Testen

Peugeot 2008 e-HDi 92, grillige leeuw

Ook in de autosector zijn er modegrillen. We kenden de statige berlines, de gezinsvriendelijke monovolumes en de stijlvolle breaks. Vandaag laten we die allemaal achterwege voor iets hogers: de cross-over, SUV en andere hoge wagens met avontuurlijke stijl zijn ‘in’. Peugeot had al de 4008 en 3008, en gaat nu een niveau lager met de 2008. De aangewezen rivaal voor de recente Renault Captur?

  • Piette François
  • 16 oktober 2013
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Co2-uitstoot
  • Dynamisch weggedrag
  • Functioneel
  • Geslaagde schokdemping
  • Multimediatablet
  • Praktische koffer
  • Soepele motor
  • Verzorgd voorkomen
  • Achterbank
  • Ergonomie tablet
  • Geen vierwielaandrijving
  • Geluiddemping mechaniek
  • Maar vijf versnellingen
  • Rijpositie

De ene soort verdrijft de andere

In tegenstelling tot zijn historische rivaal Renault Clio, heeft de Peugeot 208 geen breakversie. Peugeot zet alles in op de cross-over van zijn stadswagen, deze 2008. Het minste wat we kunnen zeggen, is  dat hij zijn rol als kleine avonturier met verve vervult, met alle bijhorende versieringen. Van een verhoogd koetswerk tot dakrails en talloze chroomaccenten. Mevrouw is nogal coquette en houdt van zilverwerk …

Bling bling …

Het interieur ziet er wat ‘bling bling’ uit met de vele metaalaccenten en de vreemde dakhemel met een stijlvol en licht motief. Een beetje barok zelfs, want de nachtverlichting speelt met blauwe tinten, wat het geheel een Peking by night-tintje geeft.

… maar verzorgd

Al bij al verkiezen we deze levendige maar verzorgde en kleurrijke aankleding boven die van zijn concurrent, de Renault Captur. De 2008 is evenmin vrij van kritiek, maar zoals het gezegde wil, is de eenoog koning in het land der blinden. Peugeot heeft bepaalde details netjes verzorgd, maar anderen zijn verbeterbaar en middelmatig geassembleerd.

Verwarrende rijpositie

Peugeot blijft volhouden dat de klanten houden van het minuscule stuurwiel tussen de knieën. Ik zou wel willen, maar met mijn lange benen en lengte van 1,90 meter lijkt het meer alsof ik het hoofd van een hond aan het aaien ben, niet door de textuur maar door de lage positie van het stuurwiel. Kortom, ik blijf heel sceptisch tegenover de meerwaarde van dit stuur.

Goed en minder goed nieuws

De instrumenten hoog op de boordplank plaatsen, is op zich geen slecht idee, maar kleinere personen zullen een gebrek aan leesbaarheid betreuren omdat het stuurwiel het zicht hindert. Achterin hebben de passagiers evenmin reden tot feesten door een te harde achterbank zonder reliëf. Nu stop ik met klagen, want zowel voorin als achterin is de ruimte absoluut correct. De koffer is gemakkelijk te beladen met een laaddrempel op het niveau van de bumper.

Oude bekende

Onder de motorkap ligt de oude bekende 1.6 HDi, al krijgt hij een kleine ‘e’ voor zijn naam. Dat betekent dat de motor gekoppeld wordt aan het uitstekende start-stopsysteem van Peugeot, dat de motor zacht afsnijdt zodra de snelheid onder 20 km/u zakt (in neutraal). Zodra je de koppeling induwt, herstart de motor met veel tact. Zeer aangenaam, vooral met de manuele versnellingsbak, die helaas maar vijf verzetten heeft. Voor verstrooide bestuurders: de achteruitversnelling staat waar je normaliter de zesde vindt en wordt helemaal niet afgeschermd. 

Peugeot staat voor …

… goede rijeigenschappen natuurlijk. Zelfs ondanks zijn hoogte is de 2008 heel leuk om te besturen met een snedige voortrein en een achtertrein die rijdt zoals op rails. Het ESP houdt voortdurend een oogje in het zeil en laat de bestuurder heel weinig marge. De 2008 is tenslotte een gezinswagen. Maar met het kleine stuur in handen krijg je al snel zin om het tempo op te voeren. De motor tekent present vanaf de laagste toeren en laat zich geregeld horen. De versnellingsbak is goed gesynchroniseerd, maar de schakelwegen zijn overdreven lang.

Comfort?

Het fijn afgestelde chassis van de 2008 blijkt zeer doeltreffend op een bochtig parcours en ook op slechte wegen. Wellicht schuilt daar zijn grootste troef: elke bult wordt afzonderlijk aangepakt in een samenspel van perfect beheerste veren en schokdempers. Het comfort is dus van een uitstekend niveau, het wordt alleen soms verstoord door het motorgeluid of het stille gesis van de transmissie. Om dat te vergeten is er een goede geluidsinstallatie.

High tech

Liefhebbers van moderne technologie zullen houden van de tablet met aanraakscherm. Die heeft niet dezelfde connectiviteit als de R-Link van Renault, maar er zijn genoeg snufjes om je bezig te houden … en af te leiden. Bovendien is de ergonomie niet altijd optimaal, de vele icoontjes zijn nogal klein.  

Prijzen en verbruik

Peugeot biedt drie afwerkingsniveaus (Access, Active en Allure) met prijzen die beginnen bij 17.850 euro voor deze 1.6 e-HDi met 92 pk en een CO2-uitstoot van 103 g/km. Ons testexemplaar stelde zich tevreden met een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km. Een correct resultaat, maar wel bijna een halve liter meer dan de eerder geteste Captur, eveneens in dieselversie met 90 pk.

Conclusie

In vergelijking met de uitbundige maar slordig afgewerkte Renault Captur, is de Peugeot 2008 wat ‘wijzer’ in zijn details en presentatie. Dit model uit Sochaux zal volop profiteren van de SUV-rage en zijn avontuurlijke stijl doet geenszins afbreuk aan de traditioneel uitstekende rijeigenschappen van het merk. Natuurlijk blijven er nog enkele foutjes te verbeteren, maar in zijn geheel krijgt de 2008 goede punten. Hij doet de afwezigheid van een 208 break gemakkelijk vergeten. Een geslaagde zet? Volgens ons wel.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km