Testen

De Mini voor gezinnen

Je moet het maar doen: een volledig gamma ontwikkelen op basis van het glorieuze en historische Mini-concept. De cabrio ligt in dezelfde lijn en niemand stelt zich vragen bij de Clubman. Maar een SAV (Sports Activity Vehicle) met vierwielaandrijving, vier deuren en een lengte van meer dan vier meter? Dat is een ander verhaal. Sinds zijn hergeboorte in 2001 werden er verspreid over 80 landen 1,7 miljoen exemplaren verkocht van de nieuwe Mini. Niet slecht voor gamma dat bestaat uit amper één model met enkele varianten. Alleen door het gamma uit te breiden zonder de huidige modellen te beconcurreren, kan het merk nog verder groeien.
  • Wouters Bruno
  • 25 juli 2010
  • MINI
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Comfort
  • Vierwielaandrijving
  • Gewicht
  • Talrijke en dure opties
  • Weinig intuïtief infotainementsysteem

Het gamma uitbreiden is een zware taak voor de ontwerpers, want de identiteit van de Mini stoelt op de wedergeboorte van een echt icoon. Gelukkig is de ‘nieuwe’ Mini erin geslaagd om het gewicht van het verleden naast zich neer te leggen en zijn eigen leven te leiden, dat van een relatief kleine premiumauto met een trendy en sympathiek imago.

Waarom niet de stap zetten naar een Sports Activity Vehicle, ook al dekt de naam Mini dan niet helemaal de lading? Het segment van de SAV is een heuse hype geworden en een handiger model met vier deuren kan veel klanten over de streep trekken. Klanten die zich wel aangesproken voelen tot het merkimago, maar afgeschrikt worden door de beperkte ruimte of functionaliteit van de huidige modellen.

Allemaal Mini

Een jong koppel met kinderen vindt zijn gading niet in een krappe Mini, ook al is het een Clubman. Maar nu is er de Countryman. Aan zijn gedrongen silhouet, de proporties, de wielen op de uiteinden van het koetswerk en enkele typische stijlkenmerken herken je hem meteen als een Mini. Zowel vanbuiten als vanbinnen.
Wie de glorietijd van de geniale creatie van Alec Issigonis heeft meegemaakt, zal toch even moeten slikken. Maar als je alle vooroordelen opzijzet, moet je toegeven dat de Countryman karakter heeft. Meteen lijken sommige concurrenten zelfs saai. En ook al is het even wennen, de Mini-stijl werkt. Ook het interieur valt in de smaak en heeft alles wat de Mini zo leuk maakt.

Polyvalent

In de Countryman stap je veel gemakkelijker in. Je hoeft niet meer af te dalen en dankzij de verhoogde bodemvrijheid is de zichtbaarheid rondom beter. Achteraan kun je kiezen tussen twee afzonderlijke en in de hoogte regelbare zetels of een bank met drie plaatsen.
Van de gewone Mini erft de Countryman de gescheiden zetels en de originele Center Rail die door het interieur loopt. Aan die rail kun je op eender welke plek heel wat accessoires koppelen. De kofferruimte varieert van 350 tot 1.170 liter.

In optie kun je erg gesofisticeerde audio- en navigatiesystemen bestellen. Ook interfaces voor een mobiele telefoon en zelfs de complete integratie van de iPhone of andere smartphones via het systeem Mini Connected zijn mogelijk.

Connectiviteit

Mini Connected laat toe om met meer dan 25.000 webradio’s te verbinden. Toch is het jammer dat het systeem niet het intuïtieve gevoel en het gebruiksgemak van de iPhone kan bieden. Het staat dichter bij de eerste generatie van de iDrive dan bij de tweede generatie die momenteel voorzien is in de nieuwste BMW’s.
Het schermpje zit vervat in de grote snelheidsmeter en is te klein om duidelijk leesbaar te zijn. Gezien de prijs van deze opties hadden we een beter uitgewerkt systeem verwacht. Tijdens onze test viel de verbinding met de webradio voortdurend uit. Via de telefoon kun je natuurlijk ook op het net, maar jammer genoeg is dat nog altijd onredelijk duur.

Onder de motorkap van de Countryman vinden we de benzinemotoren uit de One, de Cooper en de Cooper S en twee diesels (One D en Cooper D). Alleen de Cooper S en de Cooper D kunnen optioneel van vierwielaandrijving worden voorzien.

Alle vier

Tijdens de presentatie van de Countryman in de omgeving van Hamburg stond alleen de Cooper S All 4 ter beschikking. Na enkele tientallen kilometers was het al duidelijk dat dit een van de beste auto’s is die Mini in huis heeft. Eindelijk een Mini die comfortabel rijdt en het hoge vermogen (184 pk) efficiënt naar het asfalt versluist, een kwaliteit die we bij een Cooper S niet hadden verwacht. De demping is opmerkelijk geslaagd en de originele 205/55/R17-banden voldoen perfect.

Dankzij de vierwielaandrijving vertoont de strak geleide voortrein geen parasietreacties. Tijdens onze kennismakingstest op een droog testparkoers konden we de Countryman op geen enkel foutje betrappen. Zelfs op een klein kiezelpaadje in het bos volgde hij trouw het spoor.
In ons achterhoofd begon dan ook het idee te broeden van een nieuwe hot hatch, een Cooper S Works met vierwielaandrijving. Het meergewicht van de vierwielaandrijving van zeventig kilogram nemen we er graag bij, zo goed wordt het vermogen verwerkt.

Efficiënt en comfortabel

De Countryman rijdt comfortabel. In vergelijking met andere Mini’s laat de grotere veeruitslag het koetswerk wat meer overhellen, maar dat is niet echt een minpunt. De Countryman is immers geen concurrent voor de ‘gewone’ Mini, wel voor het groeiende segment van de SAV’s.

Mini pakt graag uit met het rijplezier van zijn modellen en de Countryman, die bij Steyr in Oostenrijk geproduceerd wordt, is daar geen uitzondering op. Wij hebben ons in ieder geval erg goed geamuseerd. Ondanks het hogere gewicht is de Cooper S-motor voldoende krachtig en zijn de prestaties uitstekend. Rest ons dus niets meer dan deze erg positieve indrukken te verifiëren aan het stuur van de dieselversie. Die zal in onze contreien immers het gros van de verkoop uitmaken.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Mini.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km