Testen

Meer ratio dan emotie

Peugeot kent wat van traditionele berlines. De Franse constructeur bouwt ze al sinds zijn beginjaren. De nieuwe 508 in de laatste telg in de familie. Door de 508 voor te stellen als vervanger van zowel de 407 als de 607 geeft Peugeot duidelijk aan dat de 508 hogerop klimt in het gamma en de klanten van de 607 in eigen rangen wil houden.
  • Piette François
  • 18 maart 2011
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Kofferruimte (sw)
  • Presentatie binnenin
  • Ruimte achterin
  • Soepele en zuinige motoren
  • Weggedrag (geweldige gt)
  • Opbergvakken
  • Rijpositie
  • Te gewoon design?
  • Zwakke gerobotiseerde bak (e-hdi)

Traditie van het huis

De 508 omschrijven als kleurloos zou net iets te ver gaan. Hij werd traditioneel en slank vormgegeven, maar uitbundig is het allemaal niet. Het moet gezegd dat de klanten nogal weigerachtig staan tegenover grote veranderingen, maar de 508 is vrij anoniem. Neem de leeuwenlogo's weg en hij zou perfect onder een andere merknaam verkocht kunnen worden.

Deze grote middenklasser is wel precies op maat ontworpen om massaal verkocht te worden in de vier uithoeken van de wereld, zelfs al betekent dat het einde van de agressieve (en niet per se elegante) lijnen die de voorganger kenmerkten. Om bij iedereen in de smaak te vallen, zijn gladde vormen nu eenmaal beter. De break (SW bij Peugeot)  ziet er verleidelijker uit, de kofferbak van de berline getuigt niet bepaald van grote inspiratie bij de ontwerpers.

Mooie herinneringen

De 407 blonk vooral uit door zijn fantastische onderstel en voortrein met dubbele driehoeken en afzonderlijk scharnierpunt. Wat dat betekent? Een buitengewone rijmachine die met ongelooflijk gemak bochten neemt. Deze techniek van ophanging wordt vooral in de autosport toegepast, dat is veelzeggend. Kortom, de 407 is een auto waaraan we goede herinneringen hebben.

Traditioneel recept

De doelgroep is geëvolueerd en stelt nu andere eisen. Snel de ene na de andere bocht aan elkaar rijgen, is niet meer aan de orde. De zorg voor onze planeet primeert. Voor de 508 grijpt Peugeot terug naar een klassieke voortrein met pseudo-McPherson-ophanging. Behoort de bijzondere voortrein van weleer dan helemaal tot het verleden? Toch niet, die is nu voorbehouden aan de GT-versie die alleen met de sterkste motor, de 2.2 HDi met 204 pk, leverbaar is. Er zit gelukkig nog enige logica in.

Groen

Minder verbruiken, zo luidde het devies bij de ontwikkeling van de 508. Om dat te bereiken, werden de materialen lichter, ruimde de V6 HDi plaats voor een even sterke maar minder dorstige 2.2 HDi en kreeg de 1.6 HDi zogeheten e-HDi-technologie die binnenkort veralgemeend wordt naar andere motoren. Uiteraard gebruikte Peugeot materialen die de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden.

Vanbinnen

We worden meteen verleid door de kwaliteit van de afwerking, de materiaalkeuze en de presentatie van het geheel. De 508 hoeft de Duitse concurrentie niets te benijden. Peugeot heeft duidelijk lessen getrokken uit het verleden. Achter het stuur van de SW merkten we wel nog enkele rijgeluiden op, wellicht een geïsoleerd geval van de preproductiewagens. De ruimte achterin is uitstekend en dankzij het panoramische dak baadt het interieur in licht.

Is alles dan positief? Neen. De rijpositie is nog altijd te hoog, de zetels zijn matig en in het algemeen is er een tekort aan opbergvakken. De kofferruimte van de break is heel genereus (660 liter, alstublieft!) en vlot toegankelijk. Zowel de berline als de break beschikt over een dubbele laadbodem.

Nieuwe uitrustingen zijn onder meer de klimaatregeling met vier zones, de startkaart en het (helaas slecht geplaatste) head-upscherm.

e-HDi

Kies niet hals-over-kop voor de e-HDi. De gerobotiseerde versnellingsbak van deze versie is gedateerd in vergelijking met de laatste versnellingsbakken met dubbele koppeling. Binnenkort volgt er een variant met manuele versnellingsbak, belooft Peugeot. Bij een rustige rijstijl werkt de automaat op een aanvaardbare wijze maar als je voor een sportieve aanpak kiest of zelfs bij een eenvoudig inhaalmanoeuvre, reageert hij erg nerveus. Hij verliest helemaal de pedalen. Jammer, want voor de rest is de aandrijving geslaagd: de motor is soepel en stil, de voortrein 'bijt' genoeg en binnenin heerst een heerlijke stilte. Ook het comfort is uitstekend.

2.0 HDi met manuele bak

De 2.0 HDi met 136 pk is een oude bekende. Hij is wel een dagje ouder geworden, vooral qua geluiddemping. Zijn pit en soepelheid zijn nog altijd actueel, maar hij gromt wat meer dan zijn collega's. De manuele versnellingsbak schakelt aangenamer dan de gerobotiseerde bak maar stelt een beetje teleur door zijn lange schakelwegen. De motor weegt zwaar op de vooras die daardoor scherpte mist in vergelijking met de andere versies.

2.2 HDi

Van deze motor geraak je in extase! Hij is alleen beschikbaar in de GT-afwerking, inclusief de ophanging met onafhankelijk scharnierpunt. Dit model is een ode aan het rijplezier. Het stuur leidt de voorwielen strak en precies. Het weggedrag is superieur aan dat van de concurrentie. Peugeot blijft een meester in het vinden van een compromis tussen comfort en wegligging, dat bewijst de 508 GT opnieuw. Onder de motorkap missen we het zachte gesis van de V6 (het geluid van de viercilinder mist verfijning), maar pit is er genoeg en de automaat is een genot.

1.6 THP 156 pk

De revelatie. Ze worden vaak overschaduwd door de diesels, maar ook de benzineversies zijn interessant. De THP met 156 pk heeft alles in huis om te overtuigen. Het is een volle, soepele motor met een ingetogen geluid dat goed in de oren klinkt. De lichte vooras maakt hem nog directer en preciezer en het weggedrag benadert dat van de schitterende GT. Een voordeel tegenover de diesel is het ruimere toerentalbereik van de THP: tussen 1.400 tr/min (met 240 Nm) en 5.000 tr/min. Toegegeven, hij drinkt een beetje meer maar het is niet buitensporig. Je blijft gemakkelijk onder de grens van 8 l/100 km. Ernstig te overwegen als je niet meer dan 15.000 km rijdt per jaar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km