Testen

Nissan GT-R: makkelijk te besturen

De Nissan GT-R is niet gekend bij het grote publiek. Zijn voorganger werd alleen in het Verenigd Koninkrijk aangeboden. Bovendien waagt hij zich in de speeltuin van de grootste Europese constructeurs: het segment van de sportwagens. De GT-R R35 werd in 2007 voorgesteld op het salon van Tokyo. Zijn roots gaan terug tot in de jaren 80 met de R32, en later de R33 en de R34. In Europa is de auto minder gekend, maar in zijn thuisland geniet de GT-R een ware cultstatus. Zijn opmerkelijke prestaties en resultaten op circuit tillen hem op het niveau van Porsche en Ferrari.
  • Wouters Bruno
  • 11 augustus 2009
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke prijs
  • Makkelijk te besturen
  • Ongelooflijk efficiënt
  • Te weinig imago
  • Uiterlijk

De R35 kan een indrukwekkende technische fiche voorleggen en zijn prestaties maken de concurrentie bang. Op de Nürburgring worden de jongens van de mannen gescheiden, maar toen de GT-R in april 2008 een rondje draaide in 7.29’03”, keken de kenners verrast op. In april 2009 knepen de Japanners daar nog enkele minuten af en zetten een tijd neer van 7.26’70”. Even vergelijken met de tijden van enkele concurrenten: de Porsche GT (612 pk, 500.000 euro) deed er 7.28’71” over, een 911 GT2 draaide een rondje in 7.32’02” en de Koenigsegg klokte af in 7.33’06”. De Ferrari Enzo doet het met 7.25’03” net iets beter. Het geheim van de GT-R kan je in twee woorden samenvatten: makkelijk bestuurbaar. Van alle supercars laat de GT-R zich het makkelijkst besturen. Zijn hypergesofisticeerde ophanging laat vrijwel iedereen toe om het vermogen van 485 pk bij 6.400 omwentelingen per minuut, en het koppel van 588 Nm tussen 3.200 en 5.200 omwentelingen, optimaal te benutten.

Technologische vitrine

De GT-R toont de knowhow van Nissan. De vierwielaandrijving is bijzonder. De motor ligt klassiek vooraan, terwijl de 6-bak met dubbele koppeling aan de achteras bevestigd wordt. Het volledige vermogen wordt via een as uit koolstofvezel naar de achterwielen gestuurd. Als het nodig is, kan maximum 50 procent van het vermogen naar de voorwielen geleid worden. Een paar parameters zorgen voor deze verdeling. Snelheid, acceleratie, stuurhoek en gierbeweging worden constant gemeten, en een stuureenheid zorgt voor een prompte verdeling van het vermogen. De tractiecontrole analyseert het eventuele doorslippen van de wielen en bedient het elektronisch gestuurde sperdifferentieel van de achteras. De versnellingsbak met zes verhoudingen en dubbele koppeling werkt in automatische modus zonder krachtverlies. Via schakellepels achter het stuur kan je de razendsnel werkende bak zelf aansturen. Op het instrumentenbord kan je via een regelknop de snelheid van de automaat regelen: ‘race’ zorgt voor supersnel schakelen. ‘Normal’ en ‘slow’ gebruik je op een gladde ondergrond. Ook de demping en de antidoorslipregeling kunnen individueel afgesteld worden.

Rijden

De 3800 cc grote V6-motor met dubbele turbo wordt door een enkele technicus opgebouwd. De topsnelheid bedraagt 310 km/uur. In 3,3 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/uur. De 400 meter met stilstaande start legt hij af in slechts 11,6 seconden. Hiermee is de Nissan GT-R zowat de snelst accelererende productiewagen. Sneller dan gelijk welke Porsche, beter dan een Viper of een Corvette en vlotter dan een Ferrari. We mochten deze auto testen in de omgeving van het circuit van Folembray, dicht bij Soissons (Frankrijk).
Op de openbareweg hielden we ons aan de standaardinstellingen. Het roadbook schotelde ons de meest uiteenlopende rijomstandigheden voor, maar het was opvallend hoe vlot de GT-R zich laat besturen. Hij liet zich heel nauwgezet de bocht insturen en reed als een gewone familiewagen. De GT-R is trouwens een vierzitter, hoewel de beenruimte achterin eerder beperkt is. Zelfs in de comfortstand was de demping erg hard. Zodra het ritme opgedreven werd, toonde de krachtige coupé zijn echte kwaliteiten, en was het genieten van een schitterend en erg precies rijgedrag.

Polyvalent

De Nissan GT-R kan blijkbaar alles aan. ’s Morgens breng je de kinderen naar school. Daarna geef je plankgas op een Duitse Autobahn en in het weekend kan je je uitleven tijdens een chronorit in een rally. Het tweede deel van de dag brachten we door op het kleine maar prettige circuit van Folembray. De eerste rondjes zaten we nog in de passagiersstoel en luisterden we naar de instructeur die het circuit en de auto toelichtte. Onder het waakzame oog van de instructeur was het even later onze beurt. Je krijgt niet elke dag 485 pk onder je rechtervoet. We vertrokken dan ook in automatische mode en met de nodige voorzichtigheid. De snelheid ging geleidelijk aan de hoogte in en ronde na ronde kwamen we tot dezelfde vaststelling: de GT-R is ongelooflijk makkelijk te besturen.

Nederigheid

De achterwielaandrijving geeft de GT-R een overstuurd karakter. Dit overstuur laat zich echter makkelijk controleren. Zodra de achteras een stapje opzij zet, wordt een gedeelte van het vermogen naar de voorwielen geleid. Die trekken de auto door de bocht. Je waant je dan ook al snel een echte piloot. Tot je enkele rondjes met Dirk Schoysman mee mag, een testpiloot die aan de ontwikkeling van de R35 heeft meegewerkt.

Als je een Nissan GT-R wilt, moet je rekening houden met een levertijd van 2 jaar. De 50 exemplaren die Nissan in 2008 voor ons land voorzien had, waren in een handomdraai verkocht. Ze worden sinds april afgeleverd. Ook in 2009 voorzag Nissan slechts 50 stuks voor België. Die zijn inmiddels ook verkocht.Nieuwe bestellingen slaan dus op productiejaar 2010. De Nissan GT-R moet 89.400 euro kosten. Een behoorlijk bedrag, maar toch heel wat goedkoper dan de concurrentie, terwijl de GT-R geen opties heeft.
We willen hier geen polemiek starten over welke auto het snelst is. Daarvoor bestaan er genoeg autofora. De kwaliteiten van de Nisan GT-R liggen op een ander vlak: hij brengt de prestaties van een supercar binnen het bereik van bijna iedereen, en dit in alle omstandigheden.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km