dus hadden we maar een klein duwtje nodig toen men ons vroeg om de SL 500 te testen. Want deze SL lijkt het meest homogene model uit het gamma te zijn.

V8 “op grootmoeders wijze”

Om deze grote cabriolet voort te bewegen doet Mercedes beroep op een uit de kluiten gewassen V8. Niet de meest krachtige, niet de meest moderne, maar een V8 ! En die V8 levert een hoop rijplezier. Laten we maar beginnen met zijn stem. De motor klinkt zacht en warm en evolueert van een diepe grom bij lage toeren naar een scherpe en wilde gil dicht bij de rode zone. Ons testmodel was van een Sport-pack uitgerust waarbij de directere inlaat voor een leuk bijkomend geluid zorgt. En dan is er nog die romigheid, heerlijk. De motor ademt wat vrijer en op elk regime reageert hij op de minste druk op het gaspedaal. Hij klimt wel niet erg hoog in de toeren. Net voorbij de 6000 toeren begint de rode zone, maar het is vooral onderin dat de V8 zich van zijn beste kant laat zien. Hernemen vanuit traagloop kost hem geen enkele moeite en cruisen is hem dan ook op het lijf geschreven. Geef toe, wat klinkt er nu mooier als met de kap open de V8 te horen die weergalmt tussen de bomen. Maar als je graag even de reserve wil aanspreken staan de paardjes dadelijk paraat.
Op papier meet de V8 5,5 liter en levert hij 388 pk. Mercedes voegt er nog aan toe dat het koppel bij 2.800 toeren 530 Nm bedraagt. Dat de prestaties mogen tellen is dan ook vrij logisch. Ook al is de SL 500 nog lang niet de krachtigste, toch spurt hij al van 0 tot 100 in slechts 5,4 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch op 250 per uur beperkt.

Zachte bak

Het vermogen wordt via de gekende 7G-Tronic naar de achterwielen gestuurd. Deze werkt uitzonderlijk zacht en de ingenieurs wisten de spreiding werkelijk ideaal te verdelen. Toch kent hij niet de reactiviteit van een versnellingsbak die bij AMG is langs geweest en moet hij het zelfs afleggen tegen de bak van de SLK 350. Bij het terugschakelen worden we dus niet op een stootje tussengas getrakteerd maar een SL houdt nu eenmaal niet zo van showboaten en geeft die kelk liever aan de SLK door. Uiteindelijk is dit ook niet de roeping van de SL en is de geboden de reactiviteit meer als voldoende. Deze bak lijkt dan ook de ideale compagnon voor deze V8 te zijn. Hoewel die door zijn kracht toch met de helft van het aantal trappen kan toekomen.

Grand Tourisme, geen Sport !

We waarschuwen jullie maar dadelijk: een SLK 350 rijdt prettiger als een SL 500 ! Hij is lichter en levendiger en beter geschikt voor een sportieve rijstijl. Maar de SL 500 als een slechte leerling bestempelen zou hem oneer aandoen. Het chassis is verbazingwekkend evenwichtig en de diverse elektronische hulpmiddelen zorgen voor een erg efficiënt weggedrag. Maar met een massa van ongeveer twee ton moet je natuurlijk geen mirakels verwachten wat levendigheid betreft. Uiteraard is dat niet ook de filosofie die er achter de SL steekt. Hij kiest meer voor een erg goed weggedrag op alle wegen. In duidelijke taal wil dat zeggen dat als je een echte bochtenvreter bent je beter een trapje daalt in het gamma. Met het beschikbare vermogen kan je trouwens nog altijd enkele leuke vrije figuren maken. En met de optionele adaptieve ophanging is de filtering opmerkelijk goed waarbij de sport-modus de ophanging verstevigt voor een (nog) betere wegligging op vlakke wegen.

Fantastisch comfort

Comfort is natuurlijk het sterke punt van deze SL. Hij lijkt er wel voor geschapen om heel Europa te doorkruisen. Zowel met de kap op, met een perfecte geluiddemping, als met de kap naar beneden biedt de SL pakken rijplezier. Dankzij de nekverwarming, de stoelen, het windscherm en de goed bestudeerde isolatie is je thermisch goedbevinden gewaarborgd, inbegrepen een grondige brushing .... De demping strijkt de weg glad en de geluiddemping is van een erg hoog niveau. Alleen de V8 verheft af en toe zijn stem, maar euh… Oh ja, een uitstekende rijpositie vinden is dankzij de veelvuldige verstelmogelijkheden een makkie.

Stevige prijzen…

Ja hij is duur. Erg duur zelfs. 115.434 € om precies te zijn. Ons testmodel was van de nodige opties voorzien en moest goed 150.000 € kosten. Maar de keuze tussen de opties is dan ook zo moeilijk … en uitgebreid. De AMG-carroseriekit kost 4.452 € extra, het glazen dak moet met 2.253 € vergoed worden en een lederen interieur laat de rekening tussen 741 € en 7.923 € oplopen. De adaptieve cruise control komt op 2.518 €, terwijl het “sleutel in de zak”-systeem 1.258 € kost, verwarmde en geventileerde stoelen kosten 814 €, het sport-pack gaat voor 2.468 € over de toonbank en het Harman Kardon Surround Systeem kreeg een prijskaartje van 1.172 € mee…. De lijst is dus lang en erg, erg duur ! Naar aloude Mercedes-traditie…
Aan de pomp weet de SL ook met cijfertjes te goochelen. Maar toch minder als verwacht. Uiteraard nodigt de SL niet uit om constant de naald van de toerenteller naar de rode zone te sturen wat er voor zorgt dat je uiteindelijk met een gemiddelde van 13,8 liter per honderd kan toekomen. Geef toe, voor een V8 van 5,5 liter is dat erg redelijk. De CO2-uitstoot ligt volgens Mercedes op 284 grammen per kilometer.

Conclusie

Moest ik er de portefeuille voor hebben…. dan had ik één van de best gelukte roadsters gevonden. Ook al is hij dan al niet meer van de jongste en heeft hij ook na zijn laatste facelift moeite om alle rimpels te bedekken toch is de SL 500 een heerlijke wagen. Met een lichte zin voor overdrijving kan je misschien zeggen dat het interieur wat gedateerd lijkt maar een SL … verouderd niet. Zeker niet in deze 500 die met zijn V8 zowel kracht als luxe biedt. Dit is de ideale motor voor deze GT. Eigenlijk is het niet nodig om voor nog meer kracht te gaan en toch… Een beresterke 6,3 AMG met een V8 als van een dragster en zijn schitterende bak zijn natuurlijk niet te versmaden. Maar dan hebben we het niet meer over een Groot Toerisme maar wel over een echte Supercar !
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km