Testen

Prototypes te koop

Wie zegt dat een concept automatisch zoutloos wordt in serieproductie? De Range Rover Evoque en Mini Paceman weerleggen dat adagium in ieder geval. Maar hoe zit het met hun praktische aspecten? 

  • Piette François
  • 25 juni 2013
  • MINI
MINI Paceman

      Wie had ooit geloofd dat het LRX-concept, in 2008 voorgesteld op het salon van Detroit, zou leiden tot de Range Rover Evoque, die helemaal trouw is gebleven aan de futuristische lijnen? Met zijn agressieve voorkant, dalende daklijn, oplopende schouderlijn en schitterende kleuren valt de Evoque op in onze steden. Mini gebruikte dezelfde formule voor zijn Countryman coupé. De definitieve versie die bij de dealers staat, bleef zodanig trouw aan het concept dat hij dezelfde naam kreeg: Paceman. In beide gevallen worden klanten op zoek naar een SUV ‘met een smoel’ op hun wenken bediend. Maar welke van de twee maakt het meest aanspraak op de titel van meest trendy SUV van de markt?

      Kwestie van grootte

      Eerste verschil van formaat: de kleinste Range Rover blijft imposanter dan de grootste Mini. Een gevoelig verschil in lengte (4,11 tegenover 4,35 meter) maar ook in breedte (1,79 tegenover 1,96 meter). Naast de Evoque speelt de Paceman de rol van David tegen Goliath. Kan hij de geschiedenis herhalen?

      Bolle ogen

      Bestuderen we de praktische aspecten, dan draait de strijd eerder slecht uit voor de Mini. De twee grote lichtblokken achteraan die de Paceman zijn look bezorgen, beperken de breedte van de toegang tot de koffer. Maar als je begint te pakken, moet je sowieso rationeel zijn: met 330 liter is de koffer niet zo groot. Op dat vlak is de Evoque evenmin vrij van gebreken. Zijn laaddrempel is een stuk hoger en het totaal beschikbare volume is amper beter, ondanks aanzienlijk grotere buitenmaten.

      Claustrofobisch?

      Dankzij de grotere afmetingen heeft de Evoque een ruimer interieur. Voor ene korte rit kunnen zelfs drie passagiers zich behelpen op de achterbank. Vervoer je claustrofobische passagiers, twijfel dan niet om te kiezen voor het (gigantische) glazen panoramadak. Met het klassieke metalen dak voel je je toch wat benepen door de beperkte breedte. De Paceman is zich bewust van zijn beperkingen op ellebooghoogte en biedt maar twee aparte zetels achterin. Meteen zorgt hij voor een aangename ruimte in verhouding tot de beperkte afmetingen. De toegang tot de achterste plaatsen is echter niet zo praktisch. De Range Rover Evoque coupé brengt het er beter vanaf. Aangezien de vijfdeurs Evoque bijna hetzelfde sexappeal heeft als de coupé, kun je de coupé beter laten voor wat hij is als je vaak passagiers vervoert.

      Achteruitkijkspiegels

      Omdat ze in beide gevallen relatief compact blijven, voelen onze SUV-coupés zich op hun gemak in het centrum van de stad. Je moet je echter tevredenstellen met een beperkt zicht rondom bij het parkeren. Dat merk je vooral in de Evoque (een automatisch parkeersysteem of panoramisch zicht rond de auto staan wel op de optielijst). De achterruit is heel klein en de gigantische zijspiegels verstoren het zicht driekwart naar voren. Op rotondes zie je nauwelijks meer dan de spiegels! Maar je ziet tenminste iets in de spiegels. In de Paceman is het anders: de zijspiegels storen helemaal niet, maar hun kleine formaat en veel te lage plaatsing geven je bijna geen zicht naar achteren.

      Kleine bom     

      De Evoque is trots op zijn Range Rover-logo en geeft zijn diensten niet zomaar weg. Zoals elke Mini die zichzelf respecteert blaast ook de Paceman de eindafrekening op met zijn dure personalisering. De basisprijs bedraagt 30.500 euro voor de Paceman tegenover 34.800 euro voor de Evoque en dan beschik je over de kleinste diesel (2.2 met 150 pk) in de Evoque en de grootste in de Paceman (2.0 met 143 pk). Gezien het gewichtsverschil van de twee modellen (toch 205 kg), zijn de prestaties duidelijk: de Paceman Cooper SD presteert vlotter (0 tot 100 km/u in 9,2 in plaats van 11,2 seconden).   

      Hard comfort

      De Range Rover Evoque is eerder gericht op een hoog rijcomfort. De Paceman heeft een sportief wegcontact en zal bestuurders bekoren die graag met het mes tussen de tanden rijden. Door het overvloedige koppel van de BMW-motor (305 Nm), komt de voortrein al snel zijn limieten tegen op een natte ondergrond. Je kunt beter, als jouw budget het toelaat, kiezen voor de Paceman met vierwielaandrijving. Dan is de grip merkelijk beter. Zelfde vaststelling trouwens in de Evoque. Is jouw portefeuille soepel genoeg, dan kun je hier met de integrale transmissie genieten van echte terreinkwaliteiten. Hoop maar niet dat de Paceman kan volgen: met zijn lagere bodemhoogte (14 tegenover 22 cm) geraak je niet ver.

      Conclusie

      Liefhebbers van een sportieve rijstijl zullen de Paceman met typische Mini-wegcontact verkiezen. Uiteindelijk onderscheidt de Evoque zich door zijn grotere veelzijdigheid. De kleine Range Rover heeft nog veel meer kwaliteiten: hij is beter afgewerkt, praktischer in gebruik en bruikbaar buiten de gebaande wegen. Maar let op dat je je niet veel laat verleiden door het uiterlijk van deze modieuze wagens wanneer je de opties moet aankruisen op de bestelbon. De prijzen schieten snel de hoogte in.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km